Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Se de största filerna

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-06 09:36

Jag har skitlite utrymme på min hårddisk (gammal intern 6 GB).
Samtidigt har jag en extern 20 GB som, förutom att lagra alla filer som inte får plats på den interna, ska ha möjlighet att ta kopia på hela interna hårddisken, när jag behöver formatera om eller byta hårddisk till en större.

Men nu till frågan:
Plötsligt upptäcker jag att 20 GB-hårddisken bara har 5 GB ledigt. Jag måste därför radera de största filerna för att få mer utrymme. Kan jag med något shareware-program lista samtliga filer på en hårddisk i storleksordning? Jag har testat ett som heter WhatSize, men det verkar bara kunna visa den vanliga mappheirakin och kan inte lista alla filer i samma fönster, utan man måste ändå leta igenom alla mapper efter den största filen.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-06 09:44

Det går väl att sortera på storlek i Finder'n!!?

/jensa

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-06 10:26
Ursprungligen av schmuck:

Det går väl att sortera på storlek i Finder'n!!?

/jensa

Jamen då listas bara filerna i en mapp.
Man kan inte se EN lista på en hårddisks samtliga filer, sorterade i storleksordning...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-06 09:50

Rajje,

När jag haft samma behov har jag , på hela hårddisken/partitionen, gjort en sökning på filer/dokument beroende på storlek. Ex.v. alla förekomster av filer/dokument som är "större" än 50 Meg.

Resultatet sorterar jag sedan i storleksordning...

-Torkel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-06 10:27
Ursprungligen av Torkel:

Rajje,

När jag haft samma behov har jag , på hela hårddisken/partitionen, gjort en sökning på filer/dokument beroende på storlek. Ex.v. alla förekomster av filer/dokument som är "större" än 50 Meg.

Resultatet sorterar jag sedan i storleksordning...

-Torkel

Men det verkar inte visa osynliga filer, vilkaet ocksp kan vara bra att se. Det kan ju hända att nån stor cache-fil eller liknande blivit kvar av nån anledning.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-06 10:42

WhatSize gör precis det du söker. Väldigt bra att ha till hands när man är i städartagen.

Du hittar WhatSize här.

Glöm ovanstående, ser nu att du testat den.

  • Medlem
  • 2004-05-06 11:46

Äpple+f i Finder

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-06 13:14
Ursprungligen av Baron:

Äpple+f i Finder

Aha! Det hade jag missat! Tack!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-05-07 07:02

OmniDiskSweeper

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-23 14:31

Jag har nu hittat en gömd fil på min externa hårddisk som heter "TheFindByContentIndex" (ligger i "TheFindByContentFolder") och är 100 MB stor!
Vad innehåller den och kan jag slänga den utan att nåt farligt händer?
Kanske ska tillägga att det ligger ett Mac OS 9.1-system på den hårddisken.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-23 14:37

det är indexerade sökord på alla dokument du har på hd:n... _tror_ inte det är så farligt att dumpa... kommer ihåg att det första jag gjorde efter jag installerat old-style-MacOS var att stänga av den funktionen...

  • Oregistrerad
  • 2004-05-23 17:18

Inte för att det hjälper ett dugg rent praktiskt men det finns ett shellkommando som gör precis det där. Det är bara ett rent härke att jag inte kommer på det just nu. =/

//P

Edit: hittade kommandot:
%du -ksh /*
Det kan ta ett litet tag dock om du ska köra det på hela disken...

Senast redigerat 2004-05-23 18:46
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-23 22:57
Ursprungligen av Jonny Larsen:

det är indexerade sökord på alla dokument du har på hd:n... _tror_ inte det är så farligt att dumpa... kommer ihåg att det första jag gjorde efter jag installerat old-style-MacOS var att stänga av den funktionen...

Jaha, så det är alltså där som information hamnar när datorn har "indexerat" 900 år!
Det var ju fruktansvärt onödigt att ha en sån funktion då, om den ska bli så jävla stor! :eek:
Då slänger jag väl den då? Fast du säger att du inte är helt säker på att det är OK... Nån annan kanske är säkrare?

Ursprungligen av Patrick Lindgren:

Inte för att det hjälper ett dugg rent praktiskt men det finns ett shellkommando som gör precis det där. Det är bara ett rent härke att jag inte kommer på det just nu. =/

//P

Edit: hittade kommandot:
%du -ksh /*
Det kan ta ett litet tag dock om du ska köra det på hela disken...

Ett vad-kommando som gör vad?
Ett terminal-kommando som söker på hårddisken efter stora filer kanske?

  • Medlem
  • 2004-05-27 00:05

Omnis produkter brukar man väl kunna testa gratis. Problemet är kanske att du inte får plats med nedladdningen.... Omnidisksweper gör precis det du efterfrågar.

"When you start OmniDiskSweeper, it presents you with a list of disks attached to your machine. Double-click on one, and a new window opens with a "column" view listing every folder and file on that disk, which it sorts by size as you watch."

http://www.omnigroup.com/applications/omnidisksweeper/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-27 09:04

Ja, nu har jag redan raderat tillräckligt många filer för att få plats + gjort den där backupen som jag skulle göra + installerat ny intern 120 GB HD istf den 6GB som satt i! Så nu är problemet inte aktuellt längre, men jag har fortfarande stor nytta av era tips om jag meckar med en annan dator, så tack för hjälpen alla!

1
Bevaka tråden