Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iDisksynk har misslyckats i flera dagar.

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-24 12:32

Min iDisk vill inte synka,

Nu har synkningen misslyckats i några dagar i rad. Jag vågar inte gå in på min iDisk från andra datorer av rädsla att mina senaste versioner skall paja.

Hur gör menigheten här vid synkroniseringsproblem? Tar ni backup och blåser idisken?

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • 2004-05-24 12:34

Ja. Kort och gott.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-24 15:02

Hur gör man enklast för att backa up idisken. Jag bränner regelbundet backup, men har aldrig gått tillbaka till en backup tidigare. Kopierar ni mapp för mapp, eller kan man dra hela "skivan" i ett svep? Hur känner då .mac av vilken version som är aktuell?

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • 2004-05-24 15:13

Jag är inte säker på vad du menar. Jag har aldrig haft problem med min iDisk, men däremot blir mina iCal och Adressdata konstiga ibland. Då skriver jag över dem från programmet Backup, eller återsäller alla enheter. iDisk fungerar ju i princip som en hårddisk, så behandla den som det. Själva syncfunktionen är ju bara den faktiska kopieringen av filer, som sker i bakgrunden.

iDisk-sync kan nog hålla reda på vilka filer som är skapade senast, men stäng av synken och radera allt på alla datorer, synka och kopiera filerna på nytt om du är orolig. Då kan det inte bli fel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-24 15:44

Problemet är att jag använder iDisk varje dag, för att komma åt mina filer från WinXP-burkarna på jobbet också. Nu har jag använt min lokala iDisk i flera dagar, och varje gång jag försökt har jag fått tillbaka att "senaste synkroniseringen misslyckades". Jag har alltså en hel del data som bara ligger lokalt hos mig. Hos .mac ligger tidigare versioner av mina dokument.

Jag har haft synkproblem några gånger tidigare, men då bara någon timme. Sedan har det fungerat igen, och jag har varit glad. Det har känts som ett smidigt sätt att integrera min mac på jobbet, utan att involvera IT-folket (min arbetsplats har en ren windowsmiljö).

Jag har erfarenhet av misslyckade synkar (till mobiltelefon mm.) där data gått förlorad, visserligen har det funnits backup, men det har varit trassligt att hålla rätt på versioner mm.

Drar en backup nu och testar!

Vänligen, Ylan

Senast redigerat 2004-05-24 23:11
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-26 20:44

Nu hänger sig Finder länge bara jag öppnar en mapp på min iDisk. Vad kan ha skett. iDisken kommer inte upp om man försöker reparera behörigheter med Skivverktyg. Repareras den tillsammans med bootdisken, eller vad sker. Jag har backup från igår, men skulle helst vilja slippa tappa dagens arbete.

Vänligen, Ylan

1
Bevaka tråden