Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple tappar marknadsandelar trots ökad försäljning

Tråden skapades och har fått 60 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Borde det inte vara smart att släppa en maskin med bra spelprestanda men kanke inte lika utbyggbar som G5:orna till ett betydligt lägre/bättre pris utan inbyggd skärm och gärna en dubbelpropp? Är inne på samma ska som flera andra pratat om, en Cube liknande sak men med möjlighet att byta grafikkortet men inte så mkt mer.

Man måste få 12-16 åringarna att gilla maskinen för det är oftast de som påverkar sina föräldrar att köpa burkar. Barn påverkar föräldrar att handla det dom vill mkt mer än vad många tror. Att inte alla spel finns tll mac kan ibland vara en fördel! För det finns väldigt mkt skräp spel till PC, deta beror väl på att det finns en större marknad. Oftast är det det bättre spelen som blir portade och där har man ett plus. Detta lär inte ske över en natt direkt utan något både Apple och de som portar macspel måste jobba på.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2004-05-02 10:32

Om inte något mycket intressant händer på Mac sidan så kommer nog Mac att förlora ytterligare marknadsandelar på datorsidan. Att man inte satsar helhjärtat på att marknadsföra Macintosh här i sverige kan väl de flesta hålla med om. Sedan finns ju de macanvändre som gillar att Macen är exclusivt. Typ Bang & Olufsen. Jag tillhör inte riktigt denna skara.
Macen kanske inte har en möjlighet att öka sina andelar något nämvärt.
Vetandets värld IT hade i veckan ett program helt om Open Source. Hur man har en vilja att satsa på Open Souce program och system, Linux. Bergen i Norge och Munchen , tror jag, satsar på detta som ett alternativ till Windows. Det finns en vilja i Sverige också att satsa mer på Linux och billigare program.
Nu satsar också de redan etablerade datortillverkare och dess försäjningkanaler med detta. Kanske i en liten skala men den ökar.
Så var hamnar Macen i detta. Kanske som på 80-talet , vid sidan om.
Hårdvaran till Linux är ju samma som man kör Wintel systemen på.

Ursprungligen av Sten_n:

Om inte något mycket intressant händer på Mac sidan så kommer nog Mac att förlora ytterligare marknadsandelar på datorsidan. Att man inte satsar helhjärtat på att marknadsföra Macintosh här i sverige kan väl de flesta hålla med om. Sedan finns ju de macanvändre som gillar att Macen är exclusivt. Typ Bang & Olufsen. Jag tillhör inte riktigt denna skara.

Jag håller med att liknelsen med B&O haltar. En B&O-kund betalar för snygg design men han vet samtidigt att han kan se alla kanaler på den, han är inte hänvisad bara till B&O's egna kanaler..

Tyvärr vet nog många kunder att MAC bara har knappt 2% marknadsandel och ett litet urval programvaror och tvekar därför att köpa Mac. Det blir lite hönan och ägget, jag vet inte hur man bryter den onda cirkeln.

Ursprungligen av Macce65:

Tyvärr vet nog många kunder att MAC bara har knappt 2% marknadsandel och ett litet urval programvaror och tvekar därför att köpa Mac. Det blir lite hönan och ägget, jag vet inte hur man bryter den onda cirkeln.

Tycker du verkligen att 18.000 program är ett för litet urval? Eller har du bara gått på en av alla myter?

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Tycker du verkligen att 18.000 program är ett för litet urval? Eller har du bara gått på en av alla myter?

Problemet är väl just att dom flesta inte känner till det utbudet eftersom dom flesta programutvecklarna knappt marknadsför dom alls. Och om man t.ex. går till Åhlens och kollar deras programutbu så har PC program ungefär 20 stora hyllor medan macprogram har en liten hörnhylla.

Bättre med smart marknadsföring via media kanske? För nåt/några år sedan kördes det väl en drive med iBook och iMac. Designade datorer tror jag ändå kan lockas in i hemmen om ex. kvinnor får vara med å bestämma vilken dator som ska köpas, kanske? Musik, bild och video, snyggt, enkelt, stabilt och sladdlöst är nog saker som skulle kunna dra till sig kunder.

