Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta HD på iMac G3 slot-in, löjligt enkelt!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Här har man gått och funderat länge på att byta ut den vinande 7GB:s hårddisken på dotterns iMac 350Mhz. Fick lite tid över igår, åkte och inhandlade en 80giggare/7200 till ett bra pris, sen hem/ vände upp och ner på macen/ bort med 4skruv/ bort med plast-underdelen/ bort med 6 skruv/ bort med "galler-plåten"/ bort med ram-minnena/ bort med kablarna från HD/ bort med 4 skruv/ ut med gamla HD/ kolla byglingen på nya disken (master)/ och sen "rewind". Passade på att byta ut batteriet på moderkortet, väntade sedan 10 sekunder och gav sedan "cudan" ett tryck. Startade upp macen/ stoppade in Panther-skivan o installerade. Fan gick ju snabbare än att byta på en ordinär PC-burk:).

  • Oregistrerad
  • 2004-05-22 20:30

För att kunna byta minne på min pc måste man skruva ur hårddisken. Mycket dum konstruktion, men så är det en fujitsu-siemens också.
/Johan

jag har tänkt byta till en 120 GB HD(eller större om möjligt) i min IMac 400 DV/SE men jag undrar vars gränsen går. Sen undrar jag också om det är så smart med 7200 rpm, jag har nämligen hört att datorn kan bli över hettad om HDn är för snabb( imacen är ju nämligen fläkt lös)
Skulle bli väldigt glad om jag fick svar på de här frågorna som jagnu har undrat över i
några veckor.

Minns inte exakt var gränsen går, 137GB har jag för mig jag sett någonstans. Jag vet att det diskuterats en del om värmen kontra 7200rpm. Men ähh jag vet inte vad jag ska tro, jag är optimist!

Känns som att risken med att hårddisken blir för varm är mindre än risken att skärmen eller analogkortet ska paja. Dessutom undrar jag om 7200:or egentligen blir varmare än de gamla 5400:orna. Men det skadar ju inte att kolla upp det om man vill vara på den säkra sidan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-25 22:13
Ursprungligen av Böckert:

Här har man gått och funderat länge på att byta ut den vinande 7GB:s hårddisken på dotterns iMac 350Mhz. Fick lite tid över igår, åkte och inhandlade en 80giggare/7200 till ett bra pris, sen hem/ vände upp och ner på macen/ bort med 4skruv/ bort med plast-underdelen/ bort med 6 skruv/ bort med "galler-plåten"/ bort med ram-minnena/ bort med kablarna från HD/ bort med 4 skruv/ ut med gamla HD/ kolla byglingen på nya disken (master)/ och sen "rewind". Passade på att byta ut batteriet på moderkortet, väntade sedan 10 sekunder och gav sedan "cudan" ett tryck. Startade upp macen/ stoppade in Panther-skivan o installerade. Fan gick ju snabbare än att byta på en ordinär PC-burk:).

Skönt att du säger att det är enkelt! Jag har oroat mig för att det ska bli skitsvårt att utföra bytet från 6 GB till 120 GB (enligt instruktioner), som jag ska utföra i helgen tror jag.
Men omöjligt eller inte - det kommer fanimej vara värt det! För ett liv med 6 GB är inte att leva - utan bara att överleva. Och då har jag ändå en 20 GB extern till mina dokument som inte kräver snabb FW-anslutning (som jag inte har).

Ang hastigheten, så är ju iMac G3 fläktlös och utrustad med en 4200 rpm-hårddisk, så att sätta i en 7200 kanske inte är så smart, eftersom iMacen inte är byggd för det... Själv har jag köpt en Samsung SpinPoint 120 GB 5400 rpm. Den har fått bra testresultat och är ny och jag har för mig att folk säger att Samsung-hårddiskar är tysta. Bärbara datorer har väl fortfarande 4200 rpm, så då borde det väl inte vara så farligt med 5400? Man vill ju inte riksera något...

7200rpm= snabbare Mac OS X;)

1
Bevaka tråden