Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Långsam webb med Netgears trådlösa basstation

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-24 15:00

Jag har en Netgear WGR 614 hemma som trådlös basstation. Den fungerar utmärkt så när som på en punkt: den gör min webbsajt oerhört långsam.

Jag misstänker starkt att det har något med stationens inbyggda brandvägg att göra. Jag har skickat vidare port 80 till datorns interna ip-nummer och det funkar, men går oliiiiidligt långsamt. Skippar jag stationen och sätter i nätverkskabeln direkt i datorn går det åter blixtsnabbt.

Att surfa går lika snabbt som vanligt kan tilläggas. Någon nätverksguru som vet vad som kan vara fel?

Det ska fungera - precis så fungerar dom flesta brandväggar (vi gör likadant på webhotellet).

Har det något med domännamn att göra? Testa att surfa på ip-nummer och se om det gör någon skillnad. (är det en timeout eller bara dålig genomströmning?)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-24 15:14

Tjena Martin! Kul att höra av dig förresten!

Det har inget med domännamnet att göra. Tror det bara är dålig genomströmning och mitt problem är att jag inte förstår exakt var flaskhalsen sitter.

Kör du alltså trådlöst mellan stationen och din server?

(hej - slå på icq...)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-24 15:30

Bra idé!
Sitter på jobbdatorn, ska bara leta reda på något program.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-25 14:34

Vi löste det inte. Någon annan som vet vad det kan vara?

Testa att forwarda allt till servern och testa ( Under "Wan Setup" ), sätt webservern som default DMZ server, testa också "Disable SPI Firewall" och se om det gör nån skillnad...

Vad har du för uppkoppling ? PPOE ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-29 23:03
Ursprungligen av lilledanne:

Testa att forwarda allt till servern och testa ( Under "Wan Setup" ), sätt webservern som default DMZ server, testa också "Disable SPI Firewall" och se om det gör nån skillnad...

Vad har du för uppkoppling ? PPOE ?

Testat detta, resultatet blev tyvärr detsamma.
Uppkopplingen är Bostreams Xstream eller vad det nu heter (2,5 megabut).

Ingen som konkurrerar om samma kanal i huset? Jag råkade hitta ett nätverk idag som låg på samma kanal som jag använde. Verkar ha installerats nyligen eftersom det var defaultlösenord på den nya basstationen och jag fick ett otroligt prestandatapp i går kväll.
Upptäckte också varför det gått olidligt segt att surfa på macworld den senaste tiden. Annonserna låg på en domän som jag satt på blocklistan i min WGR614.

Edit: Har naturligtvis åtgärdat kanalkrocken och tagit bort blocken. Nu susar det på som vanligt, med duktig fart. Upptäckte också att uppdateringen till firmware 2.15rc4 som jag petade in idag har gjort min 614v2 till en 614v3.

Senast redigerat 2004-05-25 21:30
Ursprungligen av ohennig:

Ingen som konkurrerar om samma kanal i huset? Jag råkade hitta ett nätverk idag som låg på samma kanal som jag använde. Verkar ha installerats nyligen eftersom det var defaultlösenord på den nya basstationen och jag fick ett otroligt prestandatapp i går kväll.
Upptäckte också varför det gått olidligt segt att surfa på macworld den senaste tiden. Annonserna låg på en domän som jag satt på blocklistan i min WGR614.

Genomströmmningen i en WGR614 är mycket bra. Själv kan jag ladda hem i 1850kb/s och samtidigt surfa som vanligt utan problem. Vad har du för avstånd mellan basstationen och datorn? ibland är placeringen mycket känslig. se till att ha fri sikt mellan antennet på basenheten och datorn och inte mer än max några meter för optimal prestanda. Håller med som skrivits tidigare, testa att byta kanal och se om det hjälper.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-29 23:04
Ursprungligen av mrsandin:

Genomströmmningen i en WGR614 är mycket bra. Själv kan jag ladda hem i 1850kb/s och samtidigt surfa som vanligt utan problem. Vad har du för avstånd mellan basstationen och datorn? ibland är placeringen mycket känslig. se till att ha fri sikt mellan antennet på basenheten och datorn och inte mer än max några meter för optimal prestanda. Håller med som skrivits tidigare, testa att byta kanal och se om det hjälper.

De står ungefär en halv meter ifrån varandra så avståndet är nog inte felet.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-05-25 20:33

Leijon: Jag tror jag har precis samma problem med samma Netgear modell.

Jag kan surfa till min egna server i normalhastighet med datorerna i nätverket.

Men andra utan för nätverket, vissa kommer in om dom väntar länge, andra kommer inte in.

Detta problem både vid server på PC och mac..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-29 23:06
Ursprungligen av skatan:

Leijon: Jag tror jag har precis samma problem med samma Netgear modell.

Jag kan surfa till min egna server i normalhastighet med datorerna i nätverket.

Men andra utan för nätverket, vissa kommer in om dom väntar länge, andra kommer inte in.

Detta problem både vid server på PC och mac..

Skönt att det inte bara är jag som har bekymmer med detta.
Jag har i alla fall isolerat problemet till någon inställning på basenheten.
När jag ansluter min dator till basstationen via kabel får jag nämligen samma resultat; det går långsamt att nå den egna webbservern via vanlig http men perfekt att surfa utåt. Hmm...

Har du uppdaterat till senaste Firmware? Testa och se om det hjälper

Har pillat lite till med mina inställningar och surfat runt lite på andra forum. Verkar som om Netgear misslyckats lite med brandväggen. Prova att slå av SPI (Statefull Packet Inspection) och se om det blir bättre. Jag har gjort det, samt ställt ner MTU till 1492 (och installerat Broadband optimizer), vilket sammantaget gör att macworld.se laddar som den ska numer.

Men det löser ju troligtvis bara problemen för den som har svårt att nå sidor utåt. Att slå av SPI borde ju rimligtvis inte påverka den interna hastigheten, men å andra sidan har man ju ingen aning hur trafiken routas internt i en 614 så det kan vara värt ett försök. Att det inte är någon perfekt lösning att slå av brandväggen är en helt annan sak, som man borde ta upp med Netgear. MTU-inställningarna bör troligen inte påverka lan:et heller, men…

Bytte också kanal på grannens nätverk, men det förbättrade bara mottagningen (antalet pinnar i airportmenyn) på mitt och påverkade inte hastigheten.

1
Bevaka tråden