Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya G5:ors konfiguration

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-23 03:16

Kika in på Macrumors... Där ryktas det från fransk sajt om de nya G5:orna.

Intressant, "Superdrive Extreme" ska det vara DVD+R/+RW?

Som en händelse så meddelas att "double-layer" DVD compability kommer som en fri uppgradering till registrerade användare av Toast 6 Titanium;

Citat:

Roxio to add DVD Double Layer to Toast software
By MacCentral Staff
May 11, 2004 1:10 pm ET

Roxio Inc. announced on Tuesday that they will add DVD Double Layer compatibility to their Toast 6 Titanium and Toast with Jam 6 applications. A free upgrade for registered users will be available for download from the Roxio Web site in June. The update will enable users to burn 8.5GB of data, instead of the typical 4.7GB, on a single DVD+R Double Layer (DL) disc.

Det verkar väl rimligt att Apple redan nu har underättat sina samarbetspartner om kommande förändringar på den plattform som dom tillverkar/utvecklar för?

Att Apple behåller en singelmodell av PowerMac G5 tror jag helt säkert.

iMac G5 verkar dröja dock.....well min 1.6 G5 räcker ett tag till

Ska bli kul dock att titta på WWDC, någon som vet om det kommer att sändas live?

Läste igenom det mesta av tråden som diskuterar ryktet, och några hävdade att den franska sajten har varit lite väl långt från sanningen i många fall. Men 3 Ghz, plats för 4 HD & 2 optiska enheter osv ska presenteras på WWDC är ju en vacker dröm. I mitt tycke låter det dock lite för mycket som det alla drömmer om.

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Läste igenom det mesta av tråden som diskuterar ryktet, och några hävdade att den franska sajten har varit lite väl långt från sanningen i många fall. Men 3 Ghz, plats för 4 HD & 2 optiska enheter osv ska presenteras på WWDC är ju en vacker dröm. I mitt tycke låter det dock lite för mycket som det alla drömmer om.

Nä två optisk enheter tro jag inte heller på, är det någon j*vla re-inkarnation av MDD som dom vill ha?

Dom flesta klarar sig utmärkt med en optisk enhet, resten får köpa till en extern enhet.

Ursprungligen av el gringo:

två optiska i de flesta fall onödigt.

Ursprungligen av Woz.af.Mac:

Dom flesta klarar sig utmärkt med en optisk enhet, resten får köpa till en extern enhet.

Nja vet inte det.
Det är ju smidigt med DVD och DVD-brännare då man ska direkt kopiera DVD-skivor.
Vilket troligvis ganska många vill göra.

Senast redigerat 2004-05-25 10:32
Ursprungligen av Chaosstar:

Nja vet inte det.
Det är ju smidigt med DVD och DVD-brännare då man ska direkt kopiera DVD-skivor.
Vilket troligvis ganska många vill göra.

Kanske det, men ska dom göra "hål" i G5 chassit för ytterligare en optisk drive så kommer det inte att se vackert ut, jag gillade looken på Powermac G4 förutom den extra driven, den förstörde helhetsintrycket, jag tror att Apple bryr sig om sådant.

Med två optiska enheter så kräver det nog en omdesign av själva lådan och det trror jag inte kommer att ske.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2004-05-23 12:51

Men hur mycket omdesign behövs? Finns det plats rent fysiskt inne i lådan så att man bara behöver såga lite i fronten och kanske ändra lite på fläktsystemet, så behöver det ju inte bli ett jätteprojekt.

Nja inte inför Apple PowerMac G5 med 2 DVD/CD läsare men däremot kan det med 4 hårddiskar kunna vara en möjlighet!

Det där med PCI - Express lär dröja till nästa sommar tror jag!

Sedan det med Cpun 2.2 & 2.6 & 3.0 med högre systembuss än 1.0Ghz är jag tveksam till!
Jag tror det blir singel 2.0 & Dual 2.2 och 2.4 eventuellt en dual 2.6 Ghz och Steve kommer att skylla på IBM strul, att man inte kommer att kunna infria löftet om Dual G5 @ 3.0 Ghz dator!
Sedan om en CPu modell som heter 975 är jag tveksam till snarare 970fx!

