Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kort recension av nya iBook G4 1 GHz 12"

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som mångårig mac-ägare via mitt jobb så måste jag avge mina intryck från min första egna mac, en iBook G4 12" 1.07 GHz/512/60 Mb. Leveransen var ok även om deet kanske tog lite tid.

Tangentbord/styrplattan verkar vara av en annan sort än min tidigare iBook G3/500. Jag kan inte avgöra om det är bättre eller sämre, men alla knappar verkar funka bra utan missljud eller något annat konstigt. Skärmen upplevs som lite suddig men fick till det lite bättre efter inställningarna för typsnittsutjämning.

iTunes och import av CD skivor funkar väldigt bra. Bränning också och alla skivorna funkar i min Marantz spelare (vilket inte alla brända skivor utifrån verkar göra). CD spelare/brännare känns stabil och säkrare än den gamla veka släden. Topp. iTunes och de grafiska effekterna tar mycket processorkraft dock. Jag undrar varför?

Safari och OSX är bara för bra jämfört med tidigare IE och OS9. Nu kan man jobba och det går snabbt och smidigt. Kudos Apple! Samt förhandvisning som är blixsnabb för PDFer och liknande. Har inte varit med om något så snabbt. Mail fungerar smidigt också.

Ang. snabbheten så kan det bli något slött om jag drar på med många program och många fönster. Har provat med upp till 20 fönster och det fungerar bra även om det blir lite segt i Exposé. De medföljande spelen fungerar men har inte kommit så långt i mina tester där. Sen undrar jag var fönster tar vägen i Exposé om man har en OS9 applikation? De verkar "försvinna"?

Inget program har hängt sig eller något fryst. Har också numera två användarinställningar varav ena är svensk och andra är portugisisk/spansk.

Det är lite förvirrande ibland bara i OSet och skilja på saker, bl a mapparna delad och delat. Måste läsa på mer om vad de betyder. Det fungerar att läsa/skriva från delat från båda användarna men inte från delad. Vet inte vad jag gör här men men. Hur man ändrar behörigheter från info menyerna har jag inte riktigt förstått ännu.

Har inte hunnit testa min iMic ännu men skall snart ge mig på några högtalarmätningar och lite editeringar i Amadeus II samt MacSpeaker (som fungerar bra i OS9 läget). Överföring av data från min förra mac gick smidigt med firewire, och TV bild var inte svårt att få till (även om det var svartvit innan jag fick till det). Jag ska också testa att digitalisera vinylskivor vilket var svårt att få till bra med min gamla iBook.

Det som kan förbättras är nog minnet som nu är 512. Det räcker, men jag kanske i framtiden skulle installera 1.25 GB för att minska swap/VM.

Det känns som den kommer att hålla en avsevärd tid. Tills en iBook G5 utkommer om några år kanske? Det stora problemet som jag råkar ut för att jag hela tiden försöker köra Exposé funktionerna på jobbet där jag har OS9 och blir irriterad att det inte funkar...

Nu önskar jag mig en iBook till iPresent till min flickvän + ett par iSight så jag och hon kan iChatta.

T

Inte för att jag har tänkt att uppgradera min iBook än, men det kunde ändå vara intressant att veta hur mycket snabbare den nya modellen är.
Har du kört några tester?

Ursprungligen av CoolUmbo:

Inte för att jag har tänkt att uppgradera min iBook än, men det kunde ändå vara intressant att veta hur mycket snabbare den nya modellen är.
Har du kört några tester?

Du kan ju kolla på http://ladd.dyndns.org/xbench/comparesubindex.xhtml?machineTypeID=17&sort=score#tableTop&minVersion=1.1.3
Så får du lite hum.

Gjorde den sk Cocoa Bench testen sid 7

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=20412

Vet dock att dessa tester påverkas av omstarter etc. Testen var gjord efter en omstart, inga andra prg på.

T

Det finns skillnad ja, större än jag trodde faktiskt.

