Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

v4: Nya forumregler och allmänna villkor

Tråden skapades och har fått 58 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Alla P2P program används för piratkopiering.

Inget P2P program är olagligt.

Slutsats: Det borde vara tillåtet att diskutera P2P så länge man inte diskuterar piratkopiering.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-19 19:06
Ursprungligen av whoami:

Alla P2P program används för piratkopiering.

Inget P2P program är olagligt.

Slutsats: Det borde vara tillåtet att diskutera P2P så länge man inte diskuterar piratkopiering.

Håller helt med, DC, LimeWire och andra program borde kunna diskuteras så länge man inte uppmanar eller sprider information om var man kan hämta piratfiler. Kanske kan man ha en kategori under Macprogram som heter P2P och där kan moderatorer vara extra vaksamma?

Då skulle väl också kunna (?) göra så att varje gång man gör ett inlägg i den kategorin så kommer det upp en lite text för vad som gäller innan man skriver i tråden. I alla fall med eller utan trådar om P2P så är 99mac det bästa forumet för oss Macdårar.

Diskussionerna leder nästan alltid till hur man kan piratkopiera filer och annat. Ingen startar en tråd om dc för att snacka om chattmöjligheterna nätverket innebär. Däremot finns det diskussioner kring Hotline som tar upp andra användningsområden, såna försöker vi lägga märke till. T ex så diskuterades det om en 99mac hotlineserver för ett tag sedan.

Jag tror vi inte ska överdriva detta beslut med att dra upp ftp och cd-bränning.

fildelningsprogram är lagliga, både att inneha och använda. Problemet ligger i att det nästan uteslutande används för piratkopiering. Det gör att det blir en fråga om lämplighet, eller vilken profil Björnström vill ha på 99mac.

Man kan likna det med att vi skulle diskutera vi skulle använda off-topic till att diskutera vilka typer och jäst och aktivt kol som är effektivast. Lagligt, visst, lämpligt - knappast.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-19 20:19
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

fildelningsprogram är lagliga, både att inneha och använda. Problemet ligger i att det nästan uteslutande används för piratkopiering. Det gör att det blir en fråga om lämplighet, eller vilken profil Björnström vill ha på 99mac.

Man kan likna det med att vi skulle diskutera vi skulle använda off-topic till att diskutera vilka typer och jäst och aktivt kol som är effektivast. Lagligt, visst, lämpligt - knappast.

Menar du att det skulle vara olämpligt att diskutera aktivt kol för andra lagliga ändamål på OT, tex köksfläktar eller vad det nu används till eller att man inte skulle få diskutera jäst för att göra eget vin? Hur du kan påstå det är för mig obegripligt.

Urlöjligt att ej tillåta diskussion om en kategori program enbart för att det ofta används till piratkopiering, när det inte finns något som helst olämpligt eller förkastligt med programmen i sig.

Nåväl, det verkar lyckligtvis som om Björnström har gjort rätt val för ännu har jag inte sett några raderade P2P-diskussioner.

Ursprungligen av mattan:

Nåväl, det verkar lyckligtvis som om Björnström har gjort rätt val för ännu har jag inte sett några raderade P2P-diskussioner.

En raderad/borttagen tråd syns inte i forumet.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-20 05:32
Ursprungligen av Jon Adolfsson:

En raderad/borttagen tråd syns inte i forumet.

Medveten om det, men jag har inte heller sett massa trådar som klagar över raderade P2P-diskussioner av vilket jag drog slutsatsen att ni inte har raderat många diskussioner.

Hur många trådar som enbart handlar om P2P och inte nämner piratkopiering har ni raderat?

Senast redigerat 2004-05-20 10:49

Precis som man i andra sociala sammanhang gör avväganden om vad som är passande så menar jag att man kan och bör göra det i ett forum. De flesta forum har regler om uppträdanden, samtalsämnen mm. Vad och hur vi kan säga är betydligt mer kringgärdat än att enbart förhindra det uppenbart olagliga.