Mac har alltid vara starka inom ex utbildning å forskning, men svaga på hemdatorsidan.

T

Så kallat "vanligt folk" som knallar ner till en köplada vill inte köpa en Mac... Oavsett pris... Nästan...

Säljarna är INTE där för att utbilda folk, dom är där för att sälja. Dom säljer det folk vill ha helt enkelt.

Apple är inte heller intresserade i det kundsegmentet längre.

Ursprungligen av whoami:

Så kallat "vanligt folk" som knallar ner till en köplada vill inte köpa en Mac... Oavsett pris... Nästan...

Säljarna är INTE där för att utbilda folk, dom är där för att sälja. Dom säljer det folk vill ha helt enkelt.

Apple är inte heller intresserade i det kundsegmentet längre.

Du har rätt i att säljare vill sälja men dom säljer helst det som finns på lager och ger god avans inte nödvändigtvis det folk vill ha.

Att Apple inte är intresserade av "vanligt folk"segmentet är inte sant kolla in den halvlyckade switchkampanjen.

Apple är extremt intresserade av den kundkretsen (en av de största) men har inte riktigt rätt produkter just nu. Nya iMac och något annat kanske ändrar en del.

Ursprungligen av jazzper:

Du har rätt i att säljare vill sälja men dom säljer helst det som finns på lager och ger god avans inte nödvändigtvis det folk vill ha.

"Folk" är inte riktigt så dumma att dom köper vad som helst som säljaren försöker pracka på dom. Även om vissa kanske går på det.

Ursprungligen av jazzper:

Att Apple inte är intresserade av "vanligt folk"segmentet är inte sant kolla in den halvlyckade switchkampanjen.

Jag anser att swichkanpanjen nådde ut till folk som redan var intresserade och allmänorienterade av datorer. Titta på switchersen som hittar till detta forum, väldigt få är rena blåbär.

Ursprungligen av jazzper:

Apple är extremt intresserade av den kundkretsen (en av de största) men har inte riktigt rätt produkter just nu. Nya iMac och något annat kanske ändrar en del.

Om Apple verkligen vill sälja i segmentet så är det bara till att plocka fram en riktig billig dator som bundlas med massa mjukvara och säljs via internet ala DELL. Någon sådan dator och koncept finns inte...

Ursprungligen av whoami:

"Folk" är inte riktigt så dumma att dom köper vad som helst som säljaren försöker pracka på dom. Även om vissa kanske går på det.

Jag anser att swichkanpanjen nådde ut till folk som redan var intresserade och allmänorienterade av datorer. Titta på switchersen som hittar till detta forum, väldigt få är rena blåbär.

Om Apple verkligen vill sälja i segmentet så är det bara till att plocka fram en riktig billig dator som bundlas med massa mjukvara och säljs via internet ala DELL. Någon sådan dator och koncept finns inte...

Jo , folk köper det säljaren försöker säljer på dom i förvånansvärt hög grad , därmed inte sagt att dom säljer på folk rent skräp.

Switchkampanjen i Sverige var ju nästan helt misslyckad , jag menade i USA där den faktiskt marknadsfördes även till vanligt folk och gav visst resultat.

eMac är ju nästan där vad gäller en riktigt billig bra Mac-dator , med annan färg något bättre grafikkort och tystare fläkt så vore den ju en jättehit.

Ursprungligen av whoami:

Jag anser att swichkanpanjen nådde ut till folk som redan var intresserade och allmänorienterade av datorer. Titta på switchersen som hittar till detta forum, väldigt få är rena blåbär.

Dessutom avskyr jag den beteckningen och tycker att den är direkt nedlåtande, jag är relativt ny på Mac men inte på datorer och it i allmänhet, jag vet förmodligen mer om detta än kanske 75% av medlemmarna på det här forumet. 99mac borde lägga ner "switcher" forumet, jag skulle aldrig ställa en fråga där.

Ursprungligen av Woz.af.Mac:

Dessutom avskyr jag den beteckningen och tycker att den är direkt nedlåtande, jag är relativt ny på Mac men inte på datorer och it i allmänhet, jag vet förmodligen mer om detta än kanske 75% av medlemmarna på det här forumet. 99mac borde lägga ner "switcher" forumet, jag skulle aldrig ställa en fråga där.

