Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tjutande HDD i iBook 1Ghz 14"

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-05-19 23:18

Det här är makalöst. Jag har inte ord. Har fått byta iBook 3 ggr (!!!) pga diverse problem. Är alltså inne på min tredje nya maskin....som TJUTER. Ljudet kommer från vänster sida av datorn och försvinner när datorn går i vila. Då uppkommer istället ett svagt surrande, skorrande ljud. Drar jag ut nätsladden blir ljudet (det surrande, skorrande) av en mildare karaktär. Hårddisken antar jag. Ett digitalt pip. Hade det på den förra, inte förrförra, men så även på den här. Makalöst som sagt. Eller skrämmande. Kvaliteten på iBooken är inte helt jämn. *slut på ord* Vad är det som tjuter och hur får jag bort det?

/Fredrik

Tråkigt, tredje gången gillt... Jag har för mig att du har rätt att häva köpet efter tre reparationsförsök??? Fast jag är inte säker. PowerBook 12 verkar vara ett bättre val om du nu kan/får och vill byta.

Har jag haft tur då?

Tyst som graven i min iBook, en G4 12"/1 GHz. iBook G3/12" 500 MHz på jobbet tyst också (två st).

T

  • Oregistrerad
  • 2004-05-20 09:35

Det svåraste är kanske att övertyga dem om att det blev fel på den här burken också... Risken finns ju att de "tröttnar" på, vad de uppfattar som överperfektionism från din sida. Men, som sagt, kunden har ju alltid rätt så det är bara o ringa upp dem igen.
Jobbigast måste ju ändå vara, att inte kunna använda sin nya burk förrens först efter 4+ byten. Hur längesen var det den första dök upp?

  • Medlem
  • 2004-05-21 13:07

2 månader väl...

Ursprungligen av patrik_j:

Det svåraste är kanske att övertyga dem om att det blev fel på den här burken också... Risken finns ju att de "tröttnar" på, vad de uppfattar som överperfektionism från din sida. Men, som sagt, kunden har ju alltid rätt så det är bara o ringa upp dem igen.
Jobbigast måste ju ändå vara, att inte kunna använda sin nya burk förrens först efter 4+ byten. Hur längesen var det den första dök upp?

Ett tag sen. Hmm...snart uppe i närmare 2 månader väl...

/F

Har de verkligen skickat en ny dator eller försökt reparera samma dator utan att lyckats?

Om det är en ny dator borde många här ha samma problem.

*misstänksam*

T

  • Medlem
  • 2004-05-20 09:57

Min iBook susar så länge hårddisken inte går i vila. Inga problem, men man tycker att det blir tyst när den slutar. Förmodligen är det susandet, som kan gå över i pipande.

  • Medlem
  • 2004-05-21 13:06

Inte nog med detta. Nu flimrar / fladdrar bilden också från och till. Dessutom raspade det i hårddisken igår. Alltså, vad ska jag säga / göra? Det FJÄRDE dator går jag alltså in på nu.

/Fredrik

  • Medlem
  • 2004-05-21 13:41

Det är en NY dator eftersom jag under en period hade både den gamla (läs d. 2:a) och den nya (läs d. 3:e) datorn hemma samtidigt. Har kollat på Diskussionerna hos Apple och funnit att flera har detta problemet. Jag har både testat att resetta PRAM och PMU utan succe. Har även reparerat alla behörigheter och allta annat, tömt cacher och hållt på.

Något som oxå är konstigt är att jag på det här maskinen inte kan boota med DiskWarrior 3, utan får du bara upp en internationell "starta om ruta". Testar jag med nya 3.0.2 versionen så blir det bara ett grafikfel och datorn låser sig.

Sen fick jag inte med någon test-skiva till denna datorn, som jag fått till de andra.

/Fredrik (Trött...)

  • Medlem
  • 2004-05-21 14:13

Det är bara att trötta ut dem... Troligtvis är det någon elektrisk komponent som allstrar pipet, kondensator troligast...

  • Medlem
  • 2004-05-21 15:39

Trötta ut vilka?

Ursprungligen av Tim:

Det är bara att trötta ut dem... Troligtvis är det någon elektrisk komponent som allstrar pipet, kondensator troligast...

Komponenterna eller de på supporten hos Apple?

/Fredrik

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-21 16:56
Ursprungligen av Nifo:

Komponenterna eller de på supporten hos Apple?

/Fredrik

Kräv en helt ny maskin denna gång.

Det är antagligen omreparerade burkar i nyskick som snurrar runt hos Apple Europa service.

har en burk börjat att krångla så hänger det i. Även om man switchar till ett annat omreparerat moderkort osv osv osv.. osv.....

Du skall kräva att ha en iBook G4 14 tums 1.2 Ghz ny oöppnad i original kartong.

punkt slut..

Ursprungligen av CUBEIS:

Kräv en helt ny maskin denna gång.

Det är antagligen omreparerade burkar i nyskick som snurrar runt hos Apple Europa service.

har en burk börjat att krångla så hänger det i.

Jag håller helt med!

Sen muttrar jag vidare om återköp och fortsätter att snegla på PowerBook 12 som verkar i det närmaste felfri (om man får tro forumdeltagaras postningar).

  • Medlem
  • 2004-05-21 17:05

"ny oöppnad i original kartong"

jag tror inte det hjälper.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-21 17:07

Efter 3 datorer / 2 månaders väntan borde de köra en servicetest av en ny burk, innan de skickar den! Två felande är nästan det oacceptabelt och när man kommer upp till tre borde Apple skämmas! Du borde få extra minne eller liknande som kompensation för all din väntan, det och en nyatestad burk är det minsta jag skulle begära...

  • Medlem
  • 2004-05-21 18:49

Om man bara orkade längre...men jag får stå på mig. Men varför i bövelens namn får jag inte med nån testskiva - det fanns ju med 933GHz modellen?

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2004-05-21 19:09

när man surfar runt här blir man ju förvånad och undrar om man själv fått nån super-ibook.en jäkla massa trådar om strulande ibooks, men själv har jag inga problem. nu pajar den väl imorrn bara för att jag skriver det här.....

känns som att apple borde gå igenom sin tillverkningsprocess på sina ibooks, för det här är inget man ska acceptera.

  • Medlem
  • 2004-05-21 21:09

Mmmmm....arg. (Förresten, det syns väl på min Avatar?)

/F

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-22 23:19

Jag tycker in PB 12" 1,3 GHz låter mycket. Mer än gamla PowerBook G3 Lombard. Det är två typer av ljud. Just nu efter fått arbeta i några timmar låter den som ett jettplan. Vid andra tillfällen är ljudet dåvare, mer som en traktor, och också mindre högt. Sedan finns det tillflällen då den också är helt tyst nästan.

Någon som upplevt likande??

  • Oregistrerad
  • 2004-05-26 22:50

min ibook var oxå inlämnad på apple för 1000 olika fel, det var dock ett fel som hängde kvar. och eftersom jag lämnat in den på lanmasters varje gång, kunde de styrka vad jag sa med ett fax till apple. jag fick en ny, som har fungerat felfritt i ungefär en månad. känns lite skumt att ha en dator som fungerar.

1
Bevaka tråden