Datorn hänger sig, fläkten är igång konstant, väldigt många hemsidor fungerar inte alls som de ska med varken Safari eller Internet Explorer. Försök boka biljett på Sas hemsida utan att bli förbannad på skiten!
Datorn tappar kontakten med Airporten hela tiden. Icqn kopplar ned, MSN kopplar ned. Går det överhuvudtaget ställa in så att man kan skicka filer via Icqn och MSN?

Jag hittar faktiskt inte mycket positivt med datorn. Batteritiden är bra och den är liten och smidig.

13 800 för en vit snygg pissedator!

Ursprungligen av korthoga:

Datorn hänger sig, fläkten är igång konstant, väldigt många hemsidor fungerar inte alls som de ska med varken Safari eller Internet Explorer. Försök boka biljett på Sas hemsida utan att bli förbannad på skiten!
Datorn tappar kontakten med Airporten hela tiden. Icqn kopplar ned, MSN kopplar ned. Går det överhuvudtaget ställa in så att man kan skicka filer via Icqn och MSN?

De flesta av dina problem går nog att fixa rätt lätt genom att justera lite inställningar och kanske uppdatera JAVA m.m.

Ursprungligen av Errol Garner:

De flesta av dina problem går nog att fixa rätt lätt genom att justera lite inställningar och kanske uppdatera JAVA m.m.

Så ska det låta! Hur uppdaterar jag det och var?!

Ursprungligen av korthoga:

Så ska det låta! Hur uppdaterar jag det och var?!

Apples java finns i programuppdateraren (i äpplemenyn).

Ursprungligen av Kristofer G:

Apples java finns i programuppdateraren (i äpplemenyn).

Inte hos mig. Quicktime och annat fanns det. Men inget som hette Apples java.

Ursprungligen av korthoga:

Inte hos mig. Quicktime och annat fanns det. Men inget som hette Apples java.

Nejnej, den ska inte heta "Apples Java" Jag menade Apples java runtime helt enkelt.
Men ladda ner alla uppdateringar! Det ska man alltid göra. Kanske så löser dom dina problem.

/Kristofer

Jag är 100% nöjd med min iBook. Extremt mycket dator för pengarna. Har den mestadels till musikproduktion och allmänt datorarbete. Fläkten går nästan aldrig igång. Bara ibland då man pressar den hårt i protools och reason. Airportmottagningen är super. Min Dell har knappt någon signal alls på samma ställe som iBooken har 4/5 streck.
Skumt att den beter sig raka motsatsen mot min.
Jag kan skicka filer både på msn och icq. Har nog snarare med din internetanslutning att göra gissar jag.

/Kristofer

Ursprungligen av Kristofer G:

Jag är 100% nöjd med min iBook. Extremt mycket dator för pengarna. Har den mestadels till musikproduktion och allmänt datorarbete. Fläkten går nästan aldrig igång. Bara ibland då man pressar den hårt i protools och reason. Airportmottagningen är super. Min Dell har knappt någon signal alls på samma ställe som iBooken har 4/5 streck.
Skumt att den beter sig raka motsatsen mot min.
Jag kan skicka filer både på msn och icq. Har nog snarare med din internetanslutning att göra gissar jag.

/Kristofer

Har Bostream och när jag använde min PC hade jag aldrig problem med min internetanslutning och jag blev aldrig disconnectad ifrån min Icq. Kan det ha något att göra med min NetGear basstation?
Vad har du ställt in för att du ska kunna skicka filer på Icqn och MSN?

Ursprungligen av korthoga:

Har Bostream och när jag använde min PC hade jag aldrig problem med min internetanslutning och jag blev aldrig disconnectad ifrån min Icq. Kan det ha något att göra med min NetGear basstation?
Vad har du ställt in för att du ska kunna skicka filer på Icqn och MSN?

Svårt att säga, men antagligen är det basstationen. Är den NAT-router och hela faderullan?

/Kristofer

Ursprungligen av Kristofer G:

Svårt att säga, men antagligen är det basstationen. Är den NAT-router och hela faderullan?

/Kristofer

Ja, det är det. Det är en NetGear WGR614.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-22 12:26
Ursprungligen av korthoga:

Ja, det är det. Det är en NetGear WGR614.

