Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Premiär för 99mac.net

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Idag lanserar vi en ny tjänst för dig som vill hitta specialerbjudanden på Macar och tillbehör. Tjänsten finns under namnet 99mac.net där målet är att .net ska stå för nettopriser - dom bästa priser du kan hitta på marknaden.

99mac har väldigt många besökare - över 150.000 personer har hittat våra sidor i år. Det ska vi utnyttja för att pressa priserna hos återförsäljare som får möjlighet att gratis presentera unika specialerbjudanden för våra medlemmar. På sikt tror vi att detta kommer bli väldigt spännande - idag har vi börjat med några få erbjudanden ifrån Inwarehouse, Macoteket, AppleStore etc.

99mac.net har även direktlänkar till exempelvis Macbarometern och jämförelsetjänsten Buggy som är väldigt duktig på att hitta bra priser på exempelvis hårddiskar, minnen etc.
Alla förslag till förbättringar är välkomna naturligtvis!

http://www.99mac.net/

Förebilden har varit amerikanska DealNN som drevs av MacNN tidigare.

Två saker:

1. Sidan är för lik den ena utav 99mac.se, jag trodde först att jag hadde kommit fel, vilket leder oss till tvåan:
2. Jag tror inte att forumprogramvaran/CMSet passar till detta, iaf inte som det ser ut nu. Jag har knappt någon aning om vad jag bemöts utav när jag besöker sidan; svårt att få en överblick om vad jag kan på sidan och vad poängen är med den.

Om nu sidan ska handla om att hitta det optimalaste priset ska ni satsa på att plocka bort så mycket så möjligt och ha en effektiv navigering så möjligt. Finns inga sökmöjligheter heller.

Vad jag skulle vilja ha:
Är något i still med buggy/macbarometern för alla macgrejer/programvaror, inget flams, inget tjafs, bara poduktnamn och priser ifrån alla återförsäljare. punkt slut. Effektivt och användarvänligt.

Ursprungligen av johan dansk:

Två saker:

1. Sidan är för lik den ena utav 99mac.se, jag trodde först att jag hadde kommit fel, vilket leder oss till tvåan:
2. Jag tror inte att forumprogramvaran/CMSet passar till detta, iaf inte som det ser ut nu. Jag har knappt någon aning om vad jag bemöts utav när jag besöker sidan; svårt att få en överblick om vad jag kan på sidan och vad poängen är med den.

Om nu sidan ska handla om att hitta det optimalaste priset ska ni satsa på att plocka bort så mycket så möjligt och ha en effektiv navigering så möjligt. Finns inga sökmöjligheter heller.

Vad jag skulle vilja ha:
Är något i still med buggy/macbarometern för alla macgrejer/programvaror, inget flams, inget tjafs, bara poduktnamn och priser ifrån alla återförsäljare. punkt slut. Effektivt och användarvänligt.

Bra feedback!

Problemet med en "buggy/macbarometern" är att det knappt finns några macåterförsäljare med webshoppar - vi talar i princip om Macoteket och Inwarehouse.

Ursprungligen av Björnström:

Bra feedback!

Problemet med en "buggy/macbarometern" är att det knappt finns några macåterförsäljare med webshoppar - vi talar i princip om Macoteket och Inwarehouse.

Sant. Dom får skärpa till sig.

Skulle vilja att det var en "vanlig" sida som man kom till, och inte en sida som ser ut som ett forum och är ett forum. Man skall givetvis kunna söka efter erbjudanden, och även kunna disskutera erbjudandet. Lite mer åt macfeber.com hållet, med möjligheter att disskutera varje nyhet som dom nu har.

Ursprungligen av petterh:

Skulle vilja att det var en "vanlig" sida som man kom till, och inte en sida som ser ut som ett forum och är ett forum. Man skall givetvis kunna söka efter erbjudanden, och även kunna disskutera erbjudandet. Lite mer åt macfeber.com hållet, med möjligheter att disskutera varje nyhet som dom nu har.

En blog med andra ord? Noterat.

Titta på Petter Mårtensson som manuellt uppdaterat prisfiler sedan 1995...

Vårt mål var inte att skapa en pricerunner - det går ju inte att göra med våra resurser - utan att lyfta fram olika dealar som vi lyckas hitta eller förhandla fram.

Förhandla fram En Ferrari 360 Modena till mig istället

Hittade en i Stockholm, en 02:a men han vill ha 1,2 Miljoner och kompisen fick hem en för under 600.000 :- 01:a fullt utrustad men den var ju redan ngn som han lägga vantarna på !..

Så förhandla fram en för under miljonen istället till mig så går 2% till 99mac

Jag har hittat några stycken under miljonen, hur vill du föra över dessa 2%?

