Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

prisvärt eller rena rånet ?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-26 02:39

:rolleyes:
Hej hej
Jag funderar om jag skall slå till men känner mig så oäker
jag har knappt några pengar alls (student) men är desperat behov av en mac. Men jag är inte helt övertygad om att det är ett bra köp..

maskinen det handlar om är en
iMac G3 DV SE
Graphite Grey
G3/500MHz / 256Mb / 120Gb / 8Mb
CD Matshita SR-8184 (4X/24X)
Hd Samsung 5500 120Gb
portar: 2 FiWire 4 USB
Stort tangentbord + Pro Mouse
OS9/OSX ingår
och han ville ha 4300 för den

kanske någon av er har lust att råda mig så skulle jag bliva så glader

--En helt annan sak jag fundera på är imacarnas livslängd...jag menar jämfört med "vanliga torn".Är det någon som vet?
Någon som har ett humm om hur länge man kan räkna att det håller, (Nu bortsätt från att man önskar uppgradera av ökande krav osv)
++++
petra
++++

Ursprungligen av petra:

:rolleyes:
Hej hej
Jag funderar om jag skall slå till men känner mig så oäker
jag har knappt några pengar alls (student) men är desperat behov av en mac. Men jag är inte helt övertygad om att det är ett bra köp..

maskinen det handlar om är en
iMac G3 DV SE
Graphite Grey
G3/500MHz / 256Mb / 120Gb / 8Mb
CD Matshita SR-8184 (4X/24X)
Hd Samsung 5500 120Gb
portar: 2 FiWire 4 USB
Stort tangentbord + Pro Mouse
OS9/OSX ingår
och han ville ha 4300 för den

kanske någon av er har lust att råda mig så skulle jag bliva så glader

--En helt annan sak jag fundera på är imacarnas livslängd...jag menar jämfört med "vanliga torn".Är det någon som vet?
Någon som har ett humm om hur länge man kan räkna att det håller, (Nu bortsätt från att man önskar uppgradera av ökande krav osv)
++++
petra
++++

Tror det är bättre att satsa på en eMac för mellan 4000-5000 beg. eller en begagnad Powermac G-4 för runt 4000 med skärm. Båda alternativen är snabbare och med längre livslängd än en 3 år gammal iMac.

om svarsalternativen är "prisvärt" eller "rena rånet" så anser jag detta vara "rena rånet", du kan hitta bättre macar för detta pris!

Dyrt, tycker jag också.

Med tanke på att du som student kan köpa en ny:

eMac
1,25 GHz PowerPC G4
256 MB SDRAM-minne
40 GB Ultra ATA-enhet
DVD/CD-RW-enhet
ATI Radeon 9200
32 MB DDR-bildskärmsminne
Internt 56 K-modem
Förberedd för AirPort Extreme

FÖR SEK 7.465,00

så är det dyrt! och jag hade försökt få tag, som tidigare personer sagt, en begagnad eMac för 5000!? eller spara till en ny studentmac som denna ovan

Bättre att hålla ögonen öppna på annonser ett tag - du kommer att hitta erbjudanden som ger mer för pengarna. Hur är det med grafikoptimeringen (quartz extreme) i OS X? Är det 16 MB VRAM den kräver? Jag tycker nog man ska kräva det för att få ett lite rappare beteende i gränssnittet.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-26 09:49

iMac:ar är lite körda när det gäller QE - och det är trist...
Sen har de ju inte världens bästa "track record" när det gäller att överleva "fyraårsdagen", så en beggad är ett vågspel...

Inte en chans i skogen att jag skulle ge 4 tusen för en gammal DV-SE, hälften är nog mer rimligt (om man är beredd att ta smällen att den kan avlida hux flux - vilket en fattig student inte borde kunna...)

Mina 2-öre...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-26 09:55

Hej hej allihopa
Ni var rörande överänns om att det var ett dåligt köp, vilket nu har avrått mig från att nappa på erbjudandet.
- Det är inte så lätt det här,en tusenlapp hit och en tusenlapp dit verkar kanske inte spela såstor roll, då man på något underligt sätt blir "fartblind" vid jämförandet av priser. Ribban höjer sig själv för vad man har råd med. Jag har tittat i glassiga anonnser på de maskinern jag egentligen vill ha och om och om igen slickat mig runt munnen, det är bara att glömma *snyft* lika så alla attraktiva kring-tillbehör, A3-laserskrivare och mjukvaror som jag smärtsamt blundar för och låtsas att jag inte ens sett. För i realiteten är varje tusenlapp en liten förmögenhet för mig då den tar låååång tid att spara ihop. Att det därute någonstanns finns begagnade Powermac G-4 för runt 4000 med skärm som du Errol är gör mig medveten lgör mig upphetsed då det låter fantastisk bra. Att som en begangnad emac i samma prisklass, som du El Gringo rekomenderar, också är en bättre affär (och maskin) är lika självklart - jag har dock själv inte stött på något liknande erbjudande - så kanske har ni ett bra tips på "markndsplatser".

