Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ändra partition (läs förstora)

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sverige
  • 2004-05-21 09:01

Jag undrar hur man lättast kan förstora systempartitionen. Jag var dum från första början och gjorde den alldeles för liten.

Finns det ett lätt och bra sätt att ändra partitioner. Systemet ligger på en disk som är 80 Gb men partitionen är "bara" 12 Gb. Den andra partitonen var tänkt för att lägga alla applikationer på men en del program går ju inte direkt att installera på andra partitioner än just systemdisken.

Jag tar en hel del digitala foton och använder iPhoto för det och jag har inte hittat någon inställning hur jag kan lägga bilderna på någon annan partition.

Tackasma för eventuella svar.

//Peppe

  • Oregistrerad
  • 2004-05-21 09:05

Tror du måste formatera om...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-21 11:08

Jag skulle formatera om och köra med en partion. För det allra flesta så vinner man mer på att ha en partion än man förlorar.

Är inte alls övertygad om fördelarna med partionering.

  • Medlem
  • Sverige
  • 2004-05-21 12:02
Ursprungligen av acke:

Jag skulle formatera om och köra med en partion. För det allra flesta så vinner man mer på att ha en partion än man förlorar.

Är inte alls övertygad om fördelarna med partionering.

Jag börjar märka att partitionering inte var det bästa alternativet.
Men hur gör jag bäst nu om jag vill formatera om den disk som systemet ligger på. Jag kan tänka mig att det inte bara är att flytta alla filer över till en annan disk och sen flytta över den till den nyformaterade disken.

Alltså jag vill ju förstås behålla mina inställningar och jag vill undvika att installera om mina program.

Kanske elemäntärt för er proffs, men jag är en förvirrad switcher så ha tålamod med mig.

//Peppe

  • Oregistrerad
  • 2004-05-21 12:25
Ursprungligen av Peppe:

Jag börjar märka att partitionering inte var det bästa alternativet.
Men hur gör jag bäst nu om jag vill formatera om den disk som systemet ligger på. Jag kan tänka mig att det inte bara är att flytta alla filer över till en annan disk och sen flytta över den till den nyformaterade disken.

Alltså jag vill ju förstås behålla mina inställningar och jag vill undvika att installera om mina program.

Kanske elemäntärt för er proffs, men jag är en förvirrad switcher så ha tålamod med mig.

//Peppe

Hm... Bäddat för problem att trixa med partitioner...
Är det inte bättre att lägga över användaren på på de andra 72 giggen och låta system och apps husera på 12giggarn?
(Detta finns det massor om m.h.a. sökfunktionen.)
Har riktigt aldrig förstått vitsen med att partitionera - men det är kanske en smaksak...

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-05-21 12:14

Att dela upp hårddisken är smart och det har räddat många bildfiler på mina stationära Maccar.
Själv har jag flertal partioneringar på ett antal hårddiskar för bilder.

Därmed har jag bild backup, systembackup OSX och även detta på externa firewirehårddiskar om någon annan partition/hårddisk skulle börja strula.

Ex: Ett Nikon program slog ut mitt OSX system så fullständigt att det vara bar att starta upp från firewire
och senare clona tillbaka och byta ut systemet från kopian som låg på firewire hårddisken..

Tyvärr så finns inte partition Magic till Mac. På mina bärbara PC har jag även delat upp hårddisken i olika partitioner och som senare kunde ändras till en större eller mindre storlek med ett program som heter Partition Magic.

Fick liksom du ont om plats på en partition med bilder, denna partition på hårddisken ändrades utan att formatera eller annat jox till en större partition. Därmed ligger bilderna skyddade från om en systemcrasch eller annat skulle uppstå.

En annan sak som jag saknar är Ghoast för MAC, dvs när PC fungerar gör jag en exakt spegling av systemet med alla inställningar etc. Skulle ett virus eller något annat strula till är det bara att lägga in Ghoasten och man är tillbaka på banan inom 15minuter

Senast redigerat 2004-05-21 12:43

Ja, enklast o smidigast är väl att ha en enda partition på den inbyggda hårddisken. Sen kan man ju ha en fet extern firewire med backup av filer & backupsystem med diverse verktygsprogram installerat på. Funkar bra för mig (även jag har stött på problemet med "fel" storlek på partitionerna - formaterade därefter till en).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-21 17:44
Ursprungligen av Peppe:

Kanske elemäntärt för er proffs, men jag är en förvirrad switcher så ha tålamod med mig.

Inte alls meningen att låta dryg hoppas det inte uppfattades så.

Jag skulle göra så här. Ta backup på hemmappen. Sedan formatera om hårddisken och installera fräsht och sedan uppdatera "allt" sedan installera om programmen. Lägga över de sparade prefsfilerna och sedan resten av sakerna från min gamla hemmapp. Gärna märka upp det prefs filer som du lägger över så du lätt kan radera dem om något krånglar.
Lite omständligt kanske men så har jag i stort sätt aldrig problem med min dator, aldrig några krasher eller andra skumma problem.
Kanske därför jag aldrig känt att jag behöver säkra och köra med partioner. Speciellt eftersom att Mac OS X är så "omaccigt" att man inte kan lägg programmappen var som helst bara så där så känns det inte värt det.

Inget Carbon copy eller 10.x uppdateringar av system. Enligt mig att be om trubbel.

  • Medlem
  • Sverige
  • 2004-05-21 18:24
Ursprungligen av acke:

Inte alls meningen att låta dryg hoppas det inte uppfattades så.

Jag skulle göra så här. Ta backup på hemmappen. Sedan formatera om hårddisken och installera fräsht och sedan uppdatera "allt" sedan installera om programmen. Lägga över de sparade prefsfilerna och sedan resten av sakerna från min gamla hemmapp. Gärna märka upp det prefs filer som du lägger över så du lätt kan radera dem om något krånglar.
Lite omständligt kanske men så har jag i stort sätt aldrig problem med min dator, aldrig några krasher eller andra skumma problem.
Kanske därför jag aldrig känt att jag behöver säkra och köra med partioner. Speciellt eftersom att Mac OS X är så "omaccigt" att man inte kan lägg programmappen var som helst bara så där så känns det inte värt det.

Inget Carbon copy eller 10.x uppdateringar av system. Enligt mig att be om trubbel.

Du var inte alls dryg, jag uppfattade det inte så, jag är enbart tacksam för alla svar och ideér ni kommer med.

Jag borde nog testa din idé, lite jobbigt att installera en del program bara...

//Peppe

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-21 19:12
Ursprungligen av Peppe:

Jag borde nog testa din idé, lite jobbigt att installera en del program bara...

Har du igen flera gånger om.

Det går att partionera om utan formatering om din Mac kan starta i OS9. FWB har ett program som heter Partition Toolkit och det kan du lägga på en cd med OS9-system. Starta från CDn och partionera. Jag har provat det och det gick utmärkt. Programmet funkar inte alls i OSX så detta går alltså inte på nyare Macar som inte kan boota i OS9.

Programmet kostar $25
http://www.fwb.com/html/partition_toolkit.html

  • Oregistrerad
  • 2004-05-22 12:05

Lättast är om du har en extra HD extern eller intern.
Kör Carbon Copy Cloner på din star disk och kopiera över systemet plus alla filer till den nya disken. Sen gör du samma sak med dina andra partitioner.

Formatera om din HD. Kör Carbon Copy Cloner och kopiera över systemet till din nya HD. Starta från skivan du formaterade och kopiera över programmen till Programm mappen och klart.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-26 15:00

Peppe,

Kolla in:

VolumeWorks

..från SubRosaSoft...

-Torkel

1
Bevaka tråden