Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Shift.se - nytt Macintosh-forum

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Plötsligt öppnar dörrarna till ett nytt svenskt Macintosh-forum utan någon pressrelease eller förvarning, vi har tittat närmare på Shift.se

Daniel Ström heter initiativtagaren till den nya sajten som tar upp konkurrensen med 99mac och andra etablerade forum. Designen känns fräsch men påminner lite väl mycket om Apples nya pro-sidor enligt diskussionerna på shift:s forum.

Titta in:
http://www.shift.se/

Så underligt, jag kommer inte in på www.shift.se
Jag får en "Servern kunde inte hittas"-ruta.....

  • Oregistrerad
  • 2004-05-22 19:25
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Så underligt, jag kommer inte in på www.shift.se
Jag får en "Servern kunde inte hittas"-ruta.....

Jag kommer inte åt stället heller! :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2004-05-22 19:22

Jag med!

samma här :)... är det ett fall av "mördande konkurans" montro?

Upp som en sol, ned som en pannkaka?

Vad hände egentligen?

jag kommer in hur bra som helst!

Hej, ni får ursäkta att shift.se ligger offline men vi har fått stark feedback på vår design då den var mycket lik apples pro sidor (observera helt avsiktligt) och kommer att korrigera detta under kommande dagar, vi ber om ursäkt för detta och hoppas ni har överseende.

Daniel / shift.se

Är det inte likt så säg...

/M

Ursprungligen av Martin Belak:

Är det inte likt så säg...
/M

Jo, det är nog lite för likt för att vara bra. Vore kul om shift.se bara riktade sig till proffsen och presenterade nyheter till det lite tyngre segmentet.

Ursprungligen av Martin Belak:

Är det inte likt så säg...

/M

Jag säger inget. Däremot funkar ju denna smiley bra:

Som sagt Martin, helt avsiktligt.

Vi tänkte inte testa iPod fodral. *observera ironin nu!* Vi kommer att ha ett fokus på Pro-grejer, därav designen.

Ursprungligen av Daniel Ström:

Vi tänkte inte testa iPod fodral.

Då var jag inte långt ifrån.

  • Medlem
  • Trelleborg
  • 2004-05-22 21:37

[QUOTE="Daniel Ström"]Vi tänkte inte testa iPod fodral. *observera ironin nu!* Vi kommer att ha ett fokus på Pro-grejer, därav designen.[/QUOTE

Som nybliven "switcher" kan jag ju säga att hela Apple/Mac-konceptet känns väldigt yrkesinriktat. Jag tycker det kvittar var man än vänder sig så känns det så. Finns det verkligen plats för en sajt till som ser på saken från proffs-hållet? Jag hade ju gärna sett en sajt om och för Macare som bara vill ha roligt med sina maskiner. Men det kanske inte är meningen? Kanske därför Apple bara har 4% av data-markanden? Kanske därför Mac aldrig kommer att bli större heller? Kanske många Macare som inte vill det heller?
Tankar, bara tankar....... :rolleyes:

Umm

[QUOTE="markar"]

Ursprungligen av Daniel Ström:

Vi tänkte inte testa iPod fodral. *observera ironin nu!* Vi kommer att ha ett fokus på Pro-grejer, därav designen.[/QUOTE

Som nybliven "switcher" kan jag ju säga att hela Apple/Mac-konceptet känns väldigt yrkesinriktat. Jag tycker det kvittar var man än vänder sig så känns det så. Finns det verkligen plats för en sajt till som ser på saken från proffs-hållet? Jag hade ju gärna sett en sajt om och för Macare som bara vill ha roligt med sina maskiner. Men det kanske inte är meningen? Kanske därför Apple bara har 4% av data-markanden? Kanske därför Mac aldrig kommer att bli större heller? Kanske många Macare som inte vill det heller?
Tankar, bara tankar....... :rolleyes:

Jag håller totalt med dig! Det Är för Lite roligt i macvärlden. Macen tycker jag känns fortfarande lite tom. Man vill ha mer av det käner jag.

Ursprungligen av Daniel Ström:

Vi tänkte inte testa iPod fodral. *observera ironin nu!* Vi kommer att ha ett fokus på Pro-grejer, därav designen.

Det ska bli intressant att följa!

Jag har viss erfarenhet av att driva stora forum och samtidigt driva testlabb och redaktion - det är sjukt knepigt att få balans i pengar/tid/mojo och dessutom göra det 1000 dagar i rad. Med en rejäl budget och en stor redaktion vore det helt annorlunda såklart, jag vet inte vilka resurser du har i ryggen - du kanske sitter med resväskor fulla med dollarsedlar

Ursprungligen av Björnström:

Det ska bli intressant att följa!