Men jag hoppas att man introducerar en Dual 3.0Ghz dator! Skulle vara en temporär knek för alla PC användare att Apple leder 64 bits konkurrens med X antal Mhz typ
( 300 Mhz till 800 Mhz Mer än AMD Opteron ( finns från 1.4 Ghz till 2.2 Ghz )eller AMD64 eller AMD64Fx) ) som är på ca 2.0 Ghz till 2.2 Ghz!
Även om Mhz inte betyder något så stirrar ju många Pc nissar sig blint på just Ghz & Mhz!

Sedan bör priset på PowerMac G5 gå ner till en ca 26 000 – 27 000 kr för topp modell!
Då är Apple konkurrens kraftig med att ingångs modell på PowerMac G5 singel bör ligga på ca 15000 Kr ( typ Mecenat pris på dagens Macar men med en 1000 kr lägre! )

Då snackar vi konkurrens kraftig pris på Datorer! ( PowerMac )
Och sedan en massiva kampanjer och reklam över allt, det finnas i tidningen och tven och trycka mycket med att virus är näst intill icke existerande på OS X. Ca 10 st då flesta är micro virus och icke skadliga virus!

Ursprungligen av Hunter78:

Då snackar vi konkurrens kraftig pris på Datorer! ( PowerMac )

Priset på PowerMac G5 är redan idag mycket konkurrenskraftigt satt, faktiskt en av dom få Apple produkter som är det, till skillnad från ex iMac och eMac, jämför med en Dell Xeon station eller ännu bättre; en workstation från SUN eller IBM med Solaris eller AIX på...dom kostar 1,5-3 ggr mer för samma bestyckning

.

Ursprungligen av Woz.af.Mac:

Priset på PowerMac G5 är redan idag mycket konkurrenskraftigt satt, faktiskt en av dom få Apple produkter som är det, till skillnad från ex iMac och eMac, jämför med en Dell Xeon station eller ännu bättre; en workstation från SUN eller IBM med Solaris eller AIX på...dom kostar 1,5-3 ggr mer för samma bestyckning

.

Allt kan bli bättre eller änu mer konkurrenskraftigt mot PC och alla andra!

Kan Apple sänka priset på powerbook med ca 2000 - 2500 kr så kan de göra samma sak med PowerMac G5

Ursprungligen av Hunter78:

Kan Apple sänka priset på powerbook med ca 2000 - 2500 kr så kan de göra samma sak med PowerMac G5

Men Apple har redan sänkt priset på PowerMac G5, när dom kom kostade dom lika mycket som föregående G4, dvs en faktisk prissänkning, och nu kostar dom mindre än så.

Jag håller dock med om att priset på PowerBook:arna är lite i överkant, idag får man en bärbar PC med 15" skärm widescreen och DVD-brännare, Firewire och USB för så lite som 18000 sek ink moms, det är 8000 sek mindre än 15" PowerBooken.

Apple har goda marginaler tror jag men Apple vill inte att det ska se så ut tror jag!

Tror du att Apples försäljning av G5or skulle öka dramatiskt om de sänkte priset med 2000-2500?

Ursprungligen av Hagelin:

Tror du att Apples försäljning av G5or skulle öka dramatiskt om de sänkte priset med 2000-2500?

Japp det tror jag det låter inte som mycket men de är det! för de pengarna kan du få mer minne eller bättre grafikkort som i det långa loppet gör macen mer atraktiv jämfört med Pc.
Skilanden blir inte så där jätte storra plus att man når en större grupp om priserna liger runt 25000 till 27000 Kr (Förvisso är det en priser mecenat kort) annars ligger man på en powerMace G5 31000 + och det är inget atraktivt pris !

De flesta spel fantaster och mer power användare inom Pc använder sig av datorer av ca 18000 - 25000 Kr datorer! Då är steget inte så stort till Apple PowerMac G5 för 26000 - 27000Kr, Då måste man ju inte köpa "top of the line" men man kan ta mellan modellen för 20000 Kr och då få en mycket bra dator jämfört med PC, en PowerMac typ en Dual 2.6 Ghz för ca 21000 KR, jämfört en pc med en singel AMD Fx komplet med allt för 18000 - 23000 kr beroende på konfig! Om Man ska ha lite bättre saker i datorn så kostar det ca 20000 Kr om inte mer!

