Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Associera filer med program

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

jag kör OSX 1.0.3.3 och har lite problem med att få vissa filtyper att associeras med ett visst program.

Det är nämligen så att om jag dubbelklickar på vissa JPG-filer så öppnas dem i Photoshop men de flesta öppnas som jag vill, nämligen i Förhandsvisning. Räcker det inte med att högerklicka på filen->Öppna med->Annan…->Önskat program och sedan bocka för "Öppna alltid med" ?

Detsamma gäller vissa .avi-filer. Jag lyckades få drygt 95% att öppna med VLC. Försökte göra samma men för MPlayer men det gick ej då det tydligen bara påverkade just den speciella filen, inte alla med samma ändelse. Och vissa vill öppnas med Quicktime fortfarande.

Lösning?

Tack!

  • Oregistrerad
  • 2004-05-24 22:47

äpple+I ???

(Fast det är ju högerklick på sitt sätt…)

  • Medlem
  • 2004-05-24 22:53

Sådär ja. Nu har jag raderat mina inlägg.

Försökte ge ett svar men det blev fel.

Pär, ser inget som har med association att göra i äpple+i där. Kan bara ändra ikon på enstaka filer där såvitt jag vet.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-24 23:12
Ursprungligen av Ductic:

Pär, ser inget som har med association att göra i äpple+i där. Kan bara ändra ikon på enstaka filer där såvitt jag vet.

Har du inte såhär?

Med hjälp av Äpple + I kan du förutom att ändra ikonen för filen även ändra programmet som alla filer av denna typ öppnas med. Om du ändrar till ett annat program under Open With (i bifogad bild TextEdit), så blir knappen Change All… klickbar.

Ah! Den måste jag ha missat totalt! Det verkar lösa problemet nu, även om vissa filer inte bytte ikon men det tror jag det gör vid eventuell omstart (rätt program startas så..) Tack så mycket för hjälpen grabbar!

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-05-25 11:26

I OSX finns det tre sätt för systemet att knyta filer till program.

1. Enbart filsuffix (likt windows).
2. Metadata enligt klassiskt mac-sätt med type/creator i resursdelen av filen.
3. Metadata med enbart skaparprogram på den nya X-sättet.

De här olika sätten kör över varandra genom att 1 gäller om inget annat finns. 2 gäller om inte 3 finns och 3 gäller alltid före något annat.

Det går att ange att ett filsuffix ska kopplas till ett speciellt program, men det gäller bara för filer med det filsuffixet som inte har någon annan metadata. Har du laddat en .jpg från nätet så gäller förvalsprogrammet för .jpg (ingen metadata i filen förutom i filnamnet), medan om du sparat en .jpg från Photoshop får type/creator = JPEG/8BIM och följaktligen öppnas i PS. Du kan också i en sån fil (eller vilken som helst) göra som superduperjacob och Pär visar och ändra vilket program filen ska öppnas i. En fil med type/creator klarar sig också bra utan filsuffix.

Vi tar och tittar på en och samma fil på några olika sätt:

Här har jag en fil direkt från nätet där alltså enbart filsuffixet spelar in. Förvalet på min maskin är att .html-filer ska öppnas i Safari.

Om jag har en annan likadan fil med med type/creator.

Den här har alltså metadata för filtyp och skapare angivet som ett textdokument som ska öppnas i Dreamweaver. I Finders info-ruta ser det då ut så här:

Finder tolkar alltså att filens förval är Dreamweaver. Trots att den har samma suffix som den föregående filen. Jag kan också ändra den filen att öppnas i Subethaedit istället direkt i Finder.

Märk här att den här filen har ett suffix i namnet, type/creator angivet i resursdelen och slutligen ändrad metadata för vilket program den ska öppnas i i Finder-info. Se också att filstorleken ökade med ett par k när jag ändrade i info-rutan. Den här filen öppnas alltså i Subethaedit trots all annan metadata som finns i filen.

Om du i info-rutan klickar i »Ändra alla...« kommer det bara att påverka filer med enbart samma filsuffix som den aktuella filen har. Därav att inte alla filer med ett visst filsuffix öppnas i ett visst program alltid. Det här är inte windows...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-25 11:39

Kalle W: Mycket bra sammanfattning!

Hur kan man associera en filtyp med t.ex DreamWeaver med .tpl-filer? Som standard startas "Kom-ihåg-lappar" och när jag försöker ändra till DW är den gråmarkerad och går inte att välja.

okej

Men i så fall gillar jag windows sätt bättre. Blir oerhört irriterad på att te.x. Jpeg-filer ibland öppnas i photoshop och ibland i förhandsvisning. Finns det inget sätt att kringgå detta?

Erik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-27 11:36
Ursprungligen av Erik Nordlund:

Men i så fall gillar jag windows sätt bättre. Blir oerhört irriterad på att te.x. Jpeg-filer ibland öppnas i photoshop och ibland i förhandsvisning. Finns det inget sätt att kringgå detta?

Erik

Dra dom till symbolen i docken

Ursprungligen av Erik Nordlund:

Men i så fall gillar jag windows sätt bättre. Blir oerhört irriterad på att te.x. Jpeg-filer ibland öppnas i photoshop och ibland i förhandsvisning. Finns det inget sätt att kringgå detta?

Erik

Jo, ändra alla i inforutan.

Grymt. Jag hade samma problem med VLC och Quicktime. Nu var det löst. Tusen tack folks.

Hej på er.

Efter nästan ett år är jag tillbaka med ett problem av den här typen. Förstår inte hur jag ska lösa det. Jag kör osx 10.5.7

Jag försöker använda knappen "Ändra alla" i cmd+i för att associera quicktime player med alla filer av typen .flv. I dagsläget är det VLC player som står där. När jag klickar på ändra alla så frågas jag först om jag verkligen vill göra det. Jag väljer ja, varpå associationen ändå omedelbart återgår till VLC player.

Det verkar inte som om detta har någonting med VLC att göra då jag kan ändra associationen på enstaka filer till t.ex. Wimpy FLV player och sedan till Quicktime player. När jag trycker på ändra alla återgår associationen till Wimpy.

All hjälp uppskattas varmt!

1
Bevaka tråden