Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Formatering av disk, skriver nollor men…

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Tömde min NTFS-formaterade disk (extern) som var 250GB och valde sedan radera i OSX. Det gick lite väl fort så jag kolla runt och hittade knappen "Alternativ" brevid "Radera". Bockade för att den skulle skriva nollor över disken och även det valet som fanns under, stod 8 gånger har jag för mig. Tänkte inte att det skulle ta så lång… Har haft den på i drygt 8 timmar nu och 30-40%

Det står att den förbereder skrivning för slumpdata till skiva. Vad gör den egentligen? Kan jag avbryta detta på något sätt utan att förstöra min disk?

Tack.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-28 19:05

Det den gör är att den skriver över all data på disken 8 ggr, så att det skall vara omöjligt för tex FBI att läsa av vad som en gång varit på din disk.

Detta tar som du nog förstår ganska lång tid, men hur lång vet jag inte då jag aldrig har ansett mig behöva göra en sådan formatering.

Det borde gå att avbryta, finns det ingen stopp eller ett litet kryss att trycka på? borde annars inte vara någon fara att köra force quit på Disk Utility (Skivverktyg) men då måste du formatera om disken igen, men välj då inte alternativet att skriva över all data med zeros. Tar bara en sekund att formatera en disk i mac om man inte väljer det.

Det står ju att den förbereder skrivning. Man kanske inte skall ta det så ordagrant Tycker mig höra att hårddisken arbetar. Skulle kunna låta den gå över natten men jag är rädd att den inte kommer vara klar.
Ska prova tvångsavsluta och skriva över med nollor en gång för att vara säker

  • Oregistrerad
  • 2004-05-28 20:22

Det är ju typ 8*8*250*10^9 nollor att skriva…
Skulle jag skriva 16 tetastycken nollor (1.6*10^13 bit) skulle jag oxå ta en god stund på mig…

2*10^12 byte och 20 timmar är ju 27MB/s och det är ju ingen dålig fart…
Borde nog ta lite mer tid än 20 timmar om jag skall få tycka (och räkna rätt )

Det är många nollor det Lång tid tar det också, även en gång med nollor som jag kör nu men det är bra mycket snabbare än slumpdata över disken 8 gånger

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-28 23:55

Det är bara att formatera om. Det tar väl en minut eller så...

1
Bevaka tråden