Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sponsorer och annonsörer

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

99mac måste satsa hårdare på att marknadsföra oss själva mot annonsörer och sponsorer för att hålla forumen kostnadsfria för medlemmarna.

Vi vill att forumet och dess innehållet som skapats av medlemmarna skall vara tillgängligt för alla - men det hänger på att intäkterna ökar i takt med kostnaderna.

Jag kommer försöka hitta fler sponsorer och annonsörer - det är en av anledningarna till att vi jobbat så mycket med infosidorna längst upp på 99mac. Alla har nog inte förstått hur många som besöker oss och läser informationen på sajten.

Nedan finns en uppdaterad informationsida för annonsörer och även en lista över vilka sponsorer & partners vi har idag.

All feedback ifrån medlemmar, tips på potentiella företag och annan hjälp är grymt uppskattad (av alla!).

Annonsera på 99mac:
http://99mac.se/info/annonsera.php

Våra partners:
http://99mac.se/info/partners.php

Ingen som hade ens en kommentar? Ingen som har erfarenhet av annonsförsäljning?

Visst är det bra om vi jagar in annonsörer istället för betalforum iallafall

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-05-26 16:39

Vet inte om ni gjort/har detta, men kan ni inte kanske sätta ihop en för frågan som ni skickar till alla medlemmar. Där de står: Vad jobbar du som, dina intressen, har du eget företag, vart/hur bor du osv osv. För att få en riktigt bra koll på vad för människor som hänger är, kanske det är mycket folk med egna firmor, kanske mycket svenssons som bor i radhus och har hund.

Detta gör ju att det är lättare att hitta bra och passande annonsörer.

Som vanligt verkar det väl som den stora massan bara är intresserad så länge nåt är gratis....

Ursprungligen av Joacim Melin:

Som vanligt verkar det väl som den stora massan bara är intresserad så länge nåt är gratis....

Om man kan få nått gratis så tar man det självklart. Om man måste betala så vill man ha mycket för pengarna. Om du syftar på Nätmagazine så brister den på den andra punkten.

Vad är det för fel på frivilliga telefonbetalningar? Det konceptet verkar fungera bra för andra (läs Macnytt), så det borde även rimligtvis fungera för 99Mac.

Ursprungligen av whoami:

Om man kan få nått gratis så tar man det självklart. Om man måste betala så vill man ha mycket för pengarna. Om du syftar på Nätmagazine så brister den på den andra punkten.
.

Bristen på feedback till Martins postning visar ju bara att folk i största allmänhet är egoister. Du tycks ju på fullt allvar tro att Martin i dagsläget tjänar några pengar på 99mac, och att sajten betalar sin egen drift. Om så är fallet så är det dags att du slänger dig med huvudet före i en stenvägg, för efteråt så kommer du att inse att det kostar ordentligt med pengar att rodda en sajt av den här storleken. Personligen fattar jag inte att Martin inte har gett upp för länge sen, för maken till mer otacksam uppgift får man leta efter. Jag hade verkligen inte orkat driva en sajt med den här storleken och med en till synes stor skock användare som inte vill göra rätt för sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-26 19:36
Ursprungligen av Joacim Melin:

Bristen på feedback till Martins postning visar ju bara att folk i största allmänhet är egoister. Du tycks ju på fullt allvar tro att Martin i dagsläget tjänar några pengar på 99mac, och att sajten betalar sin egen drift. Om så är fallet så är det dags att du slänger dig med huvudet före i en stenvägg, för efteråt så kommer du att inse att det kostar ordentligt med pengar att rodda en sajt av den här storleken. Personligen fattar jag inte att Martin inte har gett upp för länge sen, för maken till mer otacksam uppgift får man leta efter. Jag hade verkligen inte orkat driva en sajt med den här storleken och med en till synes stor skock användare som inte vill göra rätt för sig.

Vi är väl ändå 300 som skaffat mac.se konto och vi är nog en hel del som handlat från Speedmania. I alla fall gjorde jag det för att dom sponsrar 99mac och det tror jag nästan alla andra också gjorde av den orsaken. Att gänget bakom 99mac och förmodligen då Martin lägger ner enormt mycket tid och även pengar på detta är beundransvärt men att du ska såga den stora "skocken" tycker jag är löjligt. Vad bidrog du själv med i denna tråd som var så konstruktivt?

