Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Brott i skärmen?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Suck...

Upptäckte i morse att jag fått ett mindre "streck" över skärmen på min iBook 14". Nu på kvällen när jag sätter i gång den, verkar de ha "spritt sig", försökte trycka lite på skärmen o det verkar som brotten över skärmen varierar beroende på hur man vinklar skärmen.

Kan inte föreställa mig att ngt skulle hänt med skärmen, men är det väldigt känsliga för stötar?
Kan man göra något åt det här?
Finns det risk att det blir värre?
Vet någon vad det kan kosta att fixa?

Tacksam för svar.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-26 14:38

Ångest.....

  • Medlem
  • 2004-05-26 14:45

Skärmarna är väldigt känsliga, om man t ex smäller ihop skärmen över en sladd så kan den spricka. Den är inte det minsta flexibel, om den böjs så går den sönder. Däremot brukar de ändå väldigt sällan gå sönder, pga av att de skyddas bra av chassit. Speciellt iBook är ju bra innesluten. Om skärmen har spruckit, så syns det. Det går inte att ta miste på, så om du är osäker så har den nog inte spruckit.

Det är inte så att du haft datorn lös i en väska och trycket emot skärmen har gått ner på tangentbordet och skapat en linje? Om det är ett rent brott på skärmen så brukar färgerna bli skumma och vissa pixlar inte alls fungera.

De här strecken är väl de som omfattas av den utökade garantireparationen på just iBookskärmar med blåa vertikala streck? Kolla Apple/Support/ibook eller nåt

Alla pixlar syns nog, och färgerna är OK, så länge man inte rör skärmen, utan låter den stå i ett visst läge som man får leta efter att hitta.

Antar jag borde gå till servicen och fråga om de har någon lösning. Syns ingen skada varken på baksidan eller på själva skärmsidan, utan närmast som ett hårstrå runt vilket det flimmrar om skärmen är i ett visst läge - men visst är det ett brott - ser ut som en spricka.

Mitt försäkringsbolag börjar väl bli trött på mig vid det här laget - och vill ju inte ge upp min kära iBook - så om det går att fixa med service (helst på garanti förstås)... vore jag nöjd.

Mina PC-laptoppar har hållit det mesta (fast jag en gång trodde skärmen skulle ge upp på den ena), så önkar ju gärna att Mac ska hålla minst lika bra

Har den erfarenheten att lystern väldigt snabbt går ur skärmarna - har någon märkt det samma med Book:arna? Tycker annars den här varit väldigt klar i både färg och ljus.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-26 22:47

jag hade samma fel på min ibook, och det slutade med att hela skärmen dog. men på vissa ibooks är det ett känt tillverkningsfel... kommer inte ihåg vilka. kolla upp! min bytte de utan kostnad.

1
Bevaka tråden