Beteckningen är vida spridd ,och numera till en viss del synonymt med Apples varumärke. Jag tror inte att det har tillfört plattformen någon större skada. Kampanjen har dessutom blivit rätt så bra reklam för Mac-användandet i helhet; sett ur den vanlige konsumentens perspektiv... Alltså han/hon som INTE köpte produkterna. :D.

Ursprungligen av whoami:

Beteckningen är vida spridd ,och numera till en viss del synonymt med Apples varumärke. Jag tror inte att det har tillfört plattformen någon större skada. Kampanjen har dessutom blivit rätt så bra reklam för Mac-användandet i helhet; sett ur den vanlige konsumentens perspektiv... Alltså han/hon som INTE köpte produkterna. :D.

Allvarligt talat så har den väl redan stämplats som en av det 21:a århundradets mest patetiska reklamkampanjer.

Ursprungligen av Woz.af.Mac:

Allvarligt talat så har den väl redan stämplats som en av det 21:a århundradets mest patetiska reklamkampanjer.

Nä, det är Sibas kopia av den samma som tar förstapriset.

Ursprungligen av whoami:

Apple är inte heller intresserade i det kundsegmentet längre.

Och det har vi redan konstaterat att det inte stämmer, naturligtvis är Apple intresserade av att sälja till alla som vill ha deras produkter, inte ens Apple gör saker gratis enbart för att vara "innovativa", dock kan man undrar varför det inte ger utslag i form av marknadsföring

En ny "iMac graphite" och en ny "cube" skulle vara utmärkt för att rikta sig till massan, som eMac och iMac idag inte klarar av, dels av alldeles för sniket tilltagna konfigurationer (eMac) och dels av ett för högt pris (iMac).

Ursprungligen av Woz.af.Mac:

Och det har vi redan konstaterat att det inte stämmer, naturligtvis är Apple intresserade av att sälja till alla som vill ha deras produkter, inte ens Apple gör saker gratis enbart för att vara "innovativa", dock kan man undrar varför det inte ger utslag i form av marknadsföring

En ny "iMac graphite" och en ny "cube" skulle vara utmärkt för att rikta sig till massan, som eMac och iMac idag inte klarar av, dels av alldeles för sniket tilltagna konfigurationer (eMac) och dels av ett för högt pris (iMac).

Eftersom Apple inte har valt att ta fram en ny "iMac graphite" och en ny "cube" enligt ovanstående recept eller liknande, så vidhåller jag mitt påstående at Apple inte är intresserade av det marknadsegmentet.

Ursprungligen av whoami:

Eftersom Apple inte har valt att ta fram en ny "iMac graphite" och en ny "cube" enligt ovanstående recept eller liknande, så vidhåller jag mitt påstående at Apple inte är intresserade av det marknadsegmentet.

Inom några månader så får vi väl se vad dom tagit fram , iMac och eMac är ju reda att bytas ut...........

Ursprungligen av whoami:

Eftersom Apple inte har valt att ta fram en ny "iMac graphite" och en ny "cube" enligt ovanstående recept eller liknande, så vidhåller jag mitt påstående at Apple inte är intresserade av det marknadsegmentet.

Vi får se vad som händer på WWDC, tror den kan bli lika intressant eller ännu mer spännande än förra årets WWDC.

Bra två månader kvar.

Ursprungligen av whoami:

Säljarna är INTE där för att utbilda folk, dom är där för att sälja. Dom säljer det folk vill ha helt enkelt.

Njae, dom säljer det dom kan lura på folk, helst de varor som har högst marginal (ungefär som jazzper svarade). Så fungerar hela elektronikbranschens stora kedjor (Elgiganten, OnOff, Power osv). Säljtävlingar för ett visst märke med belöning till den säljare som säljer mest av det märket under en period är inte ovanliga.

Ursprungligen av Adrian B:

Njae, dom säljer det dom kan lura på folk, helst de varor som har högst marginal (ungefär som jazzper svarade). Så fungerar hela elektronikbranschens stora kedjor (Elgiganten, OnOff, Power osv). Säljtävlingar för ett visst märke med belöning till den säljare som säljer mest av det märket under en period är inte ovanliga.