Ursprungligen av Joacim Melin:

Bristen på feedback till Martins postning visar ju bara att folk i största allmänhet är egoister. Du tycks ju på fullt allvar tro att Martin i dagsläget tjänar några pengar på 99mac, och att sajten betalar sin egen drift. Om så är fallet så är det dags att du slänger dig med huvudet före i en stenvägg, för efteråt så kommer du att inse att det kostar ordentligt med pengar att rodda en sajt av den här storleken. Personligen fattar jag inte att Martin inte har gett upp för länge sen, för maken till mer otacksam uppgift får man leta efter. Jag hade verkligen inte orkat driva en sajt med den här storleken och med en till synes stor skock användare som inte vill göra rätt för sig.

Kan bara prata för mig själv, men ovanstående känner jag i mångt och mycket är struntprat!
Anledningen till att jag inte svarat på Martins upprop är att jag har för mycket att göra för tillfället i livet utanför 99mac. Som jag däremot påpekat flera gånger på detta forum skulle jag inte ha något emot att betala för att få tillgång till 99mac. Jag skulle vilja göra rätt för mig, men kan inte! Ser gärna fram emot en betalningslösning snarast möjligt.
När jag handlar något från Apple Store använder jag Trackerdoubler-länken högst upp eftersom det, mig veterligt, är det enda sättet man idag kan stödja 99mac ekonomiskt.

[edit]
Angående betalningsvilligheten i allmänhet på 99mac:
http://99mac.se/forum/showthread.php?t=45314
Visst, det handlar i detta fall om små summor, men det är ändå väldigt många som har pröjsat på kort tid.

Ursprungligen av Joacim Melin:

Bristen på feedback till Martins postning visar ju bara att folk i största allmänhet är egoister. Du tycks ju på fullt allvar tro att Martin i dagsläget tjänar några pengar på 99mac, och att sajten betalar sin egen drift. Om så är fallet så är det dags att du slänger dig med huvudet före i en stenvägg, för efteråt så kommer du att inse att det kostar ordentligt med pengar att rodda en sajt av den här storleken. Personligen fattar jag inte att Martin inte har gett upp för länge sen, för maken till mer otacksam uppgift får man leta efter. Jag hade verkligen inte orkat driva en sajt med den här storleken och med en till synes stor skock användare som inte vill göra rätt för sig.

Hepp, här var det muntra bananer. Nä, jag är inte dum och tror att MB tjänar några pengar på själva forumet som sådant. Var fick du det ifrån? Han kanske tjänar på annat sätt vilket är O.K för mig. Själklart så är jag tacksam så länge det är gratis. Men jag skulle gärna betala för mig om jag ansåg att jag fick valuta för min avgift/prenumeration. Precis som vilken grej som helst som jag skulle betala för. Gratisgrejer ställer jag inga som helst krav på, jag tackar och tar emot och försöker återgälda så gott det går.

Tack tack...

Ps: Att gå in i väggar är inge kul.

Ursprungligen av Joacim Melin:

Som vanligt verkar det väl som den stora massan bara är intresserad så länge nåt är gratis....

som vanligt verkar det som att någon alltid ska dra förhastade slutsatser.. :rolleyes:

Hursomhelst, har ytterst begränsade kunskaper vad gäller annonsering och ekonomi i allmänhet, brukar överlåta det till folk som har kunskaperna. Gisser även på att ni har sökt kontakt med "alla" (apple) återförsäljerna osv?

Sen vet jag inget om de "traditionella" kanalerna för annonsering på internet, dvs tradedoubler, adwords och vad de nu heter, om det ger något användbart utbyte i form av pengar?

Det finns en massa olika lösningar och tankar kring detta såklart.

Vi kommer alltid försöka köra forumet öppet - det är viktigt för landets Macanvändare tror vi.

Allt hänger på dom tre grundkomponenterna: Mojo (viktigast), Pengar och Tid. Om ni är intresserade av hur vi får in pengar och hur vi ser på framtiden är ni välkomna att läsa i menyerna ovan

http://99mac.se/info/finansiering.php
http://99mac.se/info/framtiden.php

Vi jobbar på nya sponsorer och annonsörer - har uppdaterat "annonsera" sidan längst upp med mer information. Vi jobbar med Tradedoubler sedan länge och har använt adwords tidvis.

