Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny Studio display?

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-04-13 11:27

Tänker eventuellt köpa en Studio Display. Modellen har ju funnits ett bra tag. Är det någon som vet om det finns planer på en ny modell? Är det kanske värt att vänta ett tag?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-13 12:04

Det har rycktast om det länge….Men det BORDE komma nya modeller med bättre spec:ar och mer G5/Alubook utseenden snart (inom 12 månader typ). 17" och 23" skärmarna har ju funnits länge, 20" har funnits i typ 16 månader och sitter nu även i iMacen (så Apple "blir av med den" på pro-sidan). Apple kör även nu sin pro-kampanj på 23" skärmen med rabatt… Men när, vad och så vet nog inte många här

Hörde något rykte någonstans om att Apple skulle släppa en gigantisk 30'' Cinema Display. Ska det avfärdas som önsketänkande, eller har någon annan hört samma rykte!?

Någon som kan spekulera i hur stor chansen är att de släpper en skärm med mer än 72dpi?

Ursprungligen av Chaosstar:

Någon som kan spekulera i hur stor chansen är att de släpper en skärm med mer än 72dpi?

Är inte 72 dpi standardupplösningen för video eller något sådant!? Har fått för mig att Apples satsning på DV-edting är en anledning till valet av upplösning på skärmarna. Nu har de i och för sig släppt FCPHD (inte för jag vet vad det innebär för antalet dpi) och det kanske borgar för fler dpi!?

/Jont Olof

  • Medlem
  • 2004-05-28 13:08
Ursprungligen av Jont Olof:

Är inte 72 dpi standardupplösningen för video eller något sådant!?

Om alla TV-apparater hade varit lika stora...

  • Medlem
  • 2004-05-30 23:47
Ursprungligen av Chaosstar:

Någon som kan spekulera i hur stor chansen är att de släpper en skärm med mer än 72dpi?

Du kanske var ironisk där, men om det var nån som missade det tänkte jag påpeka att dagens apple-display:er är på 90-100 dpi.

Think Secret har saftiga rykten om nya skärmar på 20, 23 och 30 tum. ADC ska skippas, och istället går de över till DVI. Ny design i borstad aluminium.

De låter mycket säkra på sin sak, men ryktessidor är ju alltid ryktessidor. Om de har rätt så får man hoppas att priserna ligger lågt, med tanke på att 20" blir minsta modellen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-10 12:29

Jag läste någonstans att nya linjen kommer att bestå av en 20", 23", 30" skärm...

Ursprungligen av Fredric:

Jag läste någonstans att nya linjen kommer att bestå av en 20", 23", 30" skärm...

Okej! Det där känner jag igen. Ingen mer information om det?

Ursprungligen av Fredric:

Jag läste någonstans att nya linjen kommer att bestå av en 20", 23", 30" skärm...

Det är det ryktet som florerat ett tag. Bristen på 30" TFTer lär vara anledningen till dröjsmålet. Sen är väl frågan hur säkra ryktena är. Jag skulle inte tacka nej till en 30" TFT, men frågan är om det inte blir lite väl stort.

Bara 20" kommer ner i dagens 17" pris då så är allt frid o fröjd.

  • Medlem
  • 2004-05-10 23:03
Ursprungligen av Jürgen B:

Bara 20" kommer ner i dagens 17" pris då så är allt frid o fröjd.

Men då borde de ha kvar 17" fast till lägre pris också.

Apple får ju ha in bättre skärmar om de ska kunna konkurera med t.ex. Samsung, EIZO, NEC och Philips, Sony och VieWsonic.
Samt att sänka Priset på sina TFT lite mer! Då blir allt bra!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-10 15:27

72 DPI härstammar inte från VIDEO det härstammar från print…

Var MS fått sina 96 DPI i från vet jag inte.

Jag vill ha en 20" till 17" pris.

Inte vet jag. I allt jag jobbat med är skrivbordsyta bitter hårdvaluta, och skulle jag ha råd med en fluffig 30'':are och en sådan fanns, så skulle jag nog slå till direkt!

30" hade varit en riktig "killer". undrar bara vad upplösningen i så fall blir? samsungs 40"-are har ju inte så hög upplösning :rolleyes: Apples 23" har ju väldigt bra upplösning.

ex. samsung 32" TFT: Maximal skärmupplösning 1280x768

dröm:

20" 10 000 kronor
23" 15 000 kronor
30" 20 000 kronor

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-11 11:34
Ursprungligen av el gringo:

30" hade varit en riktig "killer". undrar bara vad upplösningen i så fall blir? samsungs 40"-are har ju inte så hög upplösning :rolleyes: Apples 23" har ju väldigt bra upplösning.

ex. samsung 32" TFT: Maximal skärmupplösning 1280x768

dröm:

20" 10 000 kronor
23" 15 000 kronor
30" 20 000 kronor

Fortsätter drömmen:

Inkl. moms.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-12 11:53

Tydligen så är nya skärmar på gång, det verkar som dom vill sälja av sina gamla skärmar i lager innan dom lanserar dom nya..

http://www.appleinsider.com/article.php?id=451

  • Medlem
  • 2004-05-13 00:35
Ursprungligen av Fredric:

Tydligen så är nya skärmar på gång, det verkar som dom vill sälja av sina gamla skärmar i lager innan dom lanserar dom nya..

http://www.appleinsider.com/article.php?id=451

Det hoppas jag, in med en sexig 30"are!!!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-28 12:24

Aluminium Display!

Hittade detta som utger sig att vara bilder på Apples nya skärmar..

luktar lite fejk dock!

Hmm..? Fellänkad eller? Den där handlade om PowerMacar med 90nm-teknik!

... Eller så läser jag för fort. Ledsen! Det stod längre ner...

Dom där har snurrat runt ganska länge - minst tre-fyra månader.

Idén är bra men tror du inte att den riskerar att ramla framlänges?

  • Medlem
  • 2004-05-28 12:50
Ursprungligen av Björnström:

Dom där har snurrat runt ganska länge - minst tre-fyra månader.

Idén är bra men tror du inte att den riskerar att ramla framlänges?

Ja, den där designen ser lite farlig ut minst sagt!

Ursprungligen av Felix:

Ja, den där designen ser lite farlig ut minst sagt!

Minst sagt. jag skulle inte våga röra den skärmen om den inte var fastskruvad i bordet. Kolla den höga tyngdpunkten och den lilla fotytan...

  • Medlem
  • 2004-05-30 14:45

ja tycker inte det ser it att vara så stor skillnad, dt är mest designan som "ser" ostadigare ut....

men jag tror Apple släpper nått lite mer innovativt en än G5 från sidan

det kommer nog bli något åt det hållet...fast med justerbar fot?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-28 14:33

Ovan förslag är för oflexibelt för att funka - ingen justering av skärmen på höjd, djup eller "tilt". IG, gör om gör rätt

Givetvis är den fejk, men bilderna visar bara på ett ungefär hur killen som såg skärmarna uppfattade att dom såg ut. Om han har sett skärmarna eller bara hittar på kan man ju disskutera istället i all oändlighet.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-29 21:47

Det bildet ser jo bare ut som en G5 powermac med skjerm på siden. Jeg håper ikke de lager en så klumpete og kantete metallskjerm. Hvis alt blir grå og tung metall så blir for mye selv om powermac er snygg i alu-finish.

Bevaka tråden