Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Diskkontroller krash på B&W G3a?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-28 19:43

Hej!
Min "hemma" server krashade igår och när jag bootade från OS skivan så hittade den inte längre sin lokala HD, nu har jag bytt ut den men EIDE kontrollern verkar ha pajjat.

Det går bra att boota från CD, men det låter illa (klick-ljud) från HDn när den spinner upp (vilket det inte gör normalt) och installationen krashar när den försöker installera de olika paketen på HD.
Aktiverar jag loggen så ser jag att den får skrivfel vid några tillfällen..

Är det bara att slakta maskinen på användbara prylar och annonsera ut lådan eller går det att göra något för att rädda maskinen?

Har någon något tips att ge?

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-05-06 20:11

Jag tycker mer det låter som om hårddisken är på väg att ge upp än att det skulle vara kontrollern på moderkortet.
Testa om du har någon annan disk liggandes eller köp en på några GB för en hundralapp och testa med den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-06 23:12

Skrivfelen får jag på en ny HD kopplad till samma kontroller.
Disken som satt i vid krashen är förstörd... Dyker inte ens upp i DiskUtil...

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2004-05-25 08:45

Sätt HDn på samma kontroller som CDn - den kontrollern verkar ju funka. Krävs kanske lite extra flatkabel. Bygla som master och slave så borde det ju funka. Annars köper jag gärna lådan!

Tomcat har en bra lösning! Annars köp ett nytt kort och sätt i PCI platsen, kostar väl runt 700:-

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2004-05-25 20:21

Ett nytt PCI kort är ju den bästa lösningen såklart (tror iofs. att dom där korten ligger på närmare 1000:-), men prova att köra hårddisken på samma kanal som CDn - så att du är säker på att det är IDE-kanalen och inte hårddisken som krånglar. Alternativt - prova hårddisken i nån annan burk.

Senast redigerat 2004-05-25 20:31
  • Oregistrerad
  • 2004-05-25 20:31

Tog och värmde min beige G3:a lite över spisplattan (moderkortet då ) när min IDE spökade…
Har väl iofs inte testat så mycket X efteråt - men OS9 rullade fint länge efter det.
Är ju ett gamalt "tevereparatörs"-knep att värma om lödningarna en smula när det blir skumma fel…
Fast man skall nog inte vara allt för rädd om datorn iofs om man tar till sådana metoder

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2004-05-25 21:52

Lite "ladda upp batterierna i ugnen" - stuk på det .

  • Oregistrerad
  • 2004-05-25 22:01
Ursprungligen av tomcat:

Lite "ladda upp batterierna i ugnen" - stuk på det .

*skratt*

Vet du hur lödningar, komponenter och kretskort rör sig inbördes med temperaturändringar så är det sjävlklart att det behöver "avglödgas" lite då och då…
Men det går ju inte göra…

När kretskort för med effektstarka kretsar i teveapparaterna så var glappkontakt på grund av spänningar (witz) mycket mycket vanligt… …och är det ännu…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-25 23:03

Äh jag tror jag säljer den...
Den dyker upp under säljes här i morgon...

Litar helt enkelt inte på den längre

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-05-26 09:05
Ursprungligen av swede:

Äh jag tror jag säljer den...
Den dyker upp under säljes här i morgon...

Litar helt enkelt inte på den längre

...och efter denna förtroendeingivande reklam kommer den givetvis att bli såld på nolltid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-26 23:17

Har ju redan fått ett erbjudande på lådan
Sedan beror det väl på vad man ska ha den till,,,,
Jag hade den som filserver och det kanske inte rekommenderas längre om man är försiktig som jag.....

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-05-27 14:41

Ganska vanligt fel att IDE-kontrollern på dom ger upp.
Vi har fått in många datorer som haft liknande problem.
Billigaste lösningen är ett IDE-kort. Helst tillsammans med en ny HD. Då blir datorn snabbare också

1
Bevaka tråden