Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ställ frågor till Oscar Bjers

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Den 1:a Juni träffar vi återigen Oscar Bjers för en ny intervjuserie där du kan få svar på dina frågor om Apple.

För tre månader sedan samlade vi in ett trettiotal frågor ifrån medlemmar och fick direkta svar ifrån Apples nordiska VD Oscar Bjers. Om en vecka är det dags igen: vettiga frågor som ställs i diskussionstråden kommer tas upp och besvaras i vår artikelserie i början på Juni.

En nyhet är att vi inom kort även har en egen kontaktperson hos AppleStore på Irland - då kommer vi kunna genomföra en liknande frågestund riktad mot ansvariga för AppleStore. Så fort som detta är klart kommer vi skriva en nyhet på 99mac.

Ställ frågor till Apple Sverige och Oscar Bjers nedan!

INNAN DU SKRIVER - LÄS OSCARS SVAR UNDER FÖRRA INTERVJUSERIEN!

http://www.99mac.se/vbindex.php?id=27#more
http://www.99mac.se/vbindex.php?id=28#more
http://www.99mac.se/vbindex.php?id=29#more
http://www.99mac.se/vbindex.php?id=31#more

Senast redigerat 2004-05-22 22:58

Kanske tjatigt, men: Vad har Apple Sverige för planer på marknadsföring i den närmaste framtiden?

Jag skulle gärna vilja se att allt fler skolor väljer att enbart använda Apple's produkter. Är detta något som Apple prioriterar högt?

Var så specifika som möjligt - kom ihåg att vi ska ställa dessa frågor och få rätt svar. Ju bättre ställd fråga - desto bättre svar.

Varför syns Apple så lite?

Och kom inte med svaret: "vi syns nästan dagligen i pressen" eller något liknande. För det gör ni inte.

Jag skulle tycka det vore mycket intressant om ni kunde fråga hur han upplever den nuvarande nyhetsrapporteringen av Apple- och Macnyheter i svensk datorpress. Är han nöjd med situationen?

är lite osäkert om detta är något som just apple sverige har så mycket att göra med, men vilka åtgärder har gjorts för att förbättra på problemen med leveranserna? Tex nya xserve g5 som ju har varit försenat en del över hela världen, men den verkar dessutom ha kommit ännu senare till just sverige.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-22 23:48

Hur ser Apples relation till universiteten ut? Vilka ambitioner har Apple att stärka sina andelar på universitetsmarknaden?
Med tanke på att många presumptiva macköpare, och framförallt framtida beslutsfattare i alla möjliga typer av organisationer, läser på universitet/högskola, har Apple tankar på att på ett mer organiserat sätt exponera sina produkter i den miljön?

1. Kvarstår Steve Jobs ( Apples ) löfte från MacWorld januari 2004 att kunna nå upp till 3 Ghz eller har det skett någon revidering och OM detta inte kan uppnås var ligger felet ?

2. Kommer vi att få se ett europeiskt iTunes Music Store innan utgången av detta år eller ska vi rikta in oss på att detta försenas ?

3. Är det en utopi att Apple skulle tänka sig att lägga till chat-stöd för MSN i iChat, finns ju tredjeparttillverkare som stöder flera olika protokoll... dvs. vill Apple stödja kommunikation mellan platformerna.

4. Kommer MacOSX att göra det möjligt att slippa omstarter efter att man gjort en installation - lär ha funnits för BeeOS och drivrutiner.

5. Varför är kostnaden för ett nytt OSX så hög, dvs. varför ska vi betala fullpris nästan 1 gång/år, finns det inte en möjlighet att vi kan få se ett mellanting där man betalar för uppgraderingen typ när man gick från Jaguar och upp till Panther.

Jag vill dela med mig av mina erfarenheter om Apple: dom flesta har väl definerade ansvarsområden och svarar inte på frågor utanför det. Bjers har nog noll koll på iChatstöd osv, dom frågorna ska man ta med produktansvariga direkt i USA.

