Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac version 4.2

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-21 12:21
Ursprungligen av tei:

Apropå loggan så tycker jag att den skulle vinna mycket på att förlora swoshen.

Håller med tei. Logos med swooshar känns rätt tråkiga... http://www.thestreet.com/tech/internet/986150.html

Annars, 99mac fortsätter att bli ännu bättre! Tack för det underbara jobb ni lägger ner på sajten!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-21 13:07

Snyggt jobbat!

Gillar framför allt snabblänkarna. Ibland kommer man inte ihåg vilken diskussion man sade vad i!

Vänligen, Ylan

Alla är vi lite tveksamma över logotypen, men problemet är det klassiska-- utan ett nytt utmärkt alternativ är det bättre att hålla kvar i den vi har. Den togs fram när 99mac var i sin linda och ingen hade en aning om hur stort det skulle bli. Sen dess har den hängt med. Förslag är som alltid välkomna i vårt Feedback-forum.

Intressant länk för övrigt mrjean!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-21 13:17

Kanske ha en lite loggotyp design tävling inför nästa uppdatering,,, för loggan håller inte samma höga klass som detta forum...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-21 13:35

Jag tycker loggan är helt OK!
Den ser ju inte alls ut som den gjorde förut! I version 1 och 2 såg den ut såhär:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-21 13:40

Och vad jag inte förstår är varför så många av 99macs tjänster försvann iom 4.0-uppdateringen! FAQ, Kunskapstest, Bildgalleri mm.

Ursprungligen av Rajje:

Och vad jag inte förstår är varför så många av 99macs tjänster försvann iom 4.0-uppdateringen! FAQ, Kunskapstest, Bildgalleri mm.

Det finns utmärkta anledningar till det!

1. Faq och bildgalleri kräver Apache webbserver (vi använder IIS idag). När dessa funktioner fanns aktiva var dom stationerade hos Bollman nere i Malmö på hans BBB-internetlina. Det fungerade inte så bra och vi har inte haft plats för en till server i vårt rack på Levonline (dyrt!).

2. Bildgalleriet drar SJUKT mycket bandbredd (55GB första två veckorna vi hade igång galleriet).

3. Kunskapstestet kallas egentligen för vB Quiz och är inte kompatibelt med vBulletin 3.0. Vi har erbjudit personen som skapade programmet betalning för att uppgradering och har inte fått svar.

4. Ny server för både 99mac och mac.se beställdes första veckan i februari. Tyvärr har inte leverantören behagat att leverera maskinen ännu... När maskinen till sist levereras kommer både FAQ och bildgalleri komma tillbaka i stort sett omedelbart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-22 13:28
Ursprungligen av Björnström:

Ny server för både 99mac och mac.se beställdes första veckan i februari.

Nu blir man nyfiken... Vad är det för server?

Ursprungligen av mrjean:

Nu blir man nyfiken... Vad är det för server?

Hehe, du får vänta tills vi skriver nyhet om det. Vi hade inte tänkt köra Windows 2000 Server längre iallafall

Ursprungligen av Björnström:

Hehe, du får vänta tills vi skriver nyhet om det. Vi hade inte tänkt köra Windows 2000 Server längre iallafall

Win 2003!?!?!

J.

Bra jobbat, detta verkar vara en sån uppdatering som bara är åt det bättre, på det hela taget. De färgglada plupparna är väl sådär. Kaffetemat (det ska utläsas kaffe-temat, inte kaffe-te-mat ) är klart mera balanserat även om viss detaljer verkar behöva putsas på (som att vissa grafiska element (t.ex. rutan med minustecken) verkar ligga på en vit platta).

Snabblänkarna är bra, även om jag sedan tidigare redan haft de utsökningarna som bokmärken (men det var mycket krångligare att hitta rätt länk att lägga bokmärke till).

Den gråa sidolisten i varje inlägg skulle med fördel göras #DFDDCC istället för #DEDFDF för att bättre smälta in i kaffetemat.

  • Medlem
  • 2004-05-22 13:37

Jag saknar en länk i snabbmenyn: "Diskussioner du deltar i". Ofta vill jag på nåt smidigt sätt bevaka trådar jag inte själv startade.

Annars ser det fint och bra ut på alla sätt! Gula och gröna pluppar? De rör mig inte i ryggen.

Bravo!

Uppdatering av 99mac pågår till 4.2.1:

- Ny placering av menyraden
- Helt ny menyrad med information om 99mac etc
- Logon i 99mac grey är ändrad till mörkgrå istället för svart

(nyhet kommer när det är klart - håll ut!)

- Jag har uppdaterat utseendet för inlägg så att "online/offline" tefatet ligger till vänster om användarnamnet vilket gör att inläggen blir betydligt tightare. Bara i "99mac grey" än så länge dock.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-23 15:38

Jag lyfter på hatten för 99mac grey,,, Snyggt!!

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2004-05-23 18:05

Nu berömde jag visserligen det nya utseendet men får jag lov att vara lite kritisk så tycker jag att just swooshen luktar billig Nike rippoff. Kanske någon annan variant? Ett äppel istället? En stiliserad iMac?

Iggy - alla förslag är välkomna. Swooshen har varit med oss sedan dag 1 och börjar kännas ganska "hemma" trots allt. En Mac á la MacFeber eller ett äpple á la Hardmaccafe känns inte så hett heller

Den nya grå logotypen som finns i 99mac grey är den bästa utvecklingen hittills och känns "99mac-ig" trots att den har förändrats så mycket genom åren. Den kommer se fin ut på en kaffekopp som exempel

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2004-05-23 18:43
Ursprungligen av Björnström:

Iggy - alla förslag är välkomna. Swooshen har varit med oss sedan dag 1 och börjar kännas ganska "hemma" trots allt. En Mac á la MacFeber eller ett äpple á la Hardmaccafe känns inte så hett heller

Den nya grå logotypen som finns i 99mac grey är den bästa utvecklingen hittills och känns "99mac-ig" trots att den har förändrats så mycket genom åren. Den kommer se fin ut på en kaffekopp som exempel

Förstår dig i och för sig att du inte vill sno redan tagna prylar, men Swooshen ligger ganska Nikeloggan (fast vänd åt annat håll) och åtminstone äpplen kan man göra oerhört annorlunda jämfört med andras.

Min personliga reflektion är att en logga direkt ska gå att förknippa med det man vill det ska förknippas med, utan någon övrig text. Om vi bortser från att 99mac aldrig kommer att bli så stort som Nike så tror jag att bara den loggan på t ex en t-shirt skulle få de flesta att undra om det var någon som drev med Nikeslogga och inte att den stod för något annat. Inte ens jag som 99mac-medlem skulle reflektera om jag mött någon på stan med just den swooshen. Det tycker jag är ett minimikrav för en fungerande logga att dess medlemmar/supportrar/användare etc känner igen en "broder"

Men som sagt det var det enda jag hittat som jag inte tyckt blivit bättre sen jag började här.

Bra jobbat med alla uppdateringar!

  • Medlem
  • 2004-05-23 20:36

Jag har alltid (sedan aug 2002 iaf) tyckt att loggan är apful. Det bekommer mig inte nämnvärt, men om det blir dags att beställa tröjor med den loggan på är åtminstånde inte jag intresserad.

Bevaka tråden