Har du uppdaterat firmwaren?
Om inte så rekomenderar jag att du gör det. Netgear har fixat till en del saker i den senaste fw (se lista undertill).
Här har du direktlänk till fw.
ftp://downloads.netgear.com/files/wgr614v2v3_V2_15rc4_1_0_2.chk

WGR614v3 Firmware Version 2.15RC4

Release notes from 2.04/2.11 code to 2.15RC4
Added WPA-PSK support
Added Upgraded wireless drivers
Added Unified code base support between WGR614v2 and WGR614v3
Fixed AOL PPPoE compatibility issue
Fixed Memory Allocation error during firmware upgrade issue
Fixed several minor GUI issues

Known issues:
Intermittent Video/Audio failures with MSN Messenger

Note:
1. Once a WGR614v3 is upgraded to the v2.1x code or above, it cannot be downgrade to v2.0x code.
2. If you experience a "Memory Allocation Error" while upgrading to v2.15RC4 try this workaround: Restore the configuration to factory default by pressing the reset button for 15 seconds before upgrading the router.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-22 14:15
Ursprungligen av Jönsson:

Har du uppdaterat firmwaren?
Om inte så rekomenderar jag att du gör det. Netgear har fixat till en del saker i den senaste fw (se lista undertill).
Här har du direktlänk till fw.
ftp://downloads.netgear.com/files/wgr614v2v3_V2_15rc4_1_0_2.chk

WGR614v3 Firmware Version 2.15RC4

Release notes from 2.04/2.11 code to 2.15RC4
....

Jag har inte testat att uppgradera min wgr614 än. men det verkar vara lite olika firmwares beroende på vilken "version" av accesspunkten man har.

se:
http://kbserver.netgear.com/products/WGR614.asp

Så jag skulle nog välja att ladda ner den versionen som finns uppgiven på de olika versionersnas undersidor.

Ursprungligen av korthoga:

Har Bostream och när jag använde min PC hade jag aldrig problem med min internetanslutning och jag blev aldrig disconnectad ifrån min Icq.

Jag hade problem med min D-Link och airport tills jag satte ett fast internt IP på iMAc:en.
Funkar perfekt numera.
kan vara värt att prova i varje fall?

  • Medlem
  • 2004-05-21 21:54

Fix till iBook G4 - VISSA modeller.

Vet någon något om iBook G4 grafikuppdateringen som finns att hämta på Apples supportsidor? Varför är den bara för 1GHz 12" och 1.2GHz 14" - Vad är så unikt med dessa maskiner? Vad gör fixen förresten?

http://www.macupdate.com/info.php/id/14908

/fredrik - inne på sin tredje pipande, flimrande, fläktrasslande iBook G4.

Ursprungligen av Nifo:

Vet någon något om iBook G4 grafikuppdateringen som finns att hämta på Apples supportsidor? Varför är den bara för 1GHz 12" och 1.2GHz 14" - Vad är så unikt med dessa maskiner? Vad gör fixen förresten?

http://www.macupdate.com/info.php/id/14908

/fredrik - inne på sin tredje pipande, flimrande, fläktrasslande iBook G4.

About iBook Graphics Update
This update is recommended for the 12-inch 1GHz, and 14-inch 1.2GHz iBook G4. It updates the graphics driver to fix a compatibility issue that may exist with applications that use OpenGL.

When this update package is downloaded and installed it will replace the old ATIDriver.bundle with a new one.

Har spelat lite Unreal Tournament idag (laddade hem demot) på iBooken. Fungerar bra faktiskt fast det är ju ingen direkt speldator - det märks när det blir riktigt komplext. Dock går fläkten igång när jag spelar...

Ingen hängning på min dator ännu. Undrar vad som gör skillnaden? Installerad hårdvara som krånglar?

Återställer Safari och slänger Icon's mappen då och då för att hålla snabbheten uppe i surfingen.Jag laddade ner samtliga uppdateringar när jag fick datorn. Gjorde en provbokning hos SAS med Safari. Fungerade bra här, fast jag har aldrig gillat SASs internetbokning.

T

1
Bevaka tråden