Thx and so looong booys
++++
petra
++++
(Jag är glad att jag hittade hit )

  • Oregistrerad
  • 2004-05-26 10:11
Ursprungligen av petra:

Att det därute någonstanns finns begagnade Powermac G-4 för runt 4000 med skärm som du Errol är gör mig medveten lgör mig upphetsed

< http://www2.blocket.se/view/2659594.htm?l=0&c=1&city=0 > håller länge än...
< http://www2.blocket.se/view/2647338.htm?l=0&c=1&city=0 > duger gott, och vilken VGA-skärm som helst passa...
m.m. etc. m.m. osv.

dual 450 & 15"-skärm (antagligen ingen kvalitetsskärm) för 5000 är en mycket bra idé!! kolla in den. när du får lite extra pengar över...är det nog läge att byta skärmen...

Ursprungligen av Pär:

< http://www2.blocket.se/view/2659594.htm?l=0&c=1&city=0 > håller länge än...
< http://www2.blocket.se/view/2647338.htm?l=0&c=1&city=0 > duger gott, och vilken VGA-skärm som helst passa...
m.m. etc. m.m. osv.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-26 09:56

en sak är säker, köper du den så kommer du har svårt att skiljas från den. Det hade iaf jag.

Vad ska du använda datorn till mest? Skriva gissar jag?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-26 10:15

...glömde lite grejer:

Jag hade min i ca fyra år, inga problem så långt.

Fördelar:
- Helt tyst! (om man bortser från hårddiskljudet)
- Otroligt fin!
- Tar lite plats, kompakt
- Känns förvånansvärt modern
- bra andrahandsvärde(sålde min för 5500:-)
- praktisk, du har alla sladdar och kontakter inom räckhåll
- bärbar

Nackdelar
- lite suddig skärm
- begränsade uppgraderingsmöjligheter (det går att byta hårddisk och minne)
- liten skärmupplösning (1024x768)
- kass som speldator, om man inte gillar gamla hederliga äventyrsspel á la Monkey Island

Datorn du funderar på att köpa är uppgraderad med ny hårddisk och 120GB räcker ett tag. Däremot behöver du mer minne, minst 256MB extra, helst 512MB.

Som sagt, en väldigt fin dator/kompis

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-26 10:47

Vad ska jag använda datorn till mest? Skriva gissar du? Jag skrev medvetet inte det för jag hade inte lust att bli utskrattad eller få snusförnuftiga råd -- faktum är att jag håller på med grafiskfom och arbetar sådeless på min dator dygnet runt i diverse dtp-program.
Jag vet, jag vet... att jag inte behöver en liten 14"are utan måste ha stora skärmar för att överhuvudtaget kunna se vad jag arbetar med mellan de många popupmenyernaoch paletterna.
Har i dag en gammal 21" och kommer gråta blod över mindre. Dock är jag så trött på min knarriga museialamac från tidernas begynnelse som inte klarar de programversioner jag vill ha. Så jag längtar verkligen efter en ny mac!!!. (men saknar helt tillgångar).
Mina anhöriga och närmsta vänner saknar helt förståelse för att jag hellre arbetar på min gammla mac än på de betydligt nyare pc-maskiner som jag har - och tycker att jag är både löjlig och snobbig.
Att jag började titta mig om efter begangnade i & emacar kommer sig enbart av att jag trodde att jag inte hade något val, alltiett har ju sina fördelar dessutom är ju prisklassen rimlig (om man inte jämför med pc förståss som mina vänner hela tiden påpekar). Förr eller senare kommer jag att hitta en bra mac som inte bar får duga av nödtvång som den jag har nu, utan som också ger mig rimliga arbets förhållanden..Jag är på god väg....och glad att jag på den här av er får lite goda råd.
++++
petra
++++

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-26 13:52
Ursprungligen av petra:

Vad ska jag använda datorn till mest? Skriva gissar du? Jag skrev medvetet inte det för jag hade inte lust att bli utskrattad eller få snusförnuftiga råd -- faktum är att jag håller på med grafiskfom och arbetar sådeless på min dator dygnet runt i diverse dtp-program.
Jag vet, jag vet... att jag inte behöver en liten 14"are utan måste ha stora skärmar för att överhuvudtaget kunna se vad jag arbetar med mellan de många popupmenyernaoch paletterna.
Har i dag en gammal 21" och kommer gråta blod över mindre. Dock är jag så trött på min knarriga museialamac från tidernas begynnelse som inte klarar de programversioner jag vill ha. Så jag längtar verkligen efter en ny mac!!!. (men saknar helt tillgångar).
Mina anhöriga och närmsta vänner saknar helt förståelse för att jag hellre arbetar på min gammla mac än på de betydligt nyare pc-maskiner som jag har - och tycker att jag är både löjlig och snobbig. ...
++++
petra
++++

Ja, det hjälper ju definitivt att veta vad du ska använda den till.
Som du redan konstaterat - köp inte en iMac.

du har pc-maskiner? vad gör du på dessa? kan du sälja någon av dem om du "arbetar" med dtp...får du inte in pengar då? eller det är utbildning/hobby?

nåväl...du har fått några "leads" själv tycker jag dual 450 Powermac - ihop med din gamla 21"'are vore en bra idé!?

"Mina anhöriga och närmsta vänner saknar helt förståelse för att jag hellre arbetar på min gammla mac än på de betydligt nyare pc-maskiner som jag har - och tycker att jag är både löjlig och snobbig."

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-26 12:00

el gringo, el gringo- Jag är ju student och måste vara kompatibel med macarna på skolan (som tur är för mig inte har de senaste modellerna) min pc har inget andrahands värde, även om den är milsvida överträffar min mac i "prestanda". För mig handlar främst om typsnittshanteringen och att jag flyttar mina arbeten fram och tillbaka. Jag håller med om att det jag behöver är det du rekomenderar..
+ thx Petra+

Det här låter väl ganska ok? Iaf verkar det inte finnas många som är billigare...

http://forum.macworld.se/macborsen/?act=View&adID=2019

wow - now we're talking.

petra...lycka till du fick svar på din fråga + lite till

Ursprungligen av CoolUmbo:

Det här låter väl ganska ok? Iaf verkar det inte finnas många som är billigare...

http://forum.macworld.se/macborsen/?act=View&adID=2019

Köp en e-Mac med mecenatrabbat (studentpris) på avbetalning, och sälj dina gamla datorer för vad dom nu kan vara värda. Det finns alltid någon student som behöver en O.K skrivmaskin med e-post och surf. En fungerande dator som klarar detta kan vara värd 500 och uppåt. Krukxet är att jag inte vet om Applestore har möjlighet till avbetalningsköp för studenter numera. Jag vet att det har funnits studentfinasierings alternativ tidigare. Kanske någon annan vet om dom finns ännu?

det finns studenfinansiering i kombination med studenrabatt

betala 4000 upfront och sen 500 kronor/månad i 6 månader så har du en eMac 1.25!

Ursprungligen av whoami:

Köp en e-Mac med mecenatrabbat (studentpris) på avbetalning, och sälj dina gamla datorer för vad dom nu kan vara värda. Det finns alltid någon student som behöver en O.K skrivmaskin med e-post och surf. En fungerande dator som klarar detta kan vara värd 500 och uppåt. Krukxet är att jag inte vet om Applestore har möjlighet till avbetalningsköp för studenter numera. Jag vet att det har funnits studentfinasierings alternativ tidigare. Kanske någon annan vet om dom finns ännu?

Inte en eMac om du sysslar med dtp och dessutom har en 21" skärm! Det känns helt fel. Satsa istället på en begagnad G4a av lämplig modell. Eller kanske t.o.m. en g3a skulle duga för din del, men det beror på om du kommer att uppgradera dina program och köra OS X. Om du håller dig till dina gamla grejer har du nog ingen anledning att köra g4, även om den ju håller lite längre in i framtiden än en g3a.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-27 14:26

Hej hej alla
Vad skall jag säja annat än T A C K för de tips, råd och förslag jag fått. Min webbläsare har dock tills nu hindrat mig från att länkas vidare på macbörsen och att nå vissa andra köposäljsidor jag försökt med tidigare. ( Därav så få erbjudanden) Nu när jag ställt allt detta tillrätta kunnde jag äntligen komma vidare, och seee där fanns en hel del intressanta objekt. Är nu därför änmer hoppfull om att snart bli nära vän med ännu en mac.

WITH LOWE petra

1
Bevaka tråden