Du har inte jobbat som säljare va?

Det är klart att säljarna hos köpladorna vill tjäna så mycket pengar som möjligt. Men jag lovar att ingen säljare tjänar en spänn om dom går emot kundens grunduppfattning i en fråga oavsett om kunden har fel eller inte. Kunden har som bekant alltid rätt. Som säljare håller man med och styr in mot en lämplig produkt som passar kunden och dennes uppfattning. Sen kanske det finns flera produkter som passar in och då väljer givetvis många säljare att sälja det som dom själva tjänar mest på.

Principen bakom en lyckad affär är att alla skall vara nöjda när man skiljs åt. Sen om det egentligen var rätt produkt för kunden spelar ingen som helst roll, i alla fall inte på kort sikt.

Ursprungligen av whoami:

Som säljare håller man med och styr in mot en lämplig produkt som passar kunden och dennes uppfattning. Sen kanske det finns flera produkter som passar in och då väljer givetvis många säljare att sälja det som dom själva tjänar mest på.

Precis , du håller alltså med oss..........

Ursprungligen av jazzper:

Precis , du håller alltså med oss..........

Om du skall handla något av mig så lovar jag dig att jag skall hålla med dig.

Ursprungligen av whoami:

Du har inte jobbat som säljare va?

Närå, men jag känner folk som jobbat på såna kedjor, så lite insikt har jag (förutom den givna känslan av att vara lurad när man själv går ur butiken med en DVD-spelare som var dubbelt så dyr som man hade tänkt sig eftersom säljaren förklarade att den där produkten som fanns i annonsbladet minsann inte var så bra "utan titta på den här istället - mycket bättre - funderar på att köpa en sån själv").

En säljare vann en sådan tävling som jag berättade om i förra inlägget, han fick en fin köksprodukt som vinst för att han hade sålt mest varor av alla säljare i butiken av just det märket under en månad. Gissa vilket märke han hade rekommenderat sina kunder under den månaden? Han berättade också att "jag har faktiskt en likadan hemma" var ett bra säljargument som ofta användes...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-02 13:53

Jag tror att mycket ligger i att Apple måste sänka sina priser för att få ut produkter och växa, men för privatpersoner är det är exklusivt att äga Apple idag eftersom det är dyrare. Det blir litet av ett moment 22 som jag tror att Apple / Apple Sverige inte riktigt kommit på hur man ska ta sig ur.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-03 00:12

Kan vi inte starta en kampanj för att få försäljare att switcha, och sen övertyga alla kunder att köpa mac?

Ursprungligen av xerent:

Kan vi inte starta en kampanj för att få försäljare att switcha, och sen övertyga alla kunder att köpa mac?

He, he. Undra om feta säljbonusar till säljare hade spelat någon roll.

iPod = valfri CD-skiva via ITMS
eMac = en flaska vin
iMac = flygbiljett till London
PowerMac = 500pix i näven

  • Oregistrerad
  • 2004-05-23 14:34

Litet urval av program för Mac OS är direkt felaktigt.

Hur som helst så får jag känslan att antalet Mac användare bara ökar vilket inte stämmer med siffrorna.

Det kommer fler program och intresset verkar öka.

Kanske vi inte har sett vad G5-orna kan göra för Apple ännu.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-05-23 14:48

Kom ihåg att marknadsandelen kan minska samtidigt som användarbasen och försäljningen ökar. Det är skillnad på procent och absoluta tal.

Ursprungligen av Kalle W:

Kom ihåg att marknadsandelen kan minska samtidigt som användarbasen och försäljningen ökar. Det är skillnad på procent och absoluta tal.

Jo men det vore väl önskvärt att Apple åtminstone ökade i samma takt som resten av branschen ?
Med annan taktik vad gäller marknadsföring och säljtaktik så skulle Apple tveklöst ha ökat mer.

Tyvärr samma problem som är genomgående för hela platformen, även när det gäller hårdvara. Det är svårt att synas tillräckligt mycket när man har en så liten marknadsandel. Den bistra sanningen är nog att det inte finns tillräckligt med pengar på mac-sidan för att marknadsföra så att det syns överallt.

Bevaka tråden