Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

nätverk med flera routrar....

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Så här ser dagens nätverkslösning ut för oss. 3Com routern står alltså i en lägenhet och NetGear-mottagaren står i en annan.

jag skulle vilja få till en lösning som på mottagarsidan inkluderar ytterlilgare en maskin enligt denna skiss. Och eftersom D-link-routern ändå står här och samlar damm (Jag nyinköper aldrig mer en D-link pryl!) så kan ju den få tjänstgöra.

Jag bara undrar hur jag ska konfigurera D-Linken i förhållande till övrig utrustning. 3Com-routern delar ju ut ip-nummer i nätverket, betyder det att man ska se till att D-linken inte också försöker med något sådant?. Ska t.ex NetGear-mottagaren kopplas in i D-Linkens WAN-ingång eller ska den in på en av de fyra ethernetportarna?

En DHCP domän per subnät - annars kommer du få problem - sätt fast ip adress bara på de andra routrarna. Sedan lär du ju behöva en statisk route i din både din 3com och din netgear som pekar ut de andra näten som ligger på routrarna under. För trafik tillbaka mot Netgear behöver du troligen bara en default route 0.0.0.0 0.0.0.0

Ursprungligen av lilledanne:

En DHCP domän per subnät - annars kommer du få problem - sätt fast ip adress bara på de andra routrarna. Sedan lär du ju behöva en statisk route i din både din 3com och din netgear som pekar ut de andra näten som ligger på routrarna under. För trafik tillbaka mot Netgear behöver du troligen bara en default route 0.0.0.0 0.0.0.0

Har jag två subnät när jag kopplar in D-linken?

Nej... du har nog bara ett nät.. kan du sätta statiska adresser på netgearen på uplink porten mot 3com:en och d-linken som dhcp ska det nog inte vara några problem...

bump

nyfiken på hur det går. jag skulle nämligen kopplat det med två DHCPserrvrar, men vet att det inte är en så snygg lösning.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-06-02 18:47

Varför krångla till det?
Koppla ihop det som på bilden, men skit i att använda D-Linken som router, kör det bara som en switch (och se till att stänga av DHCP på den).
Om du inte vill avgränsa det till två nät då.

1
Bevaka tråden