Men varför priser exklusive moms...?

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2004-05-21 18:31
Ursprungligen av ptolemy:

Men varför priser exklusive moms...?

Precis! Föregå med gott exempel och sätt inkl. moms främst!

Ursprungligen av Clas:

Precis! Föregå med gott exempel och sätt inkl. moms främst!

Inkl moms är jobbigt om man lever i en värld där allting är exkl moms. Vi har båda två, men visst kan jag ändra ordningen på siffrorna om det är viktigt för privatpersoner.

Jag gissar att 4/5 av alla Macar som säljs (åtminstonde G5 och Powerbook) köps av/genom företag.

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2004-05-22 00:36
Ursprungligen av Clas:

Precis! Föregå med gott exempel och sätt inkl. moms främst!

Instämmer!

Alla har inte företag och köper exkl moms!
inkl moms först

Funkar inte att komma in. Safari säger "Server not found".

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2004-05-21 18:39

Det viktiga är Att det står både och.

Toppen!!!

Mycket bra initiativ, verkligen bra...

Men... Priser skall skrivas med moms om möjligt, att skriva utan moms hör 90-talet till. Sen undrar jag om det vore möjligt med ett samarbete med Buggy som är svårslaget när det gäller priser i allmänhet. Skulle man inte kunna länka in Mac-specifika produkter i tjänsten? Exempelvis Pioneer "Superdrive", eller passande USB2 PCI-kort med Nec kretsar, minnen, hårddiskar, osv, osv... Det kanske är önsketänkande från min sida som inte är praktiskt genomförbart? Men visst vore det trevligt om ett sådant samarbete gick att genomföra.

Ursprungligen av whoami:

Toppen!!!

Mycket bra initiativ, verkligen bra...

Men... Priser skall skrivas med moms om möjligt, att skriva utan moms hör 90-talet till. Sen undrar jag om det vore möjligt med ett samarbete med Buggy som är svårslaget när det gäller priser i allmänhet. Skulle man inte kunna länka in Mac-specifika produkter i tjänsten? Exempelvis Pioneer "Superdrive", eller passande USB2 PCI-kort med Nec kretsar, minnen, hårddiskar, osv, osv... Det kanske är önsketänkande från min sida som inte är praktiskt genomförbart? Men visst vore det trevligt om ett sådant samarbete gick att genomföra.

Det vore grymt bra!

Angående moms eller inte moms så måste det väl hänga på om tjänsten vänder sig till privatpersoner eller företag? Jag vill INTE ha priser med moms för då måste jag räkna om allting - AppleStore är jäkligt jobbig eftersom jag måste sitta med kalkylator och slå pris * 0,8 för att få mitt pris.

Vill inte provosera eller vara sarkastisk eller något annat sådant, men egentligen, hur svårt är det att själv lägga på moms?

Ursprungligen av Kristofer G:

Vill inte provosera eller vara sarkastisk eller något annat sådant, men egentligen, hur svårt är det att själv lägga på moms?

Inga pristjänster (eller vad man nu skall kalla dom för) redovisar sina priser utan moms.

http://buggy.no-ip.com/
http://www.prisjakt.nu/index.php
http://se.pricerunner.com/
http://se.kelkoo.com/

Undantaget:
http://macbarometern.com/

Ha som Macoteket då? Tycker det vor väldigt tråkigt om ni inte vänder er till oss privatpersoner, och företagen tycker nog likadant om det omvända. Så låt en själv välja. Kräver nog inte så mycket programmering. Kanske...

  • Medlem
  • 2004-05-22 00:00

Bra och kul idé, behåll också priserna exklusive moms.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-05-23 02:01
Ursprungligen av Björnström:

99mac har väldigt många besökare - över 150.000 personer har hittat våra sidor i år. Det ska vi utnyttja för att pressa priserna hos återförsäljare som får möjlighet att gratis presentera unika specialerbjudanden för våra medlemmar.

Varför gratis? Här vore väl en chans och få in lite kosing till "hotellräkningen"

Ursprungligen av Terhi:

Varför gratis? Här vore väl en chans och få in lite kosing till "hotellräkningen"

Tyvärr är svenska macåterförsäljare inte så lättcharmade - vi har valt att försöka hitta specialdeals för medlemmarna som högsta prioritet.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-05-23 20:13

Jag ser 99mac som en tjänst för privatpersoner inte företag, så jag anser att priser inklusive moms ska vara det främsta. Men det skadar inte att ange pris exkl. moms också.

Det verkar dock som om att inloggningen inte funkar så bra.

  • Medlem
  • 2005-03-12 21:55

vad hände?

  • Oregistrerad
  • 2005-03-13 15:08

Kommer inte in på 99mac.net.

1
Bevaka tråden