Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac läser: Rules for revolutionaries

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Guy Kawasaki var med och utvecklade den allra första Macintoshdatorn och var den som skapade uttrycket Macintosh evangelism - den känsla som många på 99mac känner än idag.

Kawasaki var ansvarig för relationerna mellan Apple och tredjepartsutvecklare av programvara för Macintoshplattformen under dom kritiska åren 1983-1987 när den nya plattformen skulle lanseras. Hans uppgift var att få utvecklare att känna sig trygga med den nya plattformen och skapa ett högre mål med utvecklingen. "My goal is to carry the Macintosh torch and save computer users from the gates of hell" är ett typiskt citat av herr Kawasaki.

Fortfarande anses Kawasaki stå bakom en stor del av den sammanhållning som Macanvändare känner världen över och i USA fanns han ofta med på MUG-träffar för att berätta mer om sin tid på Apple och om sitt budskap. Idag driver han riskkapitalföretaget Garage.com i Silicon Valley.

1999 skrev han boken "Rules for Revolutionaries" med ledorden "Create like a god, Command like a king, Work like a slave". Boken handlar om livet som entreprenör och tar upp massor av tänkvärda exempel och erfarenheter ur Kawasaki's och andras företag. Det finns rikligt med kopplingar till hans tid på Apple, exempelvis berättar han om den första Macintoshdatorn:

"Macintosh, the Crappy computer.
In January 1984, I helped ship a crappy product. It had only 128K of RAM, no harddisk (which was fine because there was no applications), no modem, no slots, no color display, no letter-quality printer, no documentation, no installed customer base and no development tools. It was, of course, the first version of the Macintosh personal computer.

We (that is, the Macintosh division of Apple Computer) could have waited until the Macintosh was "perfect". However, waiting would have added a year of dealy and probably would have killed Macintosh because we were already burned out, the software developers who were creating applications would have lost confidence that Macintosh would ever ship, and who knows how the computer market would have changed in a years time. To paraphrase Bobby McFerrin, sometimes "dont worry, be crappy" and ship an imperfect product - not because you want to (or think you can get away with it), but because its the right thing to do.

Revolutionary products dont fail because they are shipped to early, they fail because they arent revised fast enough. Truth and humility be known, most products were crappy in their first iteration - especially looking backwards."

På strax under 200 sidor får du veta en hel del om Kawasakis tid på Apple och saker han lärde sig där. Dessutom får du lära dig bakgrunden till viktiga slogans som "Eat like a bird, poop like an elephant", "Make evangelists, not sales" och naturligtvis "think different". Boken inleds faktiskt med texten till reklamfilmen Think Different ifrån Apple.

Boken är på engelska och innehåller vissa svåra ord för den som tycker engelska är lite knepigt. Jag tror dock att dom flesta kommer tycka den är intressant, givande och ganska rolig eftersom Kawasaki blandar in en hel del ironi.

Vi väljer inte att betygssätta böcker vi läst utan rekommenderar denna bok för dig som gillar att läsa på engelska, är intresserad av marknadsföring och exempelvis citat som det vi inkluderade ovan.

Fler citat av Kawasaki på UserGroups.net för MUG medlemmar

Kawasakis officiella hemsida för denan bok: KickButt.com

Boken kostar 154kr inkl moms på exempelvis Bokus för den som vill handla idag.

Skumt att ingen tyckte boken var intressant nog att kommentera - jag tyckte den var skitcool

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-25 22:21
Ursprungligen av Björnström:

Skumt att ingen tyckte boken var intressant nog att kommentera - jag tyckte den var skitcool

Skall beställa. Återkommer när jag läst den!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-25 23:17

Tycker om att läsa liknande böcker. Får se när tid ges för denna!

Är det förresten någon som läst Apple Confidential 2.0: The Definitive History of the World's Most Colorful Company? Blev lite intresserad här när jag upptäckte den på nätet för ett tag sedan.

Är det nån som är klar med sin Apple Confidential 2.0 och vill sälja den till mig?

1
Bevaka tråden