Med varje rimlig bedömning så används filbytarprogram till >95% för piratkopiering och det måste man förhålla sig till, det går inte bara att gömma sig bakom att programtypen är laglig. Om man då upplåter diskussionsutrymme till filbytare så innebär det i realiteten att man bistår piratkopierare.

Väljer man att inte låtsas om det så får det till följd att både forum och Björnström blir betraktad som något mindre seriös. Piratkopierande ungdom kanske inte resonerar så, men jag kan försäkra att vi som lever på upphovsrätten till våra produkter anlägger den sortens resonmang.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Med varje rimlig bedömning så används filbytarprogram till >95% för piratkopiering och det måste man förhålla sig till, det går inte bara att gömma sig bakom att programtypen är laglig. Om man då upplåter diskussionsutrymme till filbytare så innebär det i realiteten att man bistår piratkopierare.

Men det finns ju gränsfall. Hur tycker du man ska hantera program som används i båda syftena just nu? Eller program som har väldigt många goda förutsättningar att användas lagligt och borde diskuteras bara därför? Se min beskrivning av Bittorrents möjligheter tidigare i tråden.

Det svåra kan ju vara att dra gränsen. Att förbjuda diskussioner om FTP skulle nog alla uppfatta som väldigt överdrivet, även om FTP en gång i tiden var ett rätt populärt sätt att sprida saker på. Att man däremot inte har några diskussioner om t.ex. serienummersamlingar eller crackerprogram är ju rätt givet, förtstås.

(När man tänker efter så kanske man ska vara försiktig att diskutera iTunes och iPod också, jag kan ärligt säga att jag bara har egenrippad musik på min iPod, men jag tror nog att jag tillhör en minoritet... )

  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-20 09:43
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Med varje rimlig bedömning så används filbytarprogram till >95% för piratkopiering och det måste man förhålla sig till, det går inte bara att gömma sig bakom att programtypen är laglig. Om man då upplåter diskussionsutrymme till filbytare så innebär det i realiteten att man bistår piratkopierare.

Väljer man att inte låtsas om det så får det till följd att både forum och Björnström blir betraktad som något mindre seriös. Piratkopierande ungdom kanske inte resonerar så, men jag kan försäkra att vi som lever på upphovsrätten till våra produkter anlägger den sortens resonmang.

Vad Björnström gör om man tillåter diskussion on P2P är kanske att upplåta diskussionsutrymme åt filbytare som diskuterar P2P, men det betyder inte att han upplåter utrymme åt diskussioner om att byta filer (piratkopiera). Precis på samma sätt som 99mac nu upplåter utrymme för diskussioner om iTunes för personer som laddat ned mp3 via P2P, dvs är sk filbytare.

Teknik är INTE samma sak som olämpligt beteende/diskussionsämne. Den kopplingen håller helt enkelt inte oavsett dina påståenden om procentsatser.

Lösningen är enkel, radera diskussioner om piratkopiering utan att blanda in antaganden om att vissa diskussioner "måste handla om" piratkopiering "utan att det nämns direkt", det vet ju alla "antaganden". Handlar de inte om piratkopiering så gör de inte det. Punkt!

Du kanske inte skall uttala dig om hur Björnström "blir betraktad" av andra än dig själv. Jag tex betraktar honom inte alls på det sättet pga diskussioner om P2P.

99mac har väl förhållandevis få diskussioner om P2P idag. Det beror inte på ett förbud tror jag utan på att 99mac betraktas som ett seriöst forum för att diskutera Mac. Det finns således ingen anledning att förbjuda P2P-diskussioner idag.

Föresten så har inte "ni som lever på upphovsrätten till era produkter" ensamrätt om att tycka illa om piratkopiering. Vi är andra som gör det med. Detta handlar inte om piratkopiering. Sådana diskussioner har aldrig tillåtits på 99mac.

//mattan

PS. Du vet att upphovsrättens primära syfte inte är att ge dig inkomster, va? Utan att främja orginella ideer och kreativt skapande för samhällets tillgodogörande. Att ge skapare upphovsrätt är en endast ett medel för att nå detta mål.

