Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alla Fel Jag Haft - Ibook G4

Tråden skapades och har fått 74 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-05-23 12:27

Hej!

Som ni har kunnat läsa så har jag verklgien haft otur vad det beträffar min iBook G4. Den har blivit bytt tre gånger och ska nu bytas ut en fjärde (!) gång. Är detta rekord? Detta är bara en sammanfattning, jag skriver alltså inte vilken dator som hade vilket / vilka fel. Ni får gärna kommentera.

Något i de inre komponenterna (hårddisken kanske) piper med ett högfrekvent ljud hela tiden.

Skärmen är betydligt mörkare i övre högra hörnet än någon annanstans på skärmen.

När fläkten går igång så rasslar den (Hörde detta först när jag körde testskivan)

Då man använder Combo-enheten så uppstår ett vinande / tjutande ljud.

När man väcker datorn från vila så flimrar / fladdrar bilden.

Program krashar ofta.

För att försöka åtgärda felen har jag resettat PRAM, resettat PMU'n reparerat behörigheter, startat om, flyttat nätdelen, installerat ny grafikrutin och lite till. Jag har även tvingats hämta, packa upp, ominstallera samt skicka iväg datorn alla dessa gånger.

Jag har alltså kontaktat Apple en fjärde gång för att få datorn bytt. Flera personer har sagt att man eventuellt får reparerade iBook datorer vid byte. Kan det vara så samt att dessa fortfarande har problem. Eller är det så att man när man "bara" köper en maskin för ca 15.000 kronor ska acceptera sådana här fel, stora som små?

Jag skulle faktiskt vilja ha en kommentar från Oscar Bjers. Då kan ju han passa på att tacka sin anställde på Apple Store samt de på supporten för att de hjälpt mig. Det måste vara extremt pinsamt för dem.

Jag har även tagit upp detta med att få någon form at skadestånd från Apple. En extern HDD, en iMic eller än bättre utrustad dator. Något borde de väl kunna bidra med. Hade jag använt datorn mer professionellt (studerar film f n) så hade jag betydligt tidigare gått till angrepp mot Apple och den svängande kvaliteten på deras datorer.

För mig har alltid Apple varit mer Mercedes än Volvo. Men då gör ju ändå volvo saker som fungerar.

Säg gärna vad ni tycker man ska göra, säga, eh...ja.

/Fredrik

  • Medlem
  • 2004-05-23 12:52

Jag kan bara önska lycka till med den fjärde ibooken
jag skulle grinat hela tiden om det där hänt mig, men det är ju jag det. Du borde få en 15" pb tycker jag

  • Oregistrerad
  • 2004-05-23 13:15

Är själv extremt petig med med mina prylar (a-fixerad)....men efter att ha läst dina tidigare trådar tror jag du förväntar dig lite mycket av "Macen". Skärskådar man varje bärbar Mac noga inser man snart att alla är..."olika", nästan ingen är perfekt. Det du ibland verkar ta för fel tror jag kan vara "normalt" (ljud, kosmetiskt m.m.). Kort & gott: tycker faktiskt att du ska försöka häva köpet & välja nåt annat...(kommer att spara dig massa huvudbry). (Har en ibook g4 själv...).

  • Medlem
  • 2004-05-23 16:30

Okej, så man ska vara nöjd då? Vissa saker kan nog uppfattas olika av olika användare, men flimrande skärm efter vila och rasslande fläkt ska man nog inte acceptera. Egentligen ej heller de övriga felen heller. Att höra på ett svagt, men ändock pipande ljud kan driva en tokig. Men det är ju som jag tycker...

/Fredrik

Ursprungligen av Nifo:

Okej, så man ska vara nöjd då? Vissa saker kan nog uppfattas olika av olika användare, men flimrande skärm efter vila och rasslande fläkt ska man nog inte acceptera. Egentligen ej heller de övriga felen heller. Men det är ju som jag tycker...

/Fredrik

Men att klaga på ett vinande ljud när Comboenheten arbetar är väl lite väl petigt ?
Och att skärmen flimrar till lite vid uppvaknande är väl inget att haka upp sig på ? Värre vore väl om den flimrade vid normal användning.
Alla datorer piper mer eller mindre finns nog ingen dator som är 100% knäpptyst.
Det där med en "rasslande" fläkt vid start är ju också inget underligt beteende för en ny fläkt. Mekanik låter.

Det tråkiga är kanske att du haft intrycket att Apples tillverkar 100% perfekta datorer, vilket jag inte kan skriva under på, däremot så är dom ju oftast bättre än alternativen. Vilket borde vara gott nog.