I takt med att sajten blir större blir det lättare att få annonsörer hoppas vi.

Har ett års erfarenhet av annonsförsäljning, och jag håller mig helst ifrån det Har inte tid heller egentligen.

Oj - jag vill poängtera att ovanstående inte kommer ifrån mig

Jag ÄLSKAR att jobba med detta och det har ju gjort att man gärna lägger pengar och tid på 99mac än andra grejer (fast ibland får jag rätt mycket skit av "familjen" pga dålig prioritering...)

Stile har helt rätt - vi är på god väg (läs "om 99mac" och "framtiden") genom mac.se att nå vårt mål med 1000 betalande medlemmar innan året är slut (ca 340st idag), jag jobbar stenhårt på att hålla uppe ångan och fixa nya grejer innan sommaren. Imorgon flyttar vi till eget serverrack och då kan vi hitta på en hel del skoj.

Tyvärr kostar alla dessa äventyr en hel del pengar och jag har nått gränsen för vad jag kan erbjuda själv för ganska länge sen. Nya Xserve G5:an blir ju inte billig direkt (som exempel) och vi behöver köpa in nya licenser för en del grejer "igår".

99mac är ju iofs inte så stora, men hur skulle det fungera med direktreklam till medlemmar, beroende på vilken bostads ort de angivit.
T.ex. skulle det ju kunna vara billigare att annonser för ett företag från Uppsala om reklamen bara visades för personer från Uppsala med omnejd.

Vi har gjort ett utskick till 30 företag i Macbranschen idag med följande budskap:

- 99mac har haft 1 miljon besök under 2004
- Vi har haft 160.000 unika besökare
- 99mac är Tradedoubler Affiliate of the Month Juni 2004
- AppleStore har betalat 60.000 för annonsering vilket givit 1.9 miljoner i försäljning (400 order)

Visst borde detta vara tunga argument? Jag hoppas verkligen att annonseringen kommer igång för det skulle lösa många uppkommande problem (betala Xserve...)

  • Medlem
  • 2004-06-01 23:30

Det går inte att bygga ut fler delar (som tex mac.se) som det går att ta betalt för, men hålla forumet öppet? Annonsmarknad, ta betalt (via sms?) för att kunna ladda ner era tester i kanske mer grundliga utföranden? Göra något i stil med Lunarstorm PRO, där man får lite extra vid betalning, men grunden är gratis.

Jag vet att det tar tid och utvecklingskostnaderna kanske är höga, men på sikt kanske det kan löna sig?

Eller varför inte program som kapar modem eller spam och sånt, det verkar ju vara populärt på PC-sidan

1.Hur många känner till att 99mac får ett bidrag av Apple Store?
Jag gjorde det inte utan gick via dom förinlagda bokmärkena i bokmärken och handlade lite prylar.
Hade jag känt till att det gynnat 99mac så hade jag givetvis gått den vägen.
Men ni måste ju också upplysa om det på ett tydligt sätt!

2 . Vem gynnas mest av 99mac?
Givetvis Apple , ändå ser jag att dom inte ens är guldsponsorer!
Säg till den där Bjers eller vad han hette att ta sketna 60.000 ur kaffekassan och bli guldsponsor , det är väl den här siten värd för dom eller hur!
Egentligen borde dom vara Diamantsponsorer för dubbla kostnaden.
Att Apple Store ger lite bidrag är ju en helt annan sak för den är ju kopplad till en annan prestation!
Tack för ordet
Sventa

AppleStore och Apple Sverige har väldigt lite gemensamt - det är två skiljda organisationer och dom agerar helt annorlunda.

Oscar HAR gjort en hel del för 99mac och vi är faktiskt väldigt nöjda med hur han ställt upp för oss. Vi betalar inte fullpris för vår server som exempel (den kostar ju egentligen otroliga 67.725kr...)

Hur gick det med samarbetet kring annonsförsäljning?
Jag har för mig att det var en tråd om detta för några veckor
sedan där 99mac sökte samarbetspartner kring annonsförsäljning.

Jag kan minnas fel........eller har jag drömt?

// Danne Stenbäck

Inwarehouse kommer satsa mer på 99mac - det är en av effekterna av utskicket. I övrigt ganska ljumma reaktioner - jag jobbar vidare

1
Bevaka tråden