Bjers har tipsat oss om några personer som verkar vettiga därborta som vi kan ta upp dessa frågor med. Först och främst ska vi odla kontakterna med AppleStore på Irland.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-05-26 16:27
Ursprungligen av Björnström:

Jag vill dela med mig av mina erfarenheter om Apple: dom flesta har väl definerade ansvarsområden och svarar inte på frågor utanför det.

Då blir min fråga, främst till dig Martin, i andra hand till Oscar: vad är Pscars respektive Apple Nordens ansvarsområden?

Tillägg: om man läser HELA tråden innan man skriver så vore det bra... *klappar sig själv på huvudet*
Svaret verkar ju i princip finnas i Martins svar här ovan.

kommer vi få se riktiga applestores i sverige? eller fler i europa? Eller satsar apple sverige enbart på pro-stores i sverige?

Det blev Pro Stores eftersom de kom fram till att en riktig Apple Store-butik i Sverige inte skulle bära sig ekonomiskt, är min gissning.

I 99macs förra intervju fick vi veta mycket om Apples strategier för marknadsföring i Norden. Har det skett några förändringar sedan senast, eller är det fortfarande samma riktlinjer som ligger fast?

Säljs det några Apple-produkter i Sverige till kunder som använder dem för tunga beräkningar inom forskningsprojekt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-23 01:30

Oscar!

Under Apple Nordic Developer Briefing i maj 2002 så sa du "att Apple Norden kommer att jobba med återförsäljarna i en 6 månadersperiod och sen med utvecklarna i 6 mån och sedan om igen". Vad har hänt med det? Har Mark Tuner flyttat till Danmark och därför är allt nere?

Jag uppskattade Mac OS X TechTalk men saknar de utlovade frekventa utlovade sessionerna för utvecklare. Kommer det att återkomma i 6 månadersintervaller nu?

Fråga 2:
Under Apple Nordic Developer Briefing så var Anders Ulfheden från Session.se inbjuden som föreläsare. Anders skulle i samarbete med Er på Apple sedan dess gjort iordning ett forum för oss ADC-medlemmar så att vi kan diskutera gemensamt eftersom vi inte bryter NDA. Någonstans påvägen gick något snett och detta forum blev inte av. Har Apple för avsikt att se till så att vi Appleutvecklare kan få ett forum som styrs av Apple och som hjälper oss utvecklare i norden. Alltså något liknande det som Du och Anders Ulfheden måste ha kommit överens om en gång i tiden och som vi utvecklare som var där på Apple Nordic Developer Briefing gärna vill ha.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-23 17:51

OScar, vilken färg har du på din iPod Mini?

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2004-05-23 23:54

1) Apple missade att komma med i STAKO-avtalet sist.

a) Hur ser utsikterna ut för nästa STAKO-avtal?
Dvs kommer APPLE att klara det denna gång? (Åtminstone läsa på kravspecifikationen ordentligt och få med allt i tid)
Denna fråga hänger också ihop med HemPC frågan. Vissa landsting och kommuner anser att endast de märken som är med i STAKO kan bli föremål för HemPC,

b) Vad gör APPLE för att kommuner m.m. skall kunna införskaffa Macar till motsvarande STAKO priser fram till nästa avtal? Vem skall man kontakta?

c) Vad gör och är APPLES strategi för att öka sin andel av datorer m.m. i bla kommunerna.

2) I de flesta städer finns det idag inga konsumentvänliga ställen att köpa Macar på.
a) Är den vanlige svensken en målgrupp för er? I så fall, vad gör och är APPLES strategi för att denna målgrupp skall kunna köpa en Mac?
(När kommer den vanlige svensken att kunna köpa en Macintosh i sin hemstad alt grannstad?)

3) Varför paketeras Macar för specifika målgrupper?
Ex.1 Varför kan jag inte köpa en Powerbook 12-tum med bättre grafikkort, snabbare processor m.m?
Ex.2 Varför kan man inte byta grafikkort i en e-Mac?
Detta kan inte bero på tekniska begränsningar. Måste vara något annat, vad?