Senast redigerat 2004-05-23 17:23
  • Medlem
  • 2004-05-23 17:12

Jag kommer att avvakta, framförallt för att jag inte orkar längre. Apple har säkerligen noterat att jag haft strul även med denna maskinen. Återkommer jag om någon / några månader så vet det ju redan att jag haft problem så att jag kanske slipper ett rep och får en ny enhet istället. Har någon av er upplevt liknande företeelser med er iBook och hur står ni er till problemet / problemen? Är jag petig? *klurar* Jag är fattig student och reagerar kanske extra starkt på grund av detta, who knows. Men visst - jag vill inte kalla mig perfektionist, men snudd på.

/Fredrik

Känner igen flertalet av sakerna du skriver. Är riktigt förbannad! Kan inte lämna in datorn på lagning nu iheller då jag verkligen behöver SKITEN!

Kollar dom inte igenom datorerna innan dom skickar iväg dem?!

Kan man lämna tillbaka datorn och få pengarna tillbaka? Jag vill absolut inte ha kvar den och inte en ny Mac iheller då de uppenbarligen verkar ha stora kvalitetsproblem på sina datorer. Vill lämna in datorn, få pengarna tillbaka och gå och köpa en PC istället samma dag. Windows XP är ett ruggigt stabilt operativsystem jämfört med det Mac OS 10.3.3 jag varit med om.

Ursprungligen av korthoga:

Känner igen flertalet av sakerna du skriver. Är riktigt förbannad! Kan inte lämna in datorn på lagning nu iheller då jag verkligen behöver SKITEN!

Kollar dom inte igenom datorerna innan dom skickar iväg dem?!

Kan man lämna tillbaka datorn och få pengarna tillbaka? Jag vill absolut inte ha kvar den och inte en ny Mac iheller då de uppenbarligen verkar ha stora kvalitetsproblem på sina datorer.

Fast samtidigt så har du väl hela tiden efter rekommendationer varit medveten om att iBooken behöver mer minne ? Har du uppgraderat minnet ?

Stora kvalitetsproblem har knappast Apple men dom tillverkar ju inte heller 100% perfekta datorer. Gör någon tillverkare det ?

Ursprungligen av Errol Garner:

Fast samtidigt så har du väl hela tiden efter rekommendationer varit medveten om att iBooken behöver mer minne ? Har du uppgraderat minnet ?

Stora kvalitetsproblem har knappast Apple men dom tillverkar ju inte heller 100% perfekta datorer. Gör någon tillverkare det ?

Så om man inte har mer än 256mb i minne på iBooken så SKA den bete sig konstigt? Det berättigar den att hänga sig? Om det vore så skulle väl inte Apple sälja iBooken med enbart 256 i minne, eller?

Om man läser några sidor under PowerBook och iBook forumet så ser man att där är en hel del som har problem med sina datorer. I mina öron verkar det som mer eller mindre alla har haft problem med sina iBooks.

Ursprungligen av korthoga:

Så om man inte har mer än 256mb i minne på iBooken så SKA den bete sig konstigt? Det berättigar den att hänga sig? Om det vore så skulle väl inte Apple sälja iBooken med enbart 256 i minne, eller?

Minne är enormt viktigt har man för lite minne så kan man råka ut för problem detta gäller PC's och i ännu högre grad Mac. OSX behöver nog minst 512 meg för att komma till sin rätt gärna mer. Detta påpekades till dig ett antal gånger innan du köpte ibooken , om jag inte missminner mig.

Att Apple bara skickar med 256 meg är en miss , men beror nog på att dom flesta återförsäljare tjänar mer på att sälja tillbehör och uppgraderingar än vad dom tjänar på datorerna.

Men köp 512 meg minne till och uppgradera netgear basstationen för tillförlitligare trådlös surfning så tror jag du blir mer än nöjd.

Ursprungligen av Errol Garner:

Minne är enormt viktigt har man för lite minne så kan man råka ut för problem detta gäller PC's och i ännu högre grad Mac. OSX behöver nog minst 512 meg för att komma till sin rätt gärna mer. Detta påpekades till dig ett antal gånger innan du köpte ibooken , om jag inte missminner mig.

Men köp 512 meg minne till och uppgradera netgear basstationen för tillförlitligare trådlös surfning så tror jag du blir mer än nöjd.

Visst påpekade ni att jag skulle köpa extra minne för att datorn kunde bli långsam om jag bara hade 256mb. Men inte trodde jag att datorn skulle hänga sig om man bara hade 256 i minne. För i sådant fall är det en jäkla stor miss av Apple. Att datorn tar lite tid på sig när den ska öppna saker bryr jag mig inte om särskilt mycket. Så länge datorn inte hänger sig.

