Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macar och åska, dålig kombination

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-05-10 21:22

De ringde från mitt gamla jobb uppe i Bollnäs idag - det var ett rejält åskväder igår, och nu är det några Macar där som helt enkelt inte vill starta längre.
De som inte vill vara med är en Quicksilver 800, en Quicksilver 2x1,25, en MDD 2x867 samt en blådåre.
Däremot så funkar fortfarande två beiga G3:or, en annan blådåre samt en PC.
Blådåren som funkar var fortfarande igång under åskvädret, tror åtminstånde den ena beiga var det också.
Frågan är nu, hur stor chans är det att mer än nätaggen kan ha pajjat i de burkarna som inte funkar?
Har man riktig tur kan det ju vara bara en säkring, men i ett worst case scenario kan ju både moderkort och hårddiskar ha stuckit.
Vad tror ni?

Ursprungligen av nillon:

De ringde från mitt gamla jobb uppe i Bollnäs idag - det var ett rejält åskväder igår, och nu är det några Macar där som helt enkelt inte vill starta längre.
De som inte vill vara med är en Quicksilver 800, en Quicksilver 2x1,25, en MDD 2x867 samt en blådåre.
Däremot så funkar fortfarande två beiga G3:or, en annan blådåre samt en PC.
Blådåren som funkar var fortfarande igång under åskvädret, tror åtminstånde den ena beiga var det också.
Frågan är nu, hur stor chans är det att mer än nätaggen kan ha pajjat i de burkarna som inte funkar?
Har man riktig tur kan det ju vara bara en säkring, men i ett worst case scenario kan ju både moderkort och hårddiskar ha stuckit.
Vad tror ni?

Hmmm.. Det bör vara en hyfsad chans att det bara är nätaggregatet som pajat; laddningen bör ha försvunnit någorlunda fort genom jorden.

/CX

  • Avstängd
  • 2004-05-12 10:14

Jag kan ta delarna som blir över ^^ Speciellt processorer.

Vad menar de med att de inte startar? Händer det ingenting när man trycker på "On"? Eller tänds lampan en kort stund för att sen slockna? Är det sistnämnda kan de prova att öppna burken och trycka några gånger på resetknappen på moderkortet. Det hände nämligen mig efter ett strömavbrott.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-12 12:25

Jag är ju inte sen på en hörna ifall ni ska "stycka" dem eller kasta dem

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-05-14 19:55

Tja, det är ju alltid upplyftande och givande när folk svarar "jag kan ta delarna"...
Hursomhelst, efter ett gäng utbytta nätagg funkar allt som det ska igen.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-24 10:46
Ursprungligen av nillon:

Tja, det är ju alltid upplyftande och givande när folk svarar "jag kan ta delarna"...
Hursomhelst, efter ett gäng utbytta nätagg funkar allt som det ska igen.

Ett bra tips är att köpa en UPS från t.ex. APC till varje Mac. De skyddar mot strömspikar och även åsknedslag. Att de dessutom ger dig 15-20 minuter extra ström för att hinna spara och stänga av datorn vid strömavbrott gör det ju inte sämre! (Bra när man som jag har studion ute i bushen...) Kostar i regionen 500-1000 spänn styck.

http://www.apc.com/products/family/index.cfm?id=17

Jag har en Back-UPS CS 350 till min G5:a - funkar kanon!

Köpte min hos ett företag som heter MAVAB ([email protected]) - bra pris och service!
Eller så hittar du återförsöljare här: http://www.apc.com/tools/locator/form_search_emea.cfm

Lite nyfiken: Vad kostade det att byta ut nätaggen?

Jag har varit med om att åskan slog ut både nätaggregaten och moderkorten på ett tiotal maskiner. Åska och datorer är aldrig en bra kombination.

Jo, överspänningskydd är ett måste. Har en APC strömfördelare med inbyggt skydd, inte top of the line men den fungerar nog bättre än inget skydd alls. Tyvärr är inte mina uttag jordade, vilket gör att den inte skyddar särskilt bra (alls) ?

Ursprungligen av Sundevall:

Jo, överspänningskydd är ett måste. Har en APC strömfördelare med inbyggt skydd, inte top of the line men den fungerar nog bättre än inget skydd alls. Tyvärr är inte mina uttag jordade, vilket gör att den inte skyddar särskilt bra (alls) ?

Är det ojordade uttag så "skall" det inte skydda alls.

1
Bevaka tråden