Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya modeller iBook?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-05-24 16:22

En bekant till mig som är insatt i mac-världen sa att jag skulle vänta med att köpa en iBook, då det antagligen kommer nya modeller någon gång i juni.... Förhoppningsvis så har apple fixat eventuella missar tills dess... Hursomhelst.. Tänkte bara fråga: vad finns det för uppgraderingsmöjligheter i iBook G4? Den har väl ändå två ram-slots? Kan man hitta billigare iBooks på andra ställen än applestore?

Ursprungligen av themos:

En bekant till mig som är insatt i mac-världen sa att jag skulle vänta med att köpa en iBook, då det antagligen kommer nya modeller någon gång i juni.... Förhoppningsvis så har apple fixat eventuella missar tills dess... Hursomhelst.. Tänkte bara fråga: vad finns det för uppgraderingsmöjligheter i iBook G4? Den har väl ändå två ram-slots? Kan man hitta billigare iBooks på andra ställen än applestore?

Tror inte det kommer nya iBooks i juni med tanke på att det kom nya modeller alldeles nyligen, men man vet ju aldrig.
Kommer det några så lär om ändå inte levereras brett förrän i September.

iBook har en ledig minnesplats.

bättre pris än Applestore går det ju att hitta men inte mycket bättre. Om du är student så kan du ju också köpa med mecenat rabatt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-24 16:37
Ursprungligen av themos:

En bekant till mig som är insatt i mac-världen sa att jag skulle vänta med att köpa en iBook, då det antagligen kommer nya modeller någon gång i juni.... Förhoppningsvis så har apple fixat eventuella missar tills dess... Hursomhelst.. Tänkte bara fråga: vad finns det för uppgraderingsmöjligheter i iBook G4? Den har väl ändå två ram-slots? Kan man hitta billigare iBooks på andra ställen än applestore?

ibooken är nyligen uppgraderad, så det dröjer nog ett tag innan det kommer nya.

Den har endast 1 ram-slot, 256MB sitter direkt på moderkortet, kan i nuläget byggas ut med 1st 1GB SO-DIMM till totalt 1250MB minne.

Det är nog svårt att hitta billigare (bortset från nån hundring) ibooks av senare modell någon annanstans.

Den kan byggas utt med bluetooth, airportextreme & diverse externa usb2 & firewire lösningar.
I övrigt så "kan" man byta ut hårddisken om man är lite händig (garanti utgår), men annars är den svår att bygga ut.

Ursprungligen av hugg:

I övrigt så "kan" man byta ut hårddisken om man är lite händig (garanti utgår), men annars är den svår att bygga ut.

Är den så pass krånglig att byta? Nu har jag bara skruvat i en PowerBook 15" och där låg hårddisken väldigt lättåtkomligt.

Ursprungligen av Andersson:

Är den så pass krånglig att byta? Nu har jag bara skruvat i en PowerBook 15" och där låg hårddisken väldigt lättåtkomligt.

Det är *stor* skillnad. Fråga valfri Apple-tekniker. Det går att fixa själv, men det tar ordentligt med tid och kräver stor försiktighet och noggrannhet. Och du ska helst ha tillgång till servicemanualerna. Sök för att hitta trådar där folk beskriver hur dom gjort. Själv så lämnade jag i min iBook och lät en servicefirma byta, just för att det kändes alldeles för knepigt att byta själv.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-24 16:37

okej..tack

En iBook i ett liknande utsende och färger som iPod mini hade varit kul. Snart så är det dags för en ny design då den gamla har varit med en tid. Men hur den kommer att se ut och när den kommer, det vet i gudarna...

Mecenatrabatten hos Applestore är svårslagen om du är student. Annars så hittar man bästa pris hos http://www.macbarometern.com

  • Oregistrerad
  • 2004-05-24 17:57

Yeah!!

Efter mycket gnet har jag hittat mina grejer så billigt som det går:

iBook 12" G4
256 ram
60gb hdd (utökat)
Airport extreme-kort

Om jag köper 512mb extra på macoteket så blir tot. summan (inkl. 8% rabatt och erbj. -200 kr) 13.682 kr
Nice!

  • Oregistrerad
  • 2004-05-24 20:07
Ursprungligen av themos:

Yeah!!

Efter mycket gnet har jag hittat mina grejer så billigt som det går:

iBook 12" G4
256 ram
60gb hdd (utökat)
Airport extreme-kort
!

Tips - beställ Bluetooth också, det går inte att bygga in senare.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-24 20:11
Ursprungligen av Sverker Hahn:

Tips - beställ Bluetooth också, det går inte att bygga in senare.

...men usb bluetooth adapter går.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-24 17:58

....nu återstår bara att fixa 13.682 spänn!

  • Oregistrerad
  • 2004-05-24 18:37
Ursprungligen av themos:

....nu återstår bara att fixa 13.682 spänn!

Hehe, bara den enkla biten kvar eller?
Håller själv på att spara ihop liknande summa för en Ibook, det går lite trögt, men när lönen för maj kommer då...

when you want that shiny new iBook - MasterCard - priceless

  • Oregistrerad
  • 2004-05-24 20:18

Det ligger något i det...har tänkt på det eftersom en extern adapter ändå kostar ca 500 spänn..

Inbyggt bluetooth ger nog ökat andrahandsvärde. Åtminstone jämfört med en extern bt-adapter...

1
Bevaka tråden