Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Provar att sätta upp en nostalgisk BBS...

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-05-19 17:03

Jag håller på att testa att sätta upp en klasisk Telefinder BBS, om ni har lust kan ni testa att logga in på den på "macbasen.no-ip.com", hemsidan http://macbasen.no-ip.com.
Det är som sagt bara på teststadiet ännu, så det finns ju inget direkt att se just nu, men det kanske blir en nostalgisk BBS om det skulle visa sig att den funkar bra och om det finns något intresse hos gammla sysopar eller BBS rävar med en klassisk svensk TF bas.
Jag har aldrig använt TF, så är det någon som har några tips om hur man fixar iårdning en sådan bas så är ni välkommna att hjälpa till

Kul initiativ!

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2004-05-19 19:53

Ohh. Det får mig att tänka på min fina Commodore 64 BBS som jag körde under flera år på mitt 8-bitarsunder. Snif..

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-05-19 20:00

Så du hadde en C64 BBS, coolt, jag hadde en C64, men då hadde jag inte lärt mig vad ett modem va ännu hehe...

  • Medlem
  • 2004-05-22 06:41

Körs den? verkar nere här.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2004-05-22 13:51

Var kan man hitta en själva TF progget? Finns bara en dö länk hos Versiontracker.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-05-23 01:02

Jorå, basen är igång, tf proget hittar du på websidan, http://macbasen.no-ip.com
Du kan även söka på Telefinder client i google, där har jag laddat ned klienten på jobbet.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-05-23 09:22

Här är ett ställe som du kan ladda ner klienten ifrån: http://www.starblanket.com/ecnpa/tf-client/
Det var där jag tog ned den till jobbets dator förut.
Och för att logga in på BBSen så skal du välja, tcp ip conection
och fylla i macbasen.no-ip.com i adress fältet och port 1474.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-05-23 11:58

Hehe
Nu börgar det hända saker, hela FYRA användare på basen hehe!

ALLA ÄR VARMT VÄLKOMMNA! ))

Nu är jag också inne! Gå in i chatten!

Hur gör jag om jag vill skriva ett inlägg i en konferens? När jag klickar på post verkar det ju bli någon slags mail.

EDIT: hehe, kanske bra om man läser vad du skrivit.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-05-23 12:55

Du är hjärtligt välkommen Kristofer!
Hoppas att du skal finna BBSen intressant, jag missade tyvärr när du var inne, annars så hadde jag gärna chatat med dig och provat chaten hehe :), men som sagt en en gång välkommen!

och har du eller någon annan förslag på vad vi ska ha på våran Mac BBS så är ni välkommna med dom.
Något forum ni saknar, filareor eller så.
BBSen är till för alla Mac älskare! Gammal som ung, nostalgiker som nybörgare.
Även om basen drivs på min G3a, så är den allas BBS, kom in och känn er som hemma och var delaktiga.

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2004-05-23 14:25

Coolt!
Använde nästan bara FirstClass när det begav sig, minns dock att jag provade telefinder med "Trekkie BBS", nån annan som besökte den?

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-05-23 14:54

Jag provade att logga in med ett vanligt ansi terminal program, det funkade perfekt, så alla ni som föredrar gammal hederlig ansi grafik, kan ju använda något vanligt terminal program också.
Jag har märkt att webservern är lite ostabil, men BBS servern funkar kanon.

oskich: jag var också en trogen FC användare, brukade hänga på Black hole BBS och IDG, även StingNet

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2004-05-23 14:57
Ursprungligen av Ovsing:

oskich: jag var också en trogen FC användare, brukade hänga på Black hole BBS och IDG, även StingNet

Najs... hittade en röd knapp i byrålådan för ett tag sen med texten "Jag är medlem i the black hole BBS" Brukade även hänga på SVT & StingNet, minns hur snabbt man tyckte allt gick när jag uppgraderade från 2400bps till 14.400

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-05-23 15:03

Jo, själv hadde jag ett ENORMT snabt modem, hela 28.800, det var rena racern
Skal du inte ta och prova den fina nya BBSen oskich? hehe...

  • Oregistrerad
  • 2004-05-29 20:38

Tufft

Vad tufft att folk kommer ihåg Black Hole BBS, jag drev den tillsammans med min polare Adam på hans SE/30!

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2004-05-29 20:48
Ursprungligen av Lempa:

Vad tufft att folk kommer ihåg Black Hole BBS, jag drev den tillsammans med min polare Adam på hans SE/30!

Coolt! minns att jag lirade Warcraft 1 mot Adam nån gång

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2004-06-12 16:36

hur gick det med KDX servern som skulle sättas upp?

Kommer inte in på basen. Har du lagt ner den Ove?

1
Bevaka tråden