Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Router, Brandvägg och trådlöst?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-05-26 15:33

Jag kommer snart att flytta ihop med en polare i en lägenhet. Jag kommer att ha en iBook med AE-kort, han en stationär Mac. Vi kommer troligtvis att köra med BBB 24Mb/s (tele), men:
Vi vill ha en router/brandvägg och jag kommer vilja köra trådlöst. Vilka grejer bör man köra? Dom flesta grejerna är väl antingen router/brandvägg eller w-lan? En bra combo? Billigt? Om man har bbb via telejacket kan man väl köra från flera jack, och i en tvåa blir det då lite överflödigt med w-lan...... tips?

Jag hade köpt två separata lådor tror jag. Det är lättare att byta ut bara den ena delen då... Men å andra sidan kanske ett lägre pris på en all-in-one-grej motiverar en sådan. Jag vet inte hur bbb funkar, men om ni ska ha en router ska väl allt gå igenom den och då låter det konstigt att ha flera jack.

Kör själv två D-link-lådor. (Router och accespunkt) Har hört att dlink inte är så bra kvalitet men har ingen egen erfarenhet av problem utöver viss konfigurationsstrul. Har också kört en netgear router som verkar pålitlig och stabil.

Slutligen är det inte alls överflödigt att ha Airport (wlan) i en tvåa om man har bärbart. Bor själv i en liten två, men om jag inge haft airport hade jag varit tvungen att ha en lång sladd liggande över golvet när jag sitter vid köksbordet, i soffan eller i sängen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-26 19:58

Själv inhandlade jag 3Coms router/brandvägg/wifi 54Mbit's station med ett PC-card till tjejens dator och en USB dongle till besökarna.

Mycket nöjd så länge, routern har 4 ethernet ingångar + 1 för internet + 54mbit med 2 antenner.
Stöd för 128bitar WEP + WPA. Stöd för upp till 130 anslutningar trådlöst.

Stationen heter: 3Com OfficeConnect Wireless 11g Cable/DSL Gateway
Köpte den på Tandys Computer City tillsammans med pccard och usb-dongle för 1500:-
Går att köpa utan pccard för 990:- på samma ställe.

Den enda jag saknar på den är lite utförligare loggar på web-interfacet, annars inga invändningar.

mvh
b0bben

Ska du köra 24Mbps via telejacket lär inte ADSL-utrustning fungera. Du får nog ett från BBB. Således inte två stycken.
Köpen router med ethernet som WAN-interface, Ethernet som LAN och 802.11g för WLAN. (11b är ingen höjdare med 24Mbps i jacket

  • Oregistrerad
  • 2004-05-27 16:57
Ursprungligen av Jonas Mellander:

Ska du köra 24Mbps via telejacket lär inte ADSL-utrustning fungera. Du får nog ett från BBB. Således inte två stycken.

Ehh... jag tänkte uppenbarligen inte efter... Självklart får man bara ett modem, och man får det av bbb.

Ursprungligen av Jonas Mellander:

Köpen router med ethernet som WAN-interface, Ethernet som LAN och 802.11g för WLAN. (11b är ingen höjdare med 24Mbps i jacket

Vilket betyder...... typ att jag ska ha en router med ethernet som WAN-interface istället för ADSL som interface, Ethernet som LAN (?) och 54 Mbps.... har jag förstått det rätt?

Ursprungligen av themos:

Ehh... jag tänkte uppenbarligen inte efter... Självklart får man bara ett modem, och man får det av bbb.

Vilket betyder...... typ att jag ska ha en router med ethernet som WAN-interface istället för ADSL som interface, Ethernet som LAN (?) och 54 Mbps.... har jag förstått det rätt?

Ja det har du.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-05-26 22:05

Just nu finns D-Link DI-624+ för 390 pix på PC City.

  • Medlem
  • 2004-05-27 00:32

Har själv en D-Link 713p som funkar okej. Funderar att byta upp mig till en DI-824VUP+, som fyller mina behov: 4 portars switch (för de stationära) trådlös (för de bärbara) brandvägg, vpn och skrivarserver - så att man kan skriva ut från alla - vet ej om det funkar för mac. kostar ca 2000.

Linksys WRT54G trots det fula utseendet. Man kan flasha den med Sveasofts firmware få en massa coola funktioner. Överlägset allt annat för dom pengarna...

Läs denna tråd för info:
http://99mac.se/forum/showthread.php?t=44960&page=1&pp=15

Netonnet säljer den för 990:-
http://www.netonnet.se/item.asp?iid=48571

  • Oregistrerad
  • 2004-05-27 16:44

Linksys WRT54G + Airport Extreme-kort = sant! Men hur är det med brandväggen? "- UpNp stöd, dynamisk brandsväggkonfiguration för aplikationer som stödjer UpNp".... betyder? Har den brandvägg eller måste man köpa det separat?

Ursprungligen av themos:

Linksys WRT54G + Airport Extreme-kort = sant! Men hur är det med brandväggen? "- UpNp stöd, dynamisk brandsväggkonfiguration för aplikationer som stödjer UpNp".... betyder? Har den brandvägg eller måste man köpa det separat?

http://inwarehouse.se/pb.asp?src=3&sku=e551407

Den har brandvägg, men om man verkligen är paranoid är ju en separat låda för mycket pengar bättre. Men det räcker gott och väl för hemmabruk det som finns i den du hittat.

Ursprungligen av themos:

Linksys WRT54G + Airport Extreme-kort = sant! Men hur är det med brandväggen? "- UpNp stöd, dynamisk brandsväggkonfiguration för aplikationer som stödjer UpNp".... betyder? Har den brandvägg eller måste man köpa det separat?

Japp, den har brandvägg fast direkt ur lådan så har du bara tillgång till NAT (en enklare form av "brandvägg"). Men som sagt man kan flasha en WRT54G med lite olika firmwares, detta för att få en ökad funktionalitet och brandväggsfunktioner. Allt eftersom det dyker upp nya firmwares så kommer nya funktioner att läggas till.

Ursprungligen av themos:

Linksys WRT54G + Airport Extreme-kort = sant! Men hur är det med brandväggen? "- UpNp stöd, dynamisk brandsväggkonfiguration för aplikationer som stödjer UpNp".... betyder? Har den brandvägg eller måste man köpa det separat?

Den kör ju Linux och använder iptables (som är en superb brandvägg), men Linksys-firmwaren använder sig bara av NAT-funktionaliteten. Flashar du om routern med Sveasofts firmware får du full tillgång till alla brandväggsfunktioner. Dock finns det inte webbgränssnitt för mer än de enklaste grejerna, men du har ju alltid möjligheten att ssh:a in till routern och lägga till iptables-regler via kommandoraden.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-05-28 00:41

Jag har bara en varning, passa dig för D-Links prylar. D-Link har en förmåga att inte följa standarder vilket kan betyda att du kan få problem med bl.a Bredbandsbolaget som slaviskt följer DHCP standarden.
Själv har jag testat Asus WLAN routrar med Bredbandsbolaget och de fungerar väldigt bra.

1
Bevaka tråden