Senast redigerat 2004-05-23 23:14

typ en PC konfig :

Dyrt

Ursprungligen av Hunter78:

typ en PC konfig :

En riktigt stor skandal med G5:an är prisskillnaden om man beställer det vassare grafikkortet på AppleStore. Det kostar inte allt för långt ifrån vad det kostar att separat köpa det där bra mycket bättre pc-grafikkortet i den lista som du samlat ihop.

Se här:

Om en PowerMac av typ dual 2.6 Ghz med 512 MB ram m.m. liger på ca 20000 - 22000 Kr jämfört med Pc övanför ( Sidan 1 ) så hade jag alla dagar valt en PowerMac med 2 CPuer än en AMD med 1 cpu!

Ursprungligen av Hunter78:

Om en PowerMac av typ dual 2.6 Ghz med 512 MB ram m.m. liger på ca 20000 - 22000 Kr jämfört med Pc övanför ( Sidan 1 ) så hade jag alla dagar valt en PowerMac med 2 CPuer än en AMD med 1 cpu!

Du glömmer bort en sak; dom flesta vill inte köpa delar och bygga en dator, därför köper dom en Mac eller en fabriks-PC. Lägg till ytterligare 2-3000 sek på den där konfigurationen så vet du vad den hade kostat om den hade byggts av Dell eller HP.

Ursprungligen av Woz.af.Mac:

Du glömmer bort en sak; dom flesta vill inte köpa delar och bygga en dator, därför köper dom en Mac eller en fabriks-PC. Lägg till ytterligare 2-3000 sek på den där konfigurationen så vet du vad den hade kostat om den hade byggts av Dell eller HP.

Japp det kan man lugnt göra! Då är pris skillnaden ännu mindre om inte lika med Macen om Apple kunde sänka priset med 5000 KR på sin PowerMac serie sa att den dyraste hamnar runt 25000 till 26000 kr medan en Dell kanske hamnar på 22000 - 24000Kr Då är ju skillnaden inte mer än 2000 - 3000 Kr mellan Apple's " Top of the Line " Dual 3.0Ghz ( Om den kommer ) Om den hade en prislapp på ca 26000 till 27000 Kr!
Om Apple hade lagt manken till med tidnings reklam ( Alla Dell typ finns med i varje tidning & varje dag, även i metro ) och Tv reklam eller varför inte även på Universiteten, framtidens höginkomsttagare och potentiella kunder med förhoppningsviss stora och tunga plånböcker som även har råd att slänga upp de där extra tusenlapparna och kanske på köpet blir en nöjd kund, då lär ju kunden köpa fler Apple datorer!
Men icke sa Nike inte en blink av varken Apple eller Mac mer än institutioner som sitter på platser så ingen elev kan se Macen!!
Mer reklam Apple speciellt som Kullander & Kullander gjorde förutom fel del av universitetet ( Tekniska avdelningen vid LTH ) men annars bra ide!

Det kan inte kosta mycket för Apple att våga vissa att dem finns, samt att Apple har en bra produkt!

Ursprungligen av Hunter78:

Japp det kan man lugnt göra! Då är pris skillnaden ännu mindre om inte lika med Macen om Apple kunde sänka priset med 5000 KR på sin PowerMac serie sa att den dyraste hamnar runt 25000 till 26000 kr medan en Dell kanske hamnar på 22000 - 24000Kr Då är ju skillnaden inte mer än 2000 - 3000 Kr mellan Apple's " Top of the Line " Dual 3.0Ghz ( Om den kommer ) Om den hade en prislapp på ca 26000 till 27000 Kr!
Om Apple hade lagt manken till med tidnings reklam ( Alla Dell typ finns med i varje tidning & varje dag, även i metro ) och Tv reklam eller varför inte även på Universiteten, framtidens höginkomsttagare och potentiella kunder med förhoppningsviss stora och tunga plånböcker som även har råd att slänga upp de där extra tusenlapparna och kanske på köpet blir en nöjd kund, då lär ju kunden köpa fler Apple datorer!
Men icke sa Nike inte en blink av varken Apple eller Mac mer än institutioner som sitter på platser så ingen elev kan se Macen!!
Mer reklam Apple speciellt som Kullander & Kullander gjorde förutom fel del av universitetet ( Tekniska avdelningen vid LTH ) men annars bra ide!

