Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dyrt att ta betalt för internettjänster

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-17 23:17

Internetbank är det smidigaste sättet för mig. SMS funkar väl oxå, men om det är så höga avgifter så känns det bättre att ta det via banken

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-05-17 23:21

Jag är beredd att betala något litet för en tjänst som 99mac, men om jag vet att 70% går till den som hanterar betalningen så känns det inte så kul.

kanske är det bättre att sälja årsvis eller till och med två-årsvis med betalning på samma sätt som mac.se

Ursprungligen av axpax:

Jag är beredd att betala något litet för en tjänst som 99mac, men om jag vet att 70% går till den som hanterar betalningen så känns det inte så kul.

kanske är det bättre att sälja årsvis eller till och med två-årsvis med betalning på samma sätt som mac.se

Enligt all information jag fått hittills måste man inrikta sig på traditionella e-fakturor som betalas vid kontokort/kreditkort, direktbetalning via internetbank eller mot 10 dagars betalningstid med traditionell post/bankgiro.

Precis så gör vi idag med mac.se faktiskt (utom direktbetalning som vi inte implementerat ännu)

Extremt intressant tråd. Jag är också oerhört intresserad av microbetalningar till ett kommande projekt jag jobbar med, men med den här utdelningen är det inte lönt. Måste finnas bättre lösningar!?

Vi håller på och titta på en lösning tillsammans med TextTalk, någon som har nått att säga om dem?

http://www.textalk.se/bdh/page238.html

Alltså, jag tycker sverige/scandinavien är sorglig ibland, vet inte om det är bankerna/teleoperatörena som är i vägen eller vad det är, men tittar man på andra sidan atlanten där tjänster såsom 2checkout, bitpass, paypal och många andra möjligheter finns för småföretagare med visioner.
Men här i sverige, som ofta profilerar sig som ett riktigt IT land med det hela, snackas och snackas det om hur sk. mikrobetalningar och andra modeord är framtiden och blabla. Men inte fan gör dom det lätt för folk med visionerna att kunna driva något lönsamt utan en alltför stor och löjlig startavgift, och utan att det hela blir uppäten av transaktions avgifter och vad vet jag.
Visst, man får ju var beredd på att dom tredjeparts företag man användar att ta betalt genom tar en bit av kakan, men jag tycker att den är på tok för stor här i sverige.

... Det är iaf det intrycket jag har fått efter en relativ snabb rundgång på de (fåtal) aktörer som verkar finnas i sverige.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-19 21:41

Paynova och Yo.se

Jag har använt paynovaplånboken från PaynovaSkivstället sen ett år tillbaka. Måste säga att det är otroligt smidigt att använda både för att ta emot betalningar och återbetala. Det är dessutom väldigt lätt att öppna plånbok och fylla på pengar. Nackdelen är att många fortfarande verkar tycka detta är jobbigt. Förhoppningsvis blir det enklare nu när stora aktörer som CDON, SJ och studentkort finns med.

Om man vill ha smidig betalning utan några inledande kostnader (Paynova kostar i och för sig inget i staratavgift heller) så är Yo.se ett bra alternativ. Yo är betal-sms där man delar inkomsten lika. Man får typ 2,22 kr på ett 10kr-sms och man kan börja direkt. Tjänsten riktar sig idag till privatpersoner som vill ha sms-tjänster (typ ringsignaler), men inom kort kommer en mer seriös "omlansering".

  • Oregistrerad
  • 2004-05-20 04:19

Jag har tittat runt ett tag bland betallösningar för nätbutiker. Nedan syftar jag mest på betalning för e-handel via betal och kreditkort och inte sms. Paynova känns inte så intressant längre eftersom ledet till köp består av registrering på paynova -> påfyllning av plånboken -> bekräftelse av betalning. Med andra ord två led för mycket för kunden. Tyckte tidigare att Paynova lät bra men efter lite research hos vänner och egna funderingar har jag kommit fram till att det förmodligen leder till färre köp pga flera "onödiga" steg vad gäller betalningen. Dessutom verkar det kosta lite mer än det smakar. Satsar man seriöst på sin verksamhet bör man ju snarare titta på transaktionsavgiften än startavgiften. De har varit trevliga och hjälpsamma men att de inte vill uppge hur många kunder som ens skaffat en plånbok känns som ett varningstecken. Hur många butiker som använder deras lösning berättar de gladeligen, men för en handlare är ju det mest intressanta hur många potentionella kunder som registrerat ett konto. Och den summan kontoinnehavare är ju ungefär lika intressant som antalet hotmail-användare... Ett alternativ kan vara iDeb. Enligt deras hemsida kan installationsaviften var 0 kr och månadsavgiften likaså, men transaktionsavgiften 1% av beloppet vilket låter otroligt mycket bättre än andra betalningslösningar jag tittat på. Tillägget Verified By Visa & MasterCard SecureCode kostar som start 5000 kr och per månad 200 kr.