Jag har viss erfarenhet av att driva stora forum och samtidigt driva testlabb och redaktion - det är sjukt knepigt att få balans i pengar/tid/mojo och dessutom göra det 1000 dagar i rad. Med en rejäl budget och en stor redaktion vore det helt annorlunda såklart, jag vet inte vilka resurser du har i ryggen - du kanske sitter med resväskor fulla med dollarsedlar

Förstå mig rätt, jag är helt grön på området och har inte alls samma ambitioner som du Björnström. jag vill diskutera saker som har med macen att göra, saker som helt enkelt intresserar mig (och förhoppningsvis andra). Ni får dyka in senare i vecka och kolla själv

// Daniel

Ursprungligen av Daniel Ström:

Förstå mig rätt, jag är helt grön på området och har inte alls samma ambitioner som du Björnström. jag vill diskutera saker som har med macen att göra, saker som helt enkelt intresserar mig (och förhoppningsvis andra). Ni får dyka in senare i vecka och kolla själv

// Daniel

Det ska jag göra! Det var inte meningen att låta sur eller så - jag älskar känslan av att vara underdog: då presterar jag som bäst.

Ursprungligen av Björnström:

Jag älskar känslan av att vara underdog: då presterar jag som bäst.

Japp, det är en härlig känsla

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-24 14:51
Ursprungligen av Daniel Ström:

Vi kommer att ha ett fokus på Pro-grejer, därav designen.

Trevligt!

Fokuserar du/ni helt på video eller blir det annat också (print, publishing, musik mm)? Vilka är målgruppen, entusiaster eller professionella?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-22 19:55

Oavsett vem sidan riktar sig till så känns ju en rakt av "snodd" design bara trist!

Ett mycket bra initiativ med en strikt proffesionell Mac-site! Men angående designen; jag gillar den skarpt men kan inte låta bli att se den ur två perspektiv:

1. Ett sätt att låta någon annan göra jobbet (som dessutom strider mot upphovsrätten)
2. Endast ett avsiktligt lån av designen, på ett helt öppet och redovisande sätt. Syftet är gott, användarna ska direkt kunna känna igen sig. (Det är inte precis så att Apple kommer klaga).

Egentligen en intressant diskussion det här.

Kör stenhårt !!

Mkt bra med en nytt forum... Redan medlem

  • Medlem
  • 2004-05-22 21:14

Vad spelar det för roll att de har samma design? Jag tycker att det är helt ok. Om det är lagligt är en annan femma, men som någon annan sa "Apple lär inte klaga".

Lycka till Shift.se!

Ursprungligen av 3OPAH:

Vad spelar det för roll att de har samma design? Jag tycker att det är helt ok. Om det är lagligt är en annan femma, men som någon annan sa "Apple lär inte klaga".

Inte? Varför inte? Apple har många gånger tidigare slagit fansen i ansiktet, tyvärr.

Som sagt, vi håller redan på att göra om CSS:en och en del grafiska element, det var en del som missförstod syftet med ljust en Apple-pro design. Men det gör inget, jag och Chuck jobbar redan på förändringarna.

  • Medlem
  • 2004-05-22 21:33
Ursprungligen av Daniel Ström:

Som sagt, vi håller redan på att göra om CSS:en och en del grafiska element, det var en del som missförstod syftet med ljust en Apple-pro design. Men det gör inget, jag och Chuck jobbar redan på förändringarna.

Jag har nog fattat syftet med "Apple-pro design". Synd att andra inte har gjort det.
Man kan fråga sig om det är meningen att alla möjliga Mac-relaterade sajter ska ha helt unikt design?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-23 01:38
Ursprungligen av Daniel Ström:

Som sagt, vi håller redan på att göra om CSS:en och en del grafiska element, det var en del som missförstod syftet med ljust en Apple-pro design. Men det gör inget, jag och Chuck jobbar redan på förändringarna.

Ser framemot att sajten blir tillgänglig igen snart. Ska registrera mig som medlem då

Intressant inriktning på forumet också.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-23 03:07

Mer kul...

Ja, Martin....

Du ser ut att ha fått dig en utmaning här. Både som konkurrens från ett nytt forum som riktar sig mot Proffsen, men likväl från användare som vill ha kul med sin burk. Får vi se "Ha kul" resp en "Proffs" del i 99mac kanske... Kanske du redan planerar för omstrukturering...? :rolleyes:
Nu ska jag köpa tidingen. Ska nämnligen vara med på bild!! Här down under...

Bevaka tråden