Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Imac 400Mhz - lite trött

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag köpte en begagnad Imac 400Mhz till min son och den verkade lite småseg så jag kostade på den lite mer minne - 512MB. Men det känns som om det är hårddisken som jobbar mycket hela tiden.

Ett par andra konstiga saker är att ljudet funkar inte i högtalarna men väl i externuttaget och phoneuttaget. Sedan är skärmen rätt så mörk har försökt att ställa in i skärminställningarna men får en känsla av att något mer kunde göras. Annars är den skarp och fin och helt ok i färgen.

Kunde någon tipsa mig lite?

Hälsningar
Michael

wallmo@svit.se

.

Vilket operativsystem kör du på datorn? Har du gjort nyinstallation av system?

trött imac

Ursprungligen av Björnström:

Vilket operativsystem kör du på datorn? Har du gjort nyinstallation av system?

Har kört både i 9.2 och Panther, tröttheten känns mindre i 10.3. Men felen är desamma. Är fd tv-reparatör och tycker mig känna igen symptomen för trötta bildskärmar, det är ngt annat det här en intern inställning kanske det är det jag undrar om..

men hur är det med det "interna batteriet" den tappar tidsinställningarna ibland är det nåt man kan göra själv?

mvh Michael

  • Medlem
  • 2004-05-21 10:03

Att högtalarna inte funkar tyder ju på att de är trasiga, men jag vet inte hur en iMac är kopplad. Möjligen kan en nollställning av PRAM göra underverk. Starta med äpple-alt-p-r nedtryckt tills den plongat tre gånger.

Skärmarna har en livslängd som börjar gå mot sitt slut. Det är nog inte så mycket du kan göra åt det. Gå in i inställningarna för bildskärmen och ratta runt, för att se om det går att få bättre. Det kanske är fel färgprofil?

Om du kör OS 9 eller tidigare så borde den inte vara seg.

dåsig imac

Ursprungligen av stfm:

Att högtalarna inte funkar tyder ju på att de är trasiga, men jag vet inte hur en iMac är kopplad. Möjligen kan en nollställning av PRAM göra underverk. Starta med äpple-alt-p-r nedtryckt tills den plongat tre gånger.

Skärmarna har en livslängd som börjar gå mot sitt slut. Det är nog inte så mycket du kan göra åt det. Gå in i inställningarna för bildskärmen och ratta runt, för att se om det går att få bättre. Det kanske är fel färgprofil?

Om du kör OS 9 eller tidigare så borde den inte vara seg.

Har kört både i 9.2 och Panther, tröttheten känns mindre i 10.3. Men felen är desamma. Är fd tv-reparatör och tycker mig känna igen symptomen för trötta bildskärmar, det är ngt annat det här en intern inställning kanske det är det jag undrar om..

men hur är det med det "interna batteriet" den tappar tidsinställningarna ibland är det nåt man kan göra själv?

mvh Michael

Byta skärm är knappast värt priset - men kolla med Lan-Master för att se om dom har några hyllvärmare: 08-7029030.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-05-22 19:41

Batteriet byter du genom att vända datorn upp-och-ned och öppna luckan där minnet sitter. Där finns batteriet i en hållare. Det sitter en plastram över det för att hålla det på plats, så när du tar loss ramen och batteriet måste du vara försiktig så du inte tappar dem in i burken. Det är rätt bökigt att komma åt om man har normalstora manshänder.

Batteriet är ett specialbatteri, men jag har beställt och köpt hos en vanlig radio/tevebutik.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-22 20:27

Om man ska köra os x på dessa äldre imacar måste man uppdatera firmware annars så blir skärmen mörkare och mörkare tills man inte kan se nått als. Kolla på Apple supportsidor för firmware uppgradering av imac om inte det redan är gjort.

/Johan

uppgradering Firmware

Ursprungligen av juno:

Om man ska köra os x på dessa äldre imacar måste man uppdatera firmware annars så blir skärmen mörkare och mörkare tills man inte kan se nått als. Kolla på Apple supportsidor för firmware uppgradering av imac om inte det redan är gjort.

/Johan

Hej tack för ditt svar! Gick in och letade efter Imac Firmware upgrade men hittade bara för g4.

Men vad händer sen om man lyckas ladda ner Firmware upgrade öppnar man bara paketet sen eller vad måste man göra?

Förlåt om jag låter vilsen.. jag är det.

Michael

oj vad trött den är nu då... imac 400 hjälp!

Hej Juno! Dina farhågor har besannats. Utan ha gjort nånting får jag ingen bild alls. Har varit in och letat uppgradering av Firmwire men det har jag gjort på en annan mac. Skulle just gå upp och kolla på imacen men då var den mörk. drar ur sladdenoch och startar igen och då låter den som aldrig förr typ tröskverk men ingen bild. Skärmen får högspänning men ingen signal verkar det.

Har dragit ur kontakten nu så den får vila lite.

Vad jag förstår måste jag göra uppgraderingen i OS9 stämmer det? Kan jag göra det i OS9 som ligger under OSX?

Oerhört tacksam för svar...

Michael

Firmwareruppgraderingen brukar väl dyka upp om man kör "programuppdatering" i OS 9
Rätta mig om jag har fel.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-23 15:17
Ursprungligen av MaickeMac:

Vad jag förstår måste jag göra uppgraderingen i OS9 stämmer det? Kan jag göra det i OS9 som ligger under OSX?

Oerhört tacksam för svar...

Michael

Var längesen jag gjorde detta på min maskin. Kollade på disskusionforumet hos apple och hittade denna länk. Där finns både länk till firmware filen och instruktioner hur man gör. Bäst är om du har en annan extern skärm att använda dig av. Hoppas att det går vägen.

http://www.gileskennedy.com/panthereatsimac

/Johan

1
Bevaka tråden