Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vill nästan döda min katt!!

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-05-28 13:36

Kom hem efter att ha varit och ätit lunch. Fann min fina nya burk misshadlad och det kan bara finnas en skylldig - kattskrället. Kan man polis anmäla sin egna katt för egenmäktigt förfarande?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-28 13:37

Tangenten komemr nog ut den naturliga vägen...
Lek hundägare - samla skit!

  • Medlem
  • 2004-05-28 13:38

Du kan nog inte polisanmäla, däremot kan du vrida nacken av den. Att klå upp den är däremot olagligt.

Tanget är billigt att laga. En av mina katter har förstört mitt internamodem på min PB. Jag satt uppkopplad sladden hängde från väggen till min dator mellan två fönsterbrädor. Katten som då var 1/2 år gammal skulle göra ett svanhopp mellan fönsterbrädorna men tog i för lite alt hade för lite muskler och landade med magplask rätt över kabeln. Telefonjacket slets ur väggen (Tack upptäckte att det var dåligt monterat...) och sedan dess fungerar inte det interna modemet. Då höll den katten på att förlora livet. Sambon räddade den.
Och jag ska inte byta logik för det det är för dyrt.
Ett nytt tangetbord kostar runt 700 kr...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-05-28 14:08

Har lyckats finna bittarn - de var inte uppätna, tack för det åtminståne. Nu återstår bara pillret att få tillbaka de - vilket inte verkar vara så himmla lätt

  • Avstängd
  • International user
  • 2004-05-28 14:15

äh, man använder ju ändå knappt FN tangenten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-28 14:53

En kompis katt fastnade med klorna i hålen på fransidan av en G5! Det gillade inte katten.

  • Medlem
  • 2004-05-28 15:10

Finns bara en lösning, katten "ramlar" från balkongen.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-05-28 15:23

Känns ju knappast värt att döda en katt för en liten tangent, det är ju lite man får vara beredd på när man skaffar husdjur. Min katt har än så länge låtit bli mina datorprylar och jag hoppas han fortsätter så

Hmm... ha katt hemma, åka på lunch och lämna datorn öppen?? Det känns ju inte som en översmart kombination kanske...:)
Jag brukar iaf minst se till att ha skärmen stängd, helst gömmer jag undan datorn lite också. Katten tycks gilla värmen från datorn, trots att det borde finnas varmare och framförallt bekvämare ställen att ligga på.

  • Medlem
  • 2004-05-28 18:47
Ursprungligen av CoolUmbo:

Hmm... ha katt hemma, åka på lunch och lämna datorn öppen?? Det känns ju inte som en översmart kombination kanske...:)
Jag brukar iaf minst se till att ha skärmen stängd, helst gömmer jag undan datorn lite också. Katten tycks gilla värmen från datorn, trots att det borde finnas varmare och framförallt bekvämare ställen att ligga på.

Är katten dig för kär eller om det är för kallt på balkongen så här års så kan du installera det här programmet som gör så att burken inte sätts i vila med locket nere. Funkar bara i 4 minuter utan strömkabel dock.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-28 17:29

Mina katter kliver jätteförsiktigt över min PowerBook när de tassar omkring på skrivbordet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-28 18:12

Att ha djur innebär att man tagit hem ett liv som man inte till fullo kan råda över. Sådant där kommer alltid att hända. Förhoppningsvis värderar man kattens liv högre än sina prylar som ändå blir gamla efter två-tre år.

Vi har också katt. Vi älskar detta lilla djur mycket högt även om vi inte gillar hans klomärken i soffan, spyor på gästtoan etc. Men det ingår i priset. Det är ett riktigt billigt pris. Det har bl a lärt mig att stänga dörrarna till matrum, bibliotek, kök, jungfrukammare, arbetsrum och övriga rum när jag går ut. Han kan hålla sig i sovrum, hall och gästWC när han är själv några timmar per dag. Hänger jag upp kläderna så ligger han inte på dem.

Sedan underlättar det att vara konsekvent i uppfostran. Aldrig tassar på bord eller diskbänk. Alltid krama dem och tala milt till dem när de inte gjort något dumt. Det sägs att barn behöver sju upmuntringar för varje tillsägelse. Kanske inte så dumt.

Ta du det lugnt. Tangenten ligger antagligen under en matta/möbel i ett angränsande rum.

Var istället glad att du har en familjemedlem som faktiskt gillar dig oavsett om du kör PC eller Mac, är rik eller fattig, ful eller vacker. Den bryr sig bara om du är dum eller snäll.

Sen att man kläcker ur sig "jag ska strypa kattf-n" kan ju verka lite omoget men är ju bara ett uttryck för den ilska man känner just då. Fullt förståeligt.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-05-28 19:01

Var bara lungn - han lever och mår mycket gott, Tangenten är tillbaka på tangent bordet. Det skulle dock vara trevligt om han kunde respektera min prylar lite mera

  • Medlem
  • 2004-05-28 19:39
Ursprungligen av tok:

Var bara lungn - han lever och mår mycket gott, Tangenten är tillbaka på tangent bordet. Det skulle dock vara trevligt om han kunde respektera min prylar lite mera

Katten använder naturligtvis din dator när du inte är där. Den här gången kanske han fastnade med tassen, när han skulle stänga ned Safari för att undgå upptäckt. Kolla i historiken, det finns garanterat kattlänkar som han inte hann rensa. Han kanske chattar med grannkatten?

Ursprungligen av stfm:

Katten använder naturligtvis din dator när du inte är där. Den här gången kanske han fastnade med tassen, när han skulle stänga ned Safari för att undgå upptäckt. Kolla i historiken, det finns garanterat kattlänkar som han inte hann rensa. Han kanske chattar med grannkatten?

*skrattar*

  • Oregistrerad
  • 2004-05-29 11:34
Ursprungligen av tok:

Kom hem efter att ha varit och ätit lunch. Fann min fina nya burk misshadlad och det kan bara finnas en skylldig - kattskrället. Kan man polis anmäla sin egna katt för egenmäktigt förfarande?

-Grattis brorsan! Kom ihåg att vara snäll med katten annars blir det bara värre. Nästa gång så tar Stenis kanske och repar skärmen om du låter den vara uppfälld, så stäng datorn eller lås in katten!

1
Bevaka tråden