Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ImacG4 avstängningsproblem!

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min två år gamla ImacG4, 800 MHz, 768 MB RAM, 17 tum, OS X 10.2.8 har plötsligt börjat uppträda lite konstigt. Så här går det till:
1. Applemenyn... väljer Stäng av.... Klickar dialogruta Stäng av
2. Allt förlöper som vanligt .... skärmen slocknar
3. Sedan blir det fel. Skärmen är släckt (vilolägeslampan på skärmen också släckt) men fläkt och hårddisk fortsätter snurra. Den svarar inte på musklick, klick på tangentbord eller tryck på starknappen bakpå datorn. Låst, bara att dra ur kontakten alltså.

När jag sedan startar med startknappen på datorn går den igång som vanligt men väldigt långsamt.

Bara en skrivare är ansluten. Inga konstiga systemtillägg.

Vet någon vad detta kan vara symptom på????

Tacksam för svar!

Fredrik

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-05-24 11:51

Har du repararerat skivbehörigheter med skivverktyg?
Har du .mac-konto med synkad idisk?

  • Medlem
  • 2004-05-24 11:55

LimeWire har en intällning som inte medger att man stänger av programmet innan det har hämtat klart aktiva nedladdningar. Du råkar inte ha det igång?

långsökt, kanske...

Du har inte något nytt PCI kort i datorn typ ett USB2 kort eller liknande? Eller en ny CD eller DVD brännare. För då kan man få sådana problem.

Edit. Hehe det var visst en iMac G4 ser jag nu, så det lär inte vara så lätt att få in ett PCI kort i den.

Ursprungligen av Fredrik01:

Min två år gamla ImacG4, 800 MHz, 768 MB RAM, 17 tum, OS X 10.2.8 har plötsligt börjat uppträda lite konstigt. Så här går det till:
1. Applemenyn... väljer Stäng av.... Klickar dialogruta Stäng av
2. Allt förlöper som vanligt .... skärmen slocknar
3. Sedan blir det fel. Skärmen är släckt (vilolägeslampan på skärmen också släckt) men fläkt och hårddisk fortsätter snurra. Den svarar inte på musklick, klick på tangentbord eller tryck på starknappen bakpå datorn. Låst, bara att dra ur kontakten alltså.

Kan vara någon USB enhet som ligger bakom problemet eller "fel" minne.

P.S:
Ett tips undvik att dra ut sladden, tryck ner powerknappen en längre stund istället så stängs datorn av.

1
Bevaka tråden