Det kan inte kosta mycket för Apple att våga vissa att dem finns, samt att Apple har en bra produkt!

Apple behöver satsa mer på marknadsföring ja, det har vi redan diskuterat, men det där med Universitet tror jag inte ett dugg på, ta KTH här i Stockholm, på 90-talet hade dom nästan bara Sparc stationer med Solaris på, samt en och annan Windows maskin och tom ett par st Macar, idag kör dom nästan bara Windowsmaskiner med Windows 2000 och är på väg över till 2003 på serversidan, bara F-sektionen (Fysik) har Sparc stationer kvar, det hjälpte inte SUN ett skit att ta sig in på Universiteten när "alla vill köra Windows", och här snackar vi the borg of the nerds, dom som går på KTH har ofta en hög kunskapsnivå när det gäller Datorer/IT.

Nej, det är det som folk kör på jobbet som dominerar, Microsoft har tagit över företagssegmentet, därigenom får dom mycket gratis när folk sedan ska köpa dator, antingen via "hem-PC" eller på SIBA, folk vill ha det som dom är vana vid.

Ursprungligen av Woz.af.Mac:

Apple behöver satsa mer på marknadsföring ja, det har vi redan diskuterat, men det där med Universitet tror jag inte ett dugg på, ta KTH här i Stockholm, på 90-talet hade dom nästan bara Sparc stationer med Solaris på, samt en och annan Windows maskin och tom ett par st Macar, idag kör dom nästan bara Windowsmaskiner med Windows 2000 och är på väg över till 2003 på serversidan, bara F-sektionen (Fysik) har Sparc stationer kvar, det hjälpte inte SUN ett skit att ta sig in på Universiteten när "alla vill köra Windows", och här snackar vi the borg of the nerds, dom som går på KTH har ofta en hög kunskapsnivå när det gäller Datorer/IT.

Nej, det är det som folk kör på jobbet som dominerar, Microsoft har tagit över företagssegmentet, därigenom får dom mycket gratis när folk sedan ska köpa dator, antingen via "hem-PC" eller på SIBA, folk vill ha det som dom är vana vid.

Ja men på Universiteten går inte endas datanördar utan en himla massa Samhällsvetare typer ( alla grupper som inte läser tekniska ämnen ) som faktiskt är den stora grupperna av studenter i alla fall på Lund Universitet ! Majoriteten vet inte ens att Apple finns! ( Bara dem som eventuellt har en vän som har en Mac eller har själv annars ingen!) Speciellt vet de inget om Mac eller Apple!
Apple borde lägga in en stor stött med reklam i både tidnings form ( flygblad ) och
Multimedia typ : CD, DVD form, Tv - radio.
Jag syftar på aktiv Reklam med Apple representanter över allt! Kan Dell så kan Apple!

Ursprungligen av Hunter78:

Ja men på Universiteten går inte endas datanördar utan en himla massa Samhällsvetare typer ( alla grupper som inte läser tekniska ämnen ) som faktiskt är den stora grupperna av studenter i alla fall på Lund Universitet !

Nu blev det helt OT men traditionellt brukar man dela in fakulteterna i samhäll, humanistisk och naturvetenskap Sedan finns det tvärvetenskapliga discipliner och särskilda sådana (medecin ex).

Som sagt, jag tror inte ett spår på det, Apple och Microsoft tjänar inte pengar på vad blivande statsvetare, ekonomer och språkvetare använder för datorer i sin undervisning, förlåt PBI.

Det finns en historia om när nuvarande CEO för Microsoft, Steve Ballmer var chef för sales & marketing i början av 90-talet, han klev över till Microsofts utvecklingsavdelning en dag och sa;

"My customers is bothering me about something they call TCP/IP...i dont know what it is, and i do not want to know, but make sure i get a lot of it" den underförstådda poängen är; vill kunderna ha det så ge det till dom, men se till att sälja, sälja och sälja!!!