Ursprungligen av korthoga:

Visst påpekade ni att jag skulle köpa extra minne för att datorn kunde bli långsam om jag bara hade 256mb. Men inte trodde jag att datorn skulle hänga sig om man bara hade 256 i minne. För i sådant fall är det en jäkla stor miss av Apple. Att datorn tar lite tid på sig när den ska öppna saker bryr jag mig inte om särskilt mycket. Så länge datorn inte hänger sig.

Nej, den ska inte hänga sig, jag har kört MacOS X 10.3 på 256 MB, det går alldeles utmärkt, med undantaget från prestandastraffet man får förstås.

Ursprungligen av korthoga:

Så om man inte har mer än 256mb i minne på iBooken så SKA den bete sig konstigt? Det berättigar den att hänga sig? Om det vore så skulle väl inte Apple sälja iBooken med enbart 256 i minne, eller?

Om man läser några sidor under PowerBook och iBook forumet så ser man att där är en hel del som har problem med sina datorer. I mina öron verkar det som mer eller mindre alla har haft problem med sina iBooks.

Det går att köra med 256 MB, men inte rekomenderat. Min 512. Speciellt med tunga applikationer.

Ursprungligen av korthoga:

Så om man inte har mer än 256mb i minne på iBooken så SKA den bete sig konstigt? Det berättigar den att hänga sig? Om det vore så skulle väl inte Apple sälja iBooken med enbart 256 i minne, eller?

Om man läser några sidor under PowerBook och iBook forumet så ser man att där är en hel del som har problem med sina datorer. I mina öron verkar det som mer eller mindre alla har haft problem med sina iBooks.

256 MB RAM är alldeles för lite för OSX. Jag har själv en nyinköpt iBook men köpte direkt 512 MB extra (total 768 MB) och det flyter på alldeles utmärkt. Jag håller med om att Apples policy att skicka med "för lite minne" är under all kritik, men jag var förberedd att investera mer pengar i RAM.
Vidare så har jag som WiFi en 3COM Office Connect där jag har kopplat på både OSX, flera Wintel XP, W2000 samt Palm Tungsten C och det flyter på utan problem för samtliga system. Jag har sett på olika forum att Netgear (som jag tror det var det du har) kan spöka - av olika anledningar - för exempelvis Palm T|C m.m. Jag vet inte varför men tyvärr är det det som jag läst.

Kanske, om du vill, kan du ge din Mac en chans till och testa med en kamrats WiFi router och testa med lite mer RAM minne och se hur den beter sig.

Men jag kan ju dock hålla med om att kvaliten på iBook är något sekundär i förhållande till PB. Hos mig är det batteriet som inte sitter i ordentligt utan har ett glapp på ett par millimeter - tydligen ett väldigt vanligt fel hos iBook enligt vad jag läst på olika siter. Kort sagt bör Apple bättra på sin kvalitetskontroll, ialla fall på iBooks.

Ursprungligen av ProtectX:

256 MB RAM är alldeles för lite för OSX. Jag har själv en nyinköpt iBook men köpte direkt 512 MB extra (total 768 MB) och det flyter på alldeles utmärkt. Jag håller med om att Apples policy att skicka med "för lite minne" är under all kritik, men jag var förberedd att investera mer pengar i RAM.
Vidare så har jag som WiFi en 3COM Office Connect där jag har kopplat på både OSX, flera Wintel XP, W2000 samt Palm Tungsten C och det flyter på utan problem för samtliga system. Jag har sett på olika forum att Netgear (som jag tror det var det du har) kan spöka - av olika anledningar - för exempelvis Palm T|C m.m. Jag vet inte varför men tyvärr är det det som jag läst.

Kanske, om du vill, kan du ge din Mac en chans till och testa med en kamrats WiFi router och testa med lite mer RAM minne och se hur den beter sig.

Men jag kan ju dock hålla med om att kvaliten på iBook är något sekundär i förhållande till PB. Hos mig är det batteriet som inte sitter i ordentligt utan har ett glapp på ett par millimeter - tydligen ett väldigt vanligt fel hos iBook enligt vad jag läst på olika siter. Kort sagt bör Apple bättra på sin kvalitetskontroll, ialla fall på iBooks.

Funderar faktiskt på att köpa mer minne. Men saken är den att jag verkligen behöver datorn just nu och behöver en dator som fungerar. Därför har jag övervägt att sälja denna datorn som spökar och köpa en ny direkt efter att denna är såld.

Har uppdaterat firmwaren på NetGearen nu och det verkar flyta på än så länge. Men jag hurrar inte förrän jag vaknar imorgonbitti och ser att jag fortfarande är uppkopplad!

Hade inte ens tänkt på att kolla på själva datorn. Men nu när jag tittar ser jag att batteriet inte sitter som det ska och det antar jag att det inte ska göra? Bara till att tvi tvi tvi över denna datorn och hoppas på bättre lycka med nästa...

  • Medlem
  • 2004-05-24 13:46

har samma "feature" pa min, glapp pa batteriet. Det verkar dock vara det enda problemet, peppar, peppar. Men annars ar jag nojd!

  • Oregistrerad
  • 2004-05-23 17:58
Ursprungligen av korthoga:

Känner igen flertalet av sakerna du skriver. Är riktigt förbannad! Kan inte lämna in datorn på lagning nu iheller då jag verkligen behöver SKITEN!

Kollar dom inte igenom datorerna innan dom skickar iväg dem?!

Kan man lämna tillbaka datorn och få pengarna tillbaka? Jag vill absolut inte ha kvar den och inte en ny Mac iheller då de uppenbarligen verkar ha stora kvalitetsproblem på sina datorer. Vill lämna in datorn, få pengarna tillbaka och gå och köpa en PC istället samma dag. Windows XP är ett ruggigt stabilt operativsystem jämfört med det Mac OS 10.3.3 jag varit med om.

Är detta samma burk som du vill sälja här på forumet och skriver att "Skicket är självklart perfekt!"?

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2004-05-23 19:55
Ursprungligen av Jonny Larsen:

Är detta samma burk som du vill sälja här på forumet och skriver att "Skicket är självklart perfekt!"?

Haha! Ja, det verkar ju helt klart så. Ibland är det bättre att tänka efter innan man rackar ned på den dator som man har i annons i samma forum. Riktigt klantigt.

Ursprungligen av Jonny Larsen:

Är detta samma burk som du vill sälja här på forumet och skriver att "Skicket är självklart perfekt!"?

Ja, det är samma dator. Och det är fortfarande inget fel på skicket. Däremot kan man ifrågasätta prestandan.

Ursprungligen av korthoga:

Känner igen flertalet av sakerna du skriver. Är riktigt förbannad! Kan inte lämna in datorn på lagning nu iheller då jag verkligen behöver SKITEN!

Kollar dom inte igenom datorerna innan dom skickar iväg dem?!

Kan man lämna tillbaka datorn och få pengarna tillbaka? Jag vill absolut inte ha kvar den och inte en ny Mac iheller då de uppenbarligen verkar ha stora kvalitetsproblem på sina datorer. Vill lämna in datorn, få pengarna tillbaka och gå och köpa en PC istället samma dag. Windows XP är ett ruggigt stabilt operativsystem jämfört med det Mac OS 10.3.3 jag varit med om.

Hur länge har du haft datorn!
Har du haft problem från dag1 sedan du fick din Mac! Så kallat ” DEAD on arrive “
Har du rapporterat det till supporten! så att det finns loggat att du har ringt X antal gånger, och att du har ringt inom de närmaste 3 till 8 dagar från och med du fick datorn!

Om svaret är Ja på samtliga punkter då är det bara att ringa dagligen till Apple support och Kundservis och klaga och lyfta upp problemet om och om igen!
Och vare gång du får problem så ringer du Supporten och berättar om ditt problem och ser till att skapa ett ärende nr tills du har 25 -35 eller fler ärende nr!

Om det inte skulle hjälpa så säg till så ska du få ett tele Nr till en väldig bra människa på Apple Sverige som fixar det till dig annars!

Du får helt enkelt vara förjävlig mot Apples support och Kundservis och säga att du tänker gå till konsument ombudet och programmet Plus!

Läs gärna genom min Erfarenhet av powerMAc och hur jag gick till väga!

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=34961

Ursprungligen av Nifo:

Jag kommer att avvakta, framförallt för att jag inte orkar längre. Apple har säkerligen noterat att jag haft strul även med denna maskinen. Återkommer jag om någon / några månader så vet det ju redan att jag haft problem så att jag kanske slipper ett rep och får en ny enhet istället. Har någon av er upplevt liknande företeelser med er iBook och hur står ni er till problemet / problemen? Är jag petig? *klurar* Jag är fattig student och reagerar kanske extra starkt på grund av detta, who knows. Men visst - jag vill inte kalla mig perfektionist, men snudd på.

/Fredrik

iBooken tillhör väl inte Apples bästa produkter direkt, av döma av alla trådar om detta på utländska forum, det är trots allt en "budget"-produkt från Apple, jag tror inte att Apple lägger ner samma omsorg om kvaliten på iBook som med PowerBook ex, å andra sidan så hade många användare av den nya 15" PowerBooken grava problem med vita fläckar på skärmen så....well well

Har aldrig sett en iBook med så många fel. Klart rekord som jag ser det.

Såg du gett dig på PMU och det är kanske en sista utväg, men en del ger sig på den flera gånger och då vet jag att det kan gå åt pipan.

Har väl sett ett 40 tal nya iBooks det senaste året där alla fungerat helt perfekt.

Har en god vän som fick den för blå vita G3an i Danmark och han hade strul med den, annars så tycker jag att det sällan strular.

Korthoga,

har du kollat basstationen som sagts i en annan tråd?

Korthoga,

det är en publication bias. Du vet inte hur många som inte har haft problem eftersom de sällan rapporterar detta.

Min nya iBook fungerar helt perfekt. Tyst, snabb och hänger sig aldrig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-26 12:48
Ursprungligen av Thomas_A:

Korthoga,

det är en publication bias. Du vet inte hur många som inte har haft problem eftersom de sällan rapporterar detta.

Min nya iBook fungerar helt perfekt. Tyst, snabb och hänger sig aldrig.

Min iBook G3 fyller två år snart och har fungerat perfekt (tappat en gummifot men annars ) Kan vara så att jag haft tur, men som sagt är det ju inte många som bryr sig om att berätta att deras dator är felfri. Förrän den ska säljas då

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-28 13:39
Ursprungligen av arru:

Min iBook G3 fyller två år snart och har fungerat perfekt (tappat en gummifot men annars ) Kan vara så att jag haft tur, men som sagt är det ju inte många som bryr sig om att berätta att deras dator är felfri. Förrän den ska säljas då

...men fram till tvåårsdagen gick det inte!
Igår började hårddisken gå bananas, först klickande ljud och sedan upprepade frysningar och då och då ljudet av ett pajat läshuvud mot en snabbt roterande skiva

Då vet jag ju iofs. att det inte är Apple som tillverkar hårddisken, utan förmodligen ett av de företag (Hitachi, Toshiba, IBM) som själva tillverkar bärbara PC. Men jag vet nu också hur det känns när man sitter där och ens bebis har dödsryckningar....

Ursprungligen av arru:

...men fram till tvåårsdagen gick det inte!
Igår började hårddisken gå bananas, först klickande ljud och sedan upprepade frysningar och då och då ljudet av ett pajat läshuvud mot en snabbt roterande skiva

Då vet jag ju iofs. att det inte är Apple som tillverkar hårddisken, utan förmodligen ett av de företag (Hitachi, Toshiba, IBM) som själva tillverkar bärbara PC. Men jag vet nu också hur det känns när man sitter där och ens bebis har dödsryckningar....

År du säker på att hårddisken är slut ? Har du försökt att "reparera" den med något mer sofistikerat diskverktyg än Apple's.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-23 21:00

Ett kort inlägg. Om nya Macar inte fungerar som de skall ring Apple. Om Apple inte förstår förklara och ring igen och förklara att vi på forumen i 99%mac gäran vill höra vad som händer med felaktiga Macar.

Om Apple vägrar att byta ut / reparera maskiner som är felaktiga, intermittent eller kontinuerligt så tala om det här. Här skulle vi kunna använda forumet för påtryckningar så att maskiner som är felaktiga inte skall finnas på marknaden. Det är viktigt för oss användare att alla Macar fungerar.

En Mac som hänger sig är felaktig - mjukvara eller hårdvara - se till att Apple fixar det.

Ursprungligen av bhagert:

En Mac som hänger sig är felaktig - mjukvara eller hårdvara - se till att Apple fixar det.

Så länge det inte beror på mjukvara som inte kommer från Apple. Jag håller på att introducera min mamma i Mac-världen. En iBook 12-tum är beställd. Jag ska hålla knas på den och meddela hur datorn och mamma klarar sig.

Vi får hoppas på både en bra dator och en nöjd användare.

Ursprungligen av Christian Åhs:

Så länge det inte beror på mjukvara som inte kommer från Apple. Jag håller på att introducera min mamma i Mac-världen. En iBook 12-tum är beställd. Jag ska hålla knas på den och meddela hur datorn och mamma klarar sig.

Vi får hoppas på både en bra dator och en nöjd användare.

Min mamma köpte en 14" för nån vecka sedan. Nöjd hittills...

Bevaka tråden