Måste påpeka att jag inte är särskilt insatt i detta ännu, men tycker hittills att det är ett mycket bra alternativ till exempelvis WorldPay och svenska Wallit.

Senast redigerat 2004-05-20 04:30
Ursprungligen av rodin:

Paynova känns inte så intressant längre eftersom ledet till köp består av registrering på paynova -> påfyllning av plånboken -> bekräftelse av betalning. Med andra ord två led för mycket för kunden.

Under förutsättning att det är första gången kunden använder Paynova...

Ursprungligen av jakob:

Under kvartalet öppnades 31 768 plånböcker och vid periodens slut uppgick antalet öppnade plånböcker till 87.468.

Ser på Paynovas hemsida att det används av t ex aftonbladet, tv4, cdon och lunarstorm. Detta är nog den lösning jag skulle satsa på om jag hade behov av microbetalningar.

Edit:
Insåg just att jag kanske missförstod dina led, kunden måste ju faktiskt logga in hos Paynova vid varje köp.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-20 14:54

[QUOTE="Hagelin"]Ser på Paynovas hemsida att det används av t ex aftonbladet, tv4, cdon och lunarstorm. Detta är nog den lösning jag skulle satsa på om jag hade behov av microbetalningar.

Jag är inte så säker på microbetalningar, jag vet bara att det absolut inte lönar sig vid större köp. Vad jag hört från kunden skulle det kunna innebära en avgift på 40 kr för en order på mellan 700 och 1000 kr (osäker på exakt belopp). Och det låter dyrt. Vad gäller antalet öppnade plånböcker känns det lite som att resultatet påverkats starkt av samarbetet med Mecenat. Jag kanske har hamnat lite offtopic nu...

  • Oregistrerad
  • 2004-05-20 09:14

Saxat från Paynovas delårsrapport första kvartalet 2004:

Under kvartalet öppnades 31 768 plånböcker och vid periodens slut uppgick antalet öppnade plånböcker till 87.468. Det motsvarar en ökning på 57 procent jämfört med 31 december 2003.

Hur någon vägrat att berätta detta förstår jag inte.

  • Medlem
  • 2004-05-20 10:49

Alla som registrerar sitt mecenattkort får (måste -det är krångligt att låta bli ) öppna ett paynova konto...

  • Oregistrerad
  • 2004-05-26 16:30

Paypal funkar ju bra om man vill köpa ngn t-shirt av någon i tex USA, men det är ju mycket avgifter för mottagare osv.

I Sverige betalar jag helst med Direkt via Internetbank (HB). Funkar hur bra som helst, och jag slipper sätta mitt VISA-nummer i omlopp.

Fast oftast betalar jag med VISA, och det har hittills gått väldigt bra, och det är smidigt, speciellt med de affärer som lagrar numret, så att man bara behöver skicka det en gång.

Många av de där 'betalaviasms/nätet-företagen är ju startade av entreprenörer som ser chansen att få lite schyst riskkapital, men som sedan har svårt att få lönsamhet i rörelsen. Tyvärr.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-26 17:10
Ursprungligen av Dj Leafer:

Många av de där 'betalaviasms/nätet-företagen är ju startade av entreprenörer som ser chansen att få lite schyst riskkapital, men som sedan har svårt att få lönsamhet i rörelsen. Tyvärr.

Vad är det som talar för att det inte skulle kunna bli lönsamt?

Jag föredrar kort, eftersom 99,5% av alla mina inköp på Internet sker från utländska företag som har smidiga system för detta. Tyvärr är det dåligt utbyggt med kortbetalning i det här landet, men det kan ju ändras.

En sajt bör ta kort om jag ska vara nöjd.

Överlägset helst Paypal för min del. Jag är villig att betala extra för enkelhet-- Paypal har alltid gått väldigt snabbt och fungerat perfekt för mig. Annars är SMS-betalning också ett bra alternativ.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-17 16:32

(Morsans) VISA-kort (med henne beviljan givetvis ;-P), PayPal samt direktbetalning på banken är väl de tre man stöter på oftast. Paypal är mest när det gäller auktioner.

Bevaka tråden