4) Varför finns det ingen emac utan skärm, bara en låda? Som naturligtvis skall kunna ändra bla grafikkort i. Kommer ni att släppa en sådan? En åsikt från Er/dig.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-24 10:15
Ursprungligen av Sten_n:

4) Varför finns det ingen emac utan skärm, bara en låda? Som naturligtvis skall kunna ändra bla grafikkort i. Kommer ni att släppa en sådan? En åsikt från Er/dig.

Det här är en mycket viktig fråga ! En slags barbone dator.
Barbone datorer har ökat explosiv.
Här har Apple chansen att få Swither användare !
Ingångspriset blir så låg eftersom man använder sina gamla PC skärm.
Detsamma på kommuner och skolorna !!!

Dags för Bjers att tala med Applefolket overthere.

  • Medlem
  • 2004-05-24 08:46

I Sibas pågående reklamkampanj så säger de att enda anledningen att de säljer sina telefoner är att de kostar en krona (sannolikt med ett ofördelaktigt abonnemang, men dock). De säger själva att kvalitet eller teknik inte har med saken att göra.
Jag tror att det är ganska talande för hur datormarknaden också ser ut i dag. Även folk som har råd köper den billigaste skiten, bara för att de anser sig göra en god affär. Jag ser massor av människor som faktiskt köper en ny dator när deras gamla blir för konstig pga av Windows-installationer-gone-bad. De ser inget problem med det heller. Datorerna är så billiga, att jag faktiskt skulle kunna köpa en i månaden.

Min fråga är: Hur positionerar sig Apple på en marknad som ser ut så? Enligt mig har Apple ingen position över huvud taget. De som köper era datorer har antingen blivit inspirerade av en kompis, eller så har de alltid kört Mac. Om Apple själva fick berätta varför man ska använda Mac, hur skulle ni formulera er?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2004-05-24 09:21

Frågor:

1. Varför har "Apple Store Företag" (http://store.apple.com/Apple/WebObjects/se_sa?qprm=36857) alla priser angivna *inklusive* moms???

2. Tror du inte att priser *inklusive* moms på "Apple Store Företag" kan späda på myten om Apples dyra datorer (gissar att de flesta företagskunder förväntar sig att se priser exklusive moms, missar den lilla texten i sidfoten och lämnar sidan i tron att Apples priser ligger 25% högre än vad de eg. är)??

3. Hur länge dröjer det innan "Apple Store Företag" får priser *exklusive* moms, bättre info om "Hem-PC" och lockrop om mängdrabatter?

Skärpning! Ni vill ha företagskunder - se då till att fixa detta!

  • Oregistrerad
  • 2004-05-24 10:59

kommer det att komma något bättre/större ljudsystem för ipoden än det altec inmotion har just nu?

Kundbemötande i garantifrågor

När ska Apple Europe och Apple Sverige börja ta Kundgaranti och Kundsupportfrågor på allvar? Det finns för många historier som bl a jag själv upplevt där Apple inte tar ett rimligt ansvar för sina produkter.

Det spelar ingen roll ifall andra tillverkare är ännu sämre på detta, för de har inte den minimala marknadsandel som Apple har. Jag har sett flera överge Macplattformen efter dåligt bemötande och dåligt ansvarstagande från Apples sida. Det företer sig som ganska onödigt. Räknar inte Apple med kostnader för att få nya kunder, när de nekar befintliga kunder rimlig assistans?
Oftast torde det vara billigare att hjälpa en kund att bli nöjd och återkomma vid nästa köp.

Mycket beror givetvis på Apple USA och deras inställning, men Oskar får väl ta lite ton då och då.

Hej Oscar!

Hur kommer det sig att Apple inte säljer till företag mot faktura från AppleStore? Jag tror detta medför att Apple inte känns seriösa mot företagsmarknaden när man inte kan tillämpa denna "de facto"-standard. Visst kan man köpa från en återförsäljare men av erfarenhet så hänvisar de bara till Apple om det är något fel med datorn och då försvinner ju vitsen med en återförsäljare. Har man dessutom en företagsversion av svenska AppleStore på nätet så är det ju ännu viktigare att man inte "foular" ut sig på grund av sådana här administrativa hinder. Kan man verkligen kräva av stora företag att de ska betala med kontokort?

