Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Val av bärbar dator

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-05-22 16:52

Hej!

Jag håller på att switcha från PC till Mac *applåder*
Jag var från början inne på att köpa en 15" och det är jag iofs fortfarande. Men jag vill kunna spela Doom 3 och Halflife 2. Jag kan då behöva uppgradera min PC något. Jag är egentligen ingen gamer men Halflife är det bästa spelet som någonsin gjorts, vore synd att missa med andra ord. Det jag väljer på är:

Powerbook 12" G4 1ghz
OSX jaguar & Panther i original
40Gb HD
768 Mb Ram
Airport Extreme
Den är begagnad men använd väldigt lite.
Kvitto och garanti finns fortfarande
14 000:- plus resa för att hämta den

Eller

Ibook 12" G4 1ghz
OSX Panther
30Gb HD
Bluetooth modul
768Mb Ram
Airport Extreme
Ny från applestore för 14 940:-

Eller ska jag helt enkelt satsa på en ny 15" med 128mb Grafik ?

jag håller för övrigt på med frilans samt gymnasie studier, Webdesign och annan layout och använder mig av macromedia MX serien(Flash, Fireworks, Dreamweaver) samt Adobe photoshop, illustrator, indesign samt Quark Express.

Som jag har förstått det så är mac en relativt bra maskin för mig och mina ändamål

Tack för mig

Mårten Dahlöf

Senast redigerat 2004-05-22 20:06

Antar att du behåller din PC för att kunna spela HL 2, eftersom det inte lär dyka upp på Mac:en...

Jag skulle satsa på PowerBooken av den anledningen att den är lite snabbare, Macromedia-program är inte de snällaste som finns när det gäller minnes- och processorekonomi. Och de sista 10GB lagringsutrymme är alltid sköna att ha.

Å andra sidan, har du en Bluetooth-mobil? Då vore det hur bekvämt som helt för dig med att ta iBooken.

Nu gjorde jag kanske inte valet lättare...

  • Medlem
  • 2004-05-22 17:09

Om du frilansar så kan du ju dra momsen, vilket gör att priset på den begagnade "ökar" med 1,25 ggr. Något att tänka på. Annars tycker jag att det är ganska jämnt skägg mellan dessa modeller. Trots att det kan låta konstigt, så är det egentligen säkrare att köpa en något begagnad dator, eftersom du kan kolla in den ordentlig.

Powerbooken kommer att kosta dig lite mer i slutändan, men jag skulle nog välja den.

EDIT: En ny PB 12" kostar 17000:-, den begagnade landar på motsvarande 17500. Rätt dåligt köp, tycker jag, även inräknat extra RAM.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-22 17:20

För dig skulle jag rekommendera en PB 15" men med ordinarie grafikminne (64 MB) ist för 128 MB. Fördelar 15" PB: Snabbare (en mycket viktig faktor vid datorarbete tycker jag är "snappiness" som tyvärr Mac OS X är dåligt på sämre utrustade Macar). 15" har dock den bäst tänkbara processorn av de bärbara du funderar på. Dessutom har den (naturligtvis) en större skärm som enligt uppgift också ska ha högre kvalitet (betrakningsvinkel, ljusstyrka etc) än lillebrorsan 12" PB.

Anledningen till att jag tycker du kan låta bli att uppgradera till 128 MB grafikminne är att det enligt tester (se t ex www.barefeats.com) inte leder till en märkbart snabbare dator. Satsa de pengarna på något annat roligt istället eller börja spara till nästkommande bärbara!

  • Medlem
  • 2004-05-22 17:23
Ursprungligen av hekr:

För dig skulle jag rekommendera en PB 15" men med ordinarie grafikminne (64 MB) ist för 128 MB. Fördelar 15" PB: Snabbare (en mycket viktig faktor vid datorarbete tycker jag är "snappiness" som tyvärr Mac OS X är dåligt på sämre utrustade Macar). 15" har dock den bäst tänkbara processorn av de bärbara du funderar på. Dessutom har den (naturligtvis) en större skärm som enligt uppgift också ska ha högre kvalitet (betrakningsvinkel, ljusstyrka etc) än lillebrorsan 12" PB.

Anledningen till att jag tycker du kan låta bli att uppgradera till 128 MB grafikminne är att det enligt tester (se t ex www.barefeats.com) inte leder till en märkbart snabbare dator. Satsa de pengarna på något annat roligt istället eller börja spara till nästkommande bärbara!

http://www.macoteket.se/items.cgi?type=item&cathegory=46284&group=normal&stamp=1085242350&extended_info=509161

Typ den då eller med mer RAM?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-22 18:00

Den kommer du bli helnöjd med, men se till att köp extraminne bums, 512 MB extra är lagom så du får totalt 768 MB. Du kommer också behöva fundera på hur du ska genomföra backup och ha möjlighet att lagra "stora" filer, t ex mot en annan dator eller genom köp av en extern HD.

Superdrive är lyxigt och kul att ha, men åter igen, ibland kan det vara värt att inte satsa allt på ett kort utan se till att man inom ett par två tre år är beredd att köpa ny dator utan att gräma sig alltför mycket över den tidigare investeringen som så hastigt sjunkit i värde.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-05-22 17:14

Jag skulle också valt PowerBook'en om jag vore i din sits. I/O är ju högre än i iBook'en och jag tycker den känns robustare.
Nackdelen är väl det lite högre priset på Applecare om du vill köpa det.
Det finns en anledning till att PB är dyrare än IB.
Du blir nog glad hur du än gör, MacOSX är underbart

  • Medlem
  • 2004-05-22 17:21

Jag är inte säker angående om det var Bt inbyggt i Powerbooken, men jag hoppas lite på det

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-22 20:27
Ursprungligen av Toke:

Jag är inte säker angående om det var Bt inbyggt i Powerbooken, men jag hoppas lite på det

Det är inbyggt.

Har en 12" 1GHz och måste bara säga att jag älskar den BIG TIME !

  • Medlem
  • 2004-05-22 18:03

Jag klarar mig nog med cdrw faktiskt. Har aldrig känt behovet av DVD brännare, kommer nog använda min PC som extern hårdisk (120 + 80 + 200 gb)

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-05-22 20:03

Jag skulle kunna tänka mig att PB:n kan vara trevligare om du vill koppla på en extern skärm. Då kan du nämligen ha högre upplösning på den externa än du kan på den inbyggda. I och med det så skulle en 12" kanske räcka.

Ibooken kan bara spegla den interna skärmen. (Det går givetvis att hacka, men då ryker garantin.)

Beror också kanske på om du köper datorn privat eller på firman.

Lite OT:

Kul att se att en Bollnäsbo är på väg att switcha. Trodde att Midat dödat all tro på något annat än apbilliga pc-häckar.

  • Medlem
  • 2004-05-22 20:03

haha Kalle på Idé världen?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-05-22 20:06

Jepp, that's me.

  • Medlem
  • 2004-05-22 20:07

Jag går medie vägg i vägg med dig då

Senast redigerat 2004-05-22 20:18
  • Medlem
  • 2004-05-23 12:55

Coolt med bt i datorn
Vi får se hur det blir, men det lutar åt powerbook hållet vilken av dem vet jag inte.

1
Bevaka tråden