Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Runt hörnet från Apple ?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om ca en månad börjar WWDC och kort därefter är det dags för MacWorld Boston.

Här är vad jag tror kommer lanseras

OSX 10.4
Nya G5 Powermacar upp till 2.6Ghz
Nya skärmar upp till 30"
Nya iPods med färgskärm och PDA/videomöjligheter
PowerBook G5 1.4-1.8 Ghz
iMac G5 1.6-2 Ghz
"iSurprise" Projektor kamera eller "iBox".

Plus diverse nya och uppdaterade mjukvaror.
Apple designade skrivare/scanners vore inte heller helt fel.

Givetvis kommer inte allt ovanstående lanseras men mer än hälften dyker nog upp.

Ursprungligen av Errol Garner:

Om ca en månad börjar WWDC och kort därefter är det dags för MacWorld Boston.

Här är vad jag tror kommer lanseras

OSX 10.4
Nya G5 Powermacar upp till 2.6Ghz
Nya skärmar upp till 30"
Nya iPods med färgskärm och PDA/videomöjligheter
PowerBook G5 1.4-1.8 Ghz
iMac G5 1.6-2 Ghz
"iSurprise" Projektor kamera eller "iBox".

Plus diverse nya och uppdaterade mjukvaror.
Apple designade skrivare/scanners vore inte heller helt fel.

Givetvis kommer inte allt ovanstående lanseras men mer än hälften dyker nog upp.

Nya PowerMac G5? ja absolut, tror dock inte att det blir några upphetsande nyheter, mer en speed-bump av existerande modeller.

iMac G5? nej tyvärr, jag tror att Apple siktar på vattenkylning där och det verkar som om dom har problem med det. Samma med PowerBook G5, där har redan Apple sagt att vi inte kan förvänta oss PowerBook G5 förrens tidigast i slutet av detta år, förmodligen på MWE i början av nästa år.

Nya iPod? kanske men tveksamt, Apple har historiskt sett varit ganska konservativa när det gäller framgångsrika produkter, dom vill mjölka existerande modeller så länge det går. iPod mini var inget innovativt från den synpunkten, bara lite extra-mjölkning

Nya skärmar?, ja det tror jag, om inte på WWDC så iaf detta år, Apples nuvarande skärmar är i skriande behov av en rejäl teknisk uppdatering, dom har inte den kapacitet som man kan förvänta sig av LCD skärmar anno 2004 för det priset. För att inte tala om designen, en mer maskulin "G5 look" behövs.

MacOS X 10.4 preview har Apple redan bekräftat att den skall visas på WWDC, skall bli intressant, blir det en longhorn killer eller väntar dom tills 10.5?

Var det btw någon som visste om det blir en live sändning av WWDC över internet?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-24 09:02
Ursprungligen av Woz.af.Mac:

Nya skärmar?, ja det tror jag, om inte på WWDC så iaf detta år, Apples nuvarande skärmar är i skriande behov av en rejäl teknisk uppdatering, dom har inte den kapacitet som man kan förvänta sig av LCD skärmar anno 2004 för det priset. För att inte tala om designen, en mer maskulin "G5 look" behövs.

Hur menar du? Apples 20" och 23" har överkapacitet vad gäller bildkvalitet. Det finns inga andra skärmar mer en Eizos CG-serie som kan matcha dessa i kvalitet. Om du menar prestanda i form av spelprestanda har du rätt, men det är sällan någon efterfrågar detta.
Garantitiden borde också "uppdateras". De flesta andra tillverkare har 3 eller 5 års garanti

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-24 08:48

Det där om iPod med PDA-funktioner tror jag inte alls på, för Steve Jobs har sagt att det inte är något att satsa på.
Jag tror dessutom att en riktig PDA hade varit mycket bättre än en iPod med PDA-funktioner.

Tyvärr tror jag samma gäller färgskärm och video. SJ har sagt att de inte tänker satsa på video...

Synd är det dock, för jag skulle gärna se såna produkter.

Jag tyckte först det är dåligt om de bara skulle höja G5an till 2,6 GHz och inte till 3. Men så får man ju inte glömma att det tog 26 år för dem att de kom upp till 1 GHz (1976-2002), så varför skulle det ta bara ett år för dem att hoppa från 2 till 3?

Från macrumors.com
004-05-20 - G5 Trinity at WWDC G5s equipped with the PPC975 (codename: Trinity) will be announced at WWDC and available at Apple Expo (not sure if this means MacWorld or Apple Expo Paris), at the latest. The PPC975 consumes an average of 65W at 3 GHz and uses 98 million transistors. All models will have 2 Superdrive and 4 hard disk bays. As for audio, 24-bit 192Khz at least, on the high-end machine. Apple and ATI will propose a PCI-express Fire GL graphics card.

Config (may change):

Single PPC 975 at 2.2 GHz
AGP 8x
FSB 1.1 GHz
Superdrive

Dual PPC 975 at 2.6 GHz
PCI-Express 16x
FSB 1.3 GHz
Superdrive Extreme (dual layer)

Dual PPC 975 at 3 GHz
PCI-Express 16x
FSB 1.5 GHz
Superdrive Extreme (dual layer)

Angående PDAer så har ju luften gått ur den marknaden, mobiltelefoner som har PDA funktioner har slagit hål på den marknaden - o än är det inte slut. Här kunde faktiskt Apple göra en mobil alt ett OS med låt oss säga Sony/Sony Ericsson.

Ny iPod, ja mycket möjligt. El snarare en 60Gb variant av den befintliga 3G iPoden.

PB G5, inte en chans - MWSF2005 !

iMac G5 - kanske pga ovanstående, singelprocessorer med PPC970 medan de ovanstående PM G5 kör dubbla PPC970FX alt 975.

Killer app? tveksamt, kom ju en hel del under våren.

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2004-05-24 09:58

En iPocket? En iPod med mobiltelefon och handdator. Eller vänd på det, en mobil med 4 GB lagring och Mp3-spelare och ordentlig kalender och adressbok? Finns det något sådant på marknaden?

1
Bevaka tråden