PPS. Kanske för säkerhets skull skall tilägga att jag själv inte är det minsta intresserad av att diskutera P2P (annars blir man väl stämplad som filbytare). Men jag värnar om fri diskussion på 99mac.

PPS. Att kategoriskt förbjuda diskussioner om P2P innebär dessutom att det är omöjligt att främja lämligt/lagligt/bra sätt att använda P2P. Ett exempel skulle kunna vara att 99macare med bredband via P2P hjälper till att sprida tex bilder från 99macs reportage från mässor och test av nya produkter. Om det organiserades och uppmuntrades av 99mac så skulle det säkert minska kostnaderna för bandbredd betydligt för Björnström. Hade det inte varit bra att kunna ha en länk i nyheten som pekar folk till P2P-servrar/nätverk där populära bilder är tillgängliga? Skulle kunna bli något riktigt bra. "Legal" sharing is caring!

Senast redigerat 2004-05-20 10:17
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-19 19:44

Jag använder fildelningsprogram till att tanka hem lagliga filer, när jag använder dem. Det är ytterst sällan faktiskt.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-19 20:32

Här är en tråd som har blivit låst.
http://99mac.se/forum/showthread.php?t=41348&page=4

  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-20 05:25
Ursprungligen av Johan Nilsson:

Här är en tråd som har blivit låst.
http://99mac.se/forum/showthread.php?t=41348&page=4

...och med all rätt då tråden frågar efter/diskuterar ställen att hämta piratprogram och inte bara P2P. Rätt åtgärd i mina ögon.

Tills vidare är BitTorrent ok i mina ögon medans fildelningsprogram såsom Direct Connect inte är det.

"This is unfair -> Life's not fair -> Get over it."

  • Oregistrerad
  • 2004-05-20 11:06
Ursprungligen av Mats Björnström:

Tills vidare är BitTorrent ok i mina ögon medans fildelningsprogram såsom Direct Connect inte är det.

"This is unfair -> Life's not fair -> Get over it."

Bra, äntligen ett rakt besked om vilka tekniker som egentligen är tillåtna att disskutera. Varför inte göra en lista på vilka vi inte får skriva om.

För övrigt tycker jag DivX jämförelsen var intressant. Det är ju en teknik som säker till 80% används för att sprida piratkopierad film. Ska det vara tillåtet att disskutera?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-20 09:56

Jag håller med om att filbytarprogram inte som sådant kan vara olagligt. Det känns mer som ett utslag av politisk korrekthet (sorry) som jag inte tror kommer att fungera bra på 99%mac. Forumen är som sådanan mycket väl strukturerade och självsanerande.

Warbirds införde nya regler för AGW forumet för ett tag sedan och många har slutat posta där vilket har resulterat i färre användare. (Det här är endast ett fall och kan inte tas som en generell regel.)

Högt i tak tror jag ger fler användare.

Här kommer förslag på en ny regel:

Innan man kan be om hjälp i t ex InDesign så ska man först ha angett sitt serienummer i sin profil så forumet vet att det inte är någon med en piratversion som frågar...

Det där var ironi... jag är med på Mattans linje angående p2p

Cool down mattan. Jag har aldrig påstått att jag har ensamrätt eller något sånt, det är bara lite överreaktion från din sida.

Anders, såhär är det. I vårt rättssystem, lika väl som i det allmäna rättsmedvetandet är innehav rättsgrundande, dvs den som innehar InDesign, eller vilken pryl som helst, antar vi (oftast på goda grunder) är ägare.

Filbytarprogram har däremot som enda syfte att ÖVERFÖRA digitalt material. Praktiskt taget allt digitalt material är upphovsrättsligt skyddat, vilket gör att man kan vara nästan hundraprocentigt säker på att någons rättigheter kränks då såna program används. Det är en helt avgörande principiell skillnad mellan filbytarprogram och t.ex. iTunes som enbart hanterar material man redan har.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Anders, såhär är det. I vårt rättssystem, lika väl som i det allmäