Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Ogiltig Telefon" på T610

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • San Francisco
  • 2004-05-23 20:00

Får meddelandet "Ogiltig Telefon" på min SE T610 ungefär en gång i veckan. Då tappar telefonen kontakten och det går inte att ringa eller ta emot något. Startar jag om telefonen så funkar den igen...

Nu undrar jag om jag är ensam om detta problem. Om det är fel på telefonen eller vodafone eller om det är normalt?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-05-23 20:18

Troligen fel på SIM-kortet, eller att det kommit damm in anslutningen, ta ut kortet och sätt i igen.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2004-05-23 20:28

hmm men är det inte märkigt att det funkar efter omstart då?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-05-23 21:19

Det finns mycket som är märkligt. Det finns datorer som hänger sig trots att man startat om dem, och själv är jag hungrig trots att jag åt middag igår

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2004-05-23 21:29

oh där löste du många problem på en gång. Tack!

  • Medlem
  • 2004-05-24 11:33
Ursprungligen av carpark:

Nu undrar jag om jag är ensam om detta problem. Om det är fel på telefonen eller vodafone eller om det är normalt?

Du är inte ensam. Svaret på dina frågor blir: Kanske, troligen samt förmodligen.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2004-05-24 11:37

ok så då ska jag inte besvära o gå ner till vodafone och klagar.

har blåst bort damm nu, kommer det igen så jävlar...

  • Oregistrerad
  • 2004-05-24 11:37

T200 gör samma sak. Jag bytte simkort men tror nu att det är antennen. Om jag bankar den i handen kan det hända att den börjar fungera utan omstart. (Tacka vet jag NMT 450 )

  • Medlem
  • 2004-05-24 16:38

Hade det problemet på min T65 för ett par år sedan. Ericsson skyllde på Comviq, och Comviq på Ericsson. Fick aldrig någon rätsida på det där. Tyvärr.

/majk

Jag har fått ogiltig telefon några gånger med Comviq. Det inträffar när de har nätproblem och/eller andra problem.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2004-05-25 13:55
Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

Jag har fått ogiltig telefon några gånger med Comviq. Det inträffar när de har nätproblem och/eller andra problem.

ah...detta kan nog inte bero på nätproblem då det händer så ofta.....

har mobilen på dygnet runt kanske ska man räkna med att sånt händer då? det är ju ingen stor grej men störigt när man inte märker det och telefonen har varit onåbar i timmar...

De gånger jag råkat ut för det har nätproblem varit orsaken, eftersom andra Comviqkunder jag känner drabbats. Senaste gången det hände mig var 2003.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2004-05-27 12:58

jag har iof jävligt dålig täckning här ute där det har hänt alla gångerna...

Ursprungligen av carpark:

jag har iof jävligt dålig täckning här ute där det har hänt alla gångerna...

jag bor mitt i centrala GBG, och det inträffar lika tätt även om jag har full täckning...

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2004-05-28 00:57
Ursprungligen av 12moons:

jag bor mitt i centrala GBG, och det inträffar lika tätt även om jag har full täckning...

ah då har det inte med det att göra då...

jag har också råkat ut för det där med "ogiltig telefon", har tillomed haft telefonen inne på service hos vodafone...
i butiken sa dom att det är ett välkänt (?) fenomen med just vodafone och Sony Ericsson telefoner, det är tydligen bara med SE telefoner som det strular...

min telefon har börjat göra såhär ca 5-10 gånger per dag i dom senaste 3-4 veckorna, och batteriet sugs ut på 2 dagar, istället för vanliga 5-7 dagar...
jag ska ringa till vodafone imorgon och begära att dom sänker min månadskostnad, eftersom dom inte tillhandahåller en fungerande tjänst...

M

Ursprungligen av 12moons:

min telefon har börjat göra såhär ca 5-10 gånger per dag i dom senaste 3-4 veckorna, och batteriet sugs ut på 2 dagar, istället för vanliga 5-7 dagar...

Vi har två SE Z-600 som till och från är ogiltiga telefoner. Dessutom så råkar vi ut för att batteriet laddas ur samt att telefonen låser sig och måste startas om genom att ta ur batteriet. Vi har också Voodo-phone...

Finns det ingen mjukvaru fix för detta? Måste man lämna bort nallarna?

Ursprungligen av whoami:

Vi har två SE Z-600 som till och från är ogiltiga telefoner. Dessutom så råkar vi ut för att batteriet laddas ur samt att telefonen låser sig och måste startas om genom att ta ur batteriet. Vi har också Voodo-phone...

Finns det ingen mjukvaru fix för detta? Måste man lämna bort nallarna?

min T610 är ju låst till vodafone, och telefonen har deras menyer o skit i sig, men tydligen så spelar det ingen roll om man har en öppen telefon eller låst telefon, fenomenet uppstår likväl. det är den information jag fick i butiken iallafall...

jag har funderingar på att gå till en butik (http://www.reconnect.se/), och få min telefon upplåst, men vet inte om vodafones "garanti" ryker då...
dom ligger på en parallelgata till den butik där jag köpte min telefon, det kostar ca 300 spänn ink. moms för att trolla bort vodafones äckliga menyer och få tillbaka Sony Ericssons vanliga menyer istället...

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2004-05-28 00:56

oh 5-10 ggr...då ligger jag i lä...

men detdär med batteriet har det också med vodafone att göra eller vad menar du?

jag snackade just med den butiken som jag köpte min T610 hos, det blir till att lämna in den igen, så dom får göra om reparationen...
surt...
har även ringt vodafone direkt, dom skulle ringa upp mig, men dom har inte ringt tillbaka...
suuurt...

jag snackade just med vodafone igen, jag fick 200 kr i kreditering min nåsta faktura för besväret med driftstörningen "ogiltig telefon"...
trevligt

vodafone själva kan dessvärre inte svara på frågan "om jag går till reconnect och låser upp telefonen och ersätter vodafones menysystem med Sony Ericssons egna, gäller vodafone garantin fortfarande ?"
det är tydligen inte upp till vodafone att bestämma det, utan beslutet ligger hos sjävla butiken som har sålt telefon med abbonemang till mig.
det enda som hon på vodafone sa till mig är att det inte är olagligt att göra så, och då tycker man ju att garantin för telefonen bör gälla i butiken iallafall.
men om nu butiken som sålde telefonen till mig inte tycker att garantin gäller efter att jag ersatt menysystemet, så borde garantin gälla hos Sony Ericsson iallafall, eftersom det är deras telefon.
låter det resonemanget vettigt ?

jag tänker gå in till den butiken som sålde telefonen till mig och prata lite mer med dom om det, för att se vem som håller i garantin om jag lämnar in min telefon för en upplåsning och "unbranding" som det tydligen kallas (där dom ersätter menysystemet).

back later med mera svar (och kanske en upplåst telefon )

Ursprungligen av 12moons:

jag snackade just med vodafone igen, jag fick 200 kr i kreditering min nåsta faktura för besväret med driftstörningen "ogiltig telefon"...
trevligt

vodafone själva kan dessvärre inte svara på frågan "om jag går till reconnect och låser upp telefonen och ersätter vodafones menysystem med Sony Ericssons egna, gäller vodafone garantin fortfarande ?"

Tack för tipset, skall se om jag kan få lite kreditering här med. Skriv gärna hur det går med garantin när du spolar bort Vodafones menyer och låser upp telefonen.

Ps: Var ligger reconnect?

Ursprungligen av whoami:

Tack för tipset, skall se om jag kan få lite kreditering här med. Skriv gärna hur det går med garantin när du spolar bort Vodafones menyer och låser upp telefonen.

Ps: Var ligger reconnect?

ReConnect ligger på drottninggatan, mittemot pantbanken typ...
om du kommer från nordstan, gå fredsgatan upp mot NK.
innan NK, så går det en tvärgata, det är drottningatan.
in från fredsgatan, så ligger butiken på höger sida av själva drottninggatan...

Senast redigerat 2004-05-28 22:01

och en liten update...

dom på reconnect kunde inte fixa min telefon just idag, eftersom dom saknar verktyg för att fixa min telefon, pga att jag har den senaste versionen av mjukvara som vodafone släppt ifrån sig.
tyvärr så har vodafone iom reparationen dom gjorde på min telefon för en vecka sen så har dom även uppdaterat min mjukvara till absolut senaste version.
det var bara för detta som dom inte kunde låsa upp min telefon idag, men dom tror dom kommer kommer få in en nyare version av deras mjukvara som knäcker denna nya också, dom sa om typ 1-2 veckor...

gissa om jag blev skitsur på vodafone (och lite på mig själv) eftersom dom uppgraderade min mjukvara under den reparation dom gjorde för 1 vecka sen. aaaaargghhh....
hade jag inte lämnat in den då, så hade reconnect kunnat rensa ut min T610 utan problem...
så jag gräääämer mig så in i bomben, för jag vill ju ha min telefon upplåst och fri från vodafone menyer IDAG !!!

när jag snackade med reconnect så sa dom dessutom att tidningen "mobil" hade gjort ett reportage om det hela med att låsa upp telefoner.
tydligen så förhåller det sig som så att det helt lagligt att låsa upp en telefon, och att man har kvar sin garanti på telefonen hos den butik där man köpte telefonen, det har tillomed konsumentverkat slagit fast.
riktigt trevligt tänkte jag och bad dom blåsa min telefon...
men icke sa nicke...
tyvärr...

så jag kommer alltså att göra denna "unbranding" så fort som möjligt, innan jag blir tokig på vodafones jäkla menyer...

så mitt råd är:
gå till reconnect o blås din telefon, det kommer kännas myyyycket bättre efteråt !!!

Senast redigerat 2004-05-29 00:36
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-28 23:06

Sicken tur man läser detta mac-forum

Nu hittade jag lösningen på min tjejs telefonproblem. Hennes z600 har inte fungerat på hela kvällen. Nu ska vi bara stega ner till Vodafone i morgon och gnälla lite...

Ursprungligen av nilrog:

Sicken tur man läser detta mac-forum

Nu hittade jag lösningen på min tjejs telefonproblem. Hennes z600 har inte fungerat på hela kvällen. Nu ska vi bara stega ner till Vodafone i morgon och gnälla lite...

japp, kläm till dom ordentligt, det ska dom bara ha...

Tror inte att det enbart beror på Vodafone utan förmodligen mer på SonyEricsson.

Har själv en T39:a som ibland har gett beskedet att det är en ogiltig telefon. Detta kom både när jag hade Vodafone och när jag bytt till Chess (som kör i Comviqs nät). Förmodligen ett mjukvarufel som tyvärr SonyEricsson inte verkar bry sig att fixa.

tråk !!!
nu har jag lämnat in min T610 för andra gången på lika många veckor, nu när jag fått den repaparerad så uppstår det helt nya problem, såsom "insert sim" och att den bootar om helt och ber mig trycka in pin-kod igen...

tråk tråk tråk !!!

Jag hade Oiltig Telefon förut idag och för några dar sen i min z600 med Vodaphone. Får se om det tger sig, annars får jag gå och gnälla i Vodaphoneaffären.

Nu är det mycket längesedan jag hade ogiltig telefon med min T39. I fredags träffade jag på några tjejer som hade någon Nokia och de hade också ogiltig telefon. Jag hörde tydligt att de klagade på det meddelandet.

Frågan är om det är telefonen eller nätet? Jag misstänker nätproblem, telefonproblem i vissa fall.

Bevaka tråden