Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Modifiera mountad skivavbildning?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

En inte fullt så viktig fråga, men jag ställer den av nyfikenhet.

Jag mountar en .dmg-fil och den dyker upp som read-only. Kan jag modifiera den så att den får en annan ikon och annan bakgrund som sedan dyker upp när jag mountar den på en annan dator? Skulle detta påverka skivavbildningen eller vad man säger så det kan uppstå strul?

//Ductic

  • Oregistrerad
  • 2004-05-28 20:58

Själva ikonen på dmg:n lär inte överleva en överföring med IP
(om du inte packar den - precis som dedär mp3-virusen)
På dmg:n (i finderfönstret) kan du ju skapa en bakgrund med hjälp av mappikoner…
(ganska vanligt… men pilligt…)

Vill ju in och ändra. I en image med en ikon annan än standardikonen kan man kopiera den från /Volumes/Disknamnet/.Fil.icns.

Tänkte om man på något sätt kunde skriva till den på samma sätt. Eller finns det något program som låter en ändra i dmg-filen som sedan packar om den?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-28 21:20

Skapa en ny image som du har read/write till med samma storlek med hjälp av skivverktyg, kopiera över innehållet från orginal image, byt icon med getinfo(visa info) på den du skapat.

Ah, tackar för den Skall provas så fort skivverktyg arbetat klart (skriver massor nollor till min stora hårddisk)

1
Bevaka tråden