Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte ansluta till smtp.mac.com

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kan inte skicka e-post från mitt @mac.com-konto (jag använder Mail).
Jag får meddelandet "Det går inte att snaluta till servern "smtp.mac.com" på port 25".

Jag har försökt följande:
Stänga brandväggen i OSX - gjorde ingen skillnad.
Raderade mitt @mac.com-konto i Mail och la in det på nytt.
Använt Nätverksverktyget och provat om jag kan nå smtp.mac.com via PING - ingen kontakt.

Vad ska jag göra? Det har fungerat förut och jag tror inte jag gjort någon ändring.

Vad har du för internetleverantör? många har idag spärrat port 25 för utgående trafik pga en massa mailvirus som sprids.

Använder du dig av telia så ska du köra smptrelay1.telia.com som smtp server fast på port 2525 istället. Har du annan internetleverantör så får du kolla med dem vilken smtp server du ska använda för deras abonnemang.

Du skall alltså använda din internetleverantörs smtp server. I mitt fall använder jag mig av universitetets smtp även fast jag har mina mailkonton hos en annan internetleverantör.

Ursprungligen av mrsandin:

Vad har du för internetleverantör? många har idag spärrat port 25 för utgående trafik pga en massa mailvirus som sprids.

Använder du dig av telia så ska du köra smptrelay1.telia.com som smtp server fast på port 2525 istället. Har du annan internetleverantör så får du kolla med dem vilken smtp server du ska använda för deras abonnemang.

Du skall alltså använda din internetleverantörs smtp server. I mitt fall använder jag mig av universitetets smtp även fast jag har mina mailkonton hos en annan internetleverantör.

Jag har Telia ADSL och provade smtprelay1.telia.com på port 2525 men det fungerade inte. Däremot så får jag "PING-svar" på smtprelay1.telia.com när jag använder nätverksverktyget, men fortfarande inte på smtp.mac.com.

Mitt problem återstår! Jag kan inte skicka mail från min @mac.com med Mail. HJÄLP!

Ursprungligen av Daniel Roos:

Jag har Telia ADSL och provade smtprelay1.telia.com på port 2525 men det fungerade inte. Däremot så får jag "PING-svar" på smtprelay1.telia.com när jag använder nätverksverktyget, men fortfarande inte på smtp.mac.com.

Mitt problem återstår! Jag kan inte skicka mail från min @mac.com med Mail. HJÄLP!

OK... men du läs igenom den bifogare länken och testa deras beskrivning. Du kanske inte behöver ändra portnummer, bara byta server. Jag rörde ihop det med en annan server jag anslutit mot och den krävde portyte.

Instruktion SMTP inställningar

Ursprungligen av mrsandin:

OK... men du läs igenom den bifogare länken och testa deras beskrivning. Du kanske inte behöver ändra portnummer, bara byta server. Jag rörde ihop det med en annan server jag anslutit mot och den krävde portyte.

Instruktion SMTP inställningar

Nu fungerar det. Jag raderade portnumret och det fungerar nu. Tack för hjälpen.

Ursprungligen av Daniel Roos:

Nu fungerar det. Jag raderade portnumret och det fungerar nu. Tack för hjälpen.

No problems! Hade jag inte varit stressad då jag skrev inlägget så hade det fungerat bara genom att byta servernamn.

SORRY

Ange bara smtprelay1.telia.com som utgående mailserver för ditt mac.com-konto. Du behöver inte öppna någon särskild port. Funkar för mig som också har telia-uppkoppling.

1
Bevaka tråden