Via kontakter med en kompis som arbetar med marknadsundersökningar har vi fått fram siffror på att andelen människor som kan tänka sig att byta till Mac nu är högre än på 2-3 år dvs kring 5-6 %. Vad gör Apple för att nå dessa människor?

Varför marknadsförs den underbara och mycket mogna serverprodukten WebObjects numera inte alls?

Vilka insatser görs mot svenska PC-leverantörer för att få iTunes installerat från början (och därmed också QuickTime)?

mvh

Alexandra Milton
Stockholm

Senast redigerat 2004-05-24 18:44

Finns det ingen ny bild på dig Oscar?

Bank-ID / e-legitimation

Hej Oscar,
Vad gör Apple för att deras kunder också ska kunna deklarera etc på nätet precis som alla PC-användare redan kan? Vi Mac-användare vill också ha e-legitimation / Bank-ID.

Jag tycker du påminner rent utseendemässigt om Harald Treutiger, är ni släkt?

Kommer det någon mer apple/adobekväll för oss fotografer och mediafolk på sheraton under de närmaste månaderna? det va trevligt förra gången! tackar för den underbara buffén!

  • Oregistrerad
  • 2004-05-24 19:27

Åter igen. När ska vi vanliga svenssons kunna köpa era datorer i butik? Är inte detta den största tabben ett företag gjort genom tiderna? Hur ska man kunna känna på produkten och förstå dess exemplariska OS, om de inte finns i butik. När jag köpte iPoden hade jag aldrig sett eller provat den. Det fick mer eller mindre bli en chansning via recensioner m.m. Min nya PB tvingas jag inhandla i Sthlm. Ska jag tvingas resa 2,5h tåg bara för att få era produkter?

Frågan blir alltså:
När ska folket kunna upptäcka Mac? Då vi säkert är mer än halva marknaden för datorer, borde vi inte bli introducerade till Er plattform redan i butik. Istället för att vi tvingas leta upp Mac, borde inte Ni leta upp oss?

När kommer Music Store till Europa/Sverige?

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2004-05-26 10:42

Macen säljs som porrtidningar.

På 50-och början av 60-talet var det förbjudet att sälja porr. Så man var tvungen veta att det fanns porrtidningar att köpa och att handlaren hade dem under disken osynliga från ovan.

På samma sätt säljs Mac idag. Vet man inte om att det finns en dator som heter Macintosh är det nästan omöjligt att få reda på det. Om man inte bor så man ser AppleStore, och det är inte så många som gör.
SAAB försökte sig på försäljning i exklusiva butiker i USA för ett par år sedan och höll på att förlora hela sin marknad där och har nu skrotat systemet till mycket höga (onödiga) kostnader

En dator som är näst intill omöjlig att hacka och virusfri(Symantec har inte behövt uppdatera virusdefinitionerna på ett år) borde ju gå åt som smör i solen i dessa internettider.
Istället går försäljningen lika trögt som av fotfilar i Sahara.
-Jag fick uppgift från en dataexpert att endast 1% uppkoplade datorer i april var Macar.
-Själv förstår jag inte hur någon vågar koppla upp sig med Windows.
Men jag vet om skillnaden. 99% av internetanvändarna vet det uppenbarligen inte.

-Hur man ska lägga upp en fungerande reklamkampanj för Apples datorer?
-Ja det har jag ganska klart för mig! -Men det vill jag ha bra betalt för att tala om.
-Men det borde vara "för fackmannen näraliggande".
-För ni använder väl fackmän till marknadsföring? Eller...

PS. Jag köpte (B)inga(/B) porrtidningar på den tiden! DS

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-26 13:19

Finns det bara en bild på Oscar Bjers?

Bevaka tråden