Ursprungligen av Woz.af.Mac:

Nu blev det helt OT men traditionellt brukar man dela in fakulteterna i samhäll, humanistisk och naturvetenskap Sedan finns det tvärvetenskapliga discipliner och särskilda sådana (medecin ex).

Jag vet men orkade inte skriva allt det där! är typ 01:00 nu och man är trött

Ursprungligen av Woz.af.Mac:

på Universiteten när "alla vill köra Windows", och här snackar vi the borg of the nerds, dom som går på KTH har ofta en hög kunskapsnivå när det gäller Datorer/IT..

Då borde de veta att mac är ett bättre val i både när det gäller hårdvara och Operativ Unix system !

Ursprungligen av Woz.af.Mac:

Nej, det är det som folk kör på jobbet som dominerar, Microsoft har tagit över företagssegmentet, därigenom får dom mycket gratis när folk sedan ska köpa dator, antingen via "hem-PC" eller på SIBA, folk vill ha det som dom är vana vid.

Det tror jag inte på! Jag tror det handlar att majoriteten inte vet ett dug om Apple och Mac, desto mindre kan de om fördelarna med mac, utan det flesta kan endast nackdelarna med mac det är vad de vet Speciellt de som bara har jobbat med Pc & Windows! Det är tack vare att Apple är inkompetenta och ovilliga att synas , därför som de flesta inget vet om Apple och Mac! Speciellt inom "hem-PC" avtalen kunde Apple lagt in en stor stött och vissat att det finns alternativ, om inte hade människor som hade fått erbjudande kanske undrar och kollat upp lite närmare vad Apple och Mac är för något, om inte så åtminstånde hade de haft större kunskap om Apple!

Ursprungligen av Hunter78:

Då borde de veta att mac är ett bättre val i både när det gäller hårdvara och Operativ Unix system !

Vad i h-e har det med saken att göra? dom har inget inflytande på vad skolan köper in för datorer.

Ursprungligen av Woz.af.Mac:

Vad i h-e har det med saken att göra? dom har inget inflytande på vad skolan köper in för datorer.

Jasså!

Jag har lyckats på teologen att få behålla Mac som platform, annars hade Teologen på Lu blivit ren Pc institution, men med bra argument och bevis så har jag lyckats med att få behålla plattformen ett tag till!

Det finns inom alla Universitet så kallade Data råd ( Finns även mindre Data råd på varje enskild institution ) som diskuterar vilken dator plattform varje institution ska köra på och för att köpa in (Detta sker år efter år). Man tar mycket stor hänsyn till vad institution vill ha, när man delar upp pengarna till varje institution eventuellt köper in till varje institution.

Sitter det många studenter & Dator representanter inom Data råd med Bra insyn inom respektive plattform så kan de göra mycket, mer än vad det flesta anar!
Om det sitter många med spets kompetens inom området! Men tyvärr sitter det för det mesta äldre personer med ringa kunskap om datorer, om de överhuvud vet något om datorer. Utan räknar bara på ekonomin istället att ta reda på fakta först!

Ursprungligen av Hunter78:

Det finns inom alla Universitet så kallade Data råd ( Finns även mindre Data råd på varje enskild institution ) som diskuterar vilken dator plattform varje institution ska köra på och för att köpa in (Detta sker år efter år).

Har aldrig hört talas om något dataråd på KTH, och då har jag ändå gått där.

Måste man åka upp till 08 och banka vett i Apple VD och Styrelsen för Apple Sverige för att de ska inse att de måste göra något aktivt handling, annars KLAGA på Apple Europa om inte så Klaga på Apple USA i Cupertino, Klaga om och om och om igen och Konstant och med högt ljud ( kan ta flera år innan de inser ) tills Apple i Cupertino inser att det är något galet är på G så att de hinner göra något åt det när det fortfarande finns tid att åtgärda felet!!

För tro mig att marknaden ser absolut inte bättre ut i Europa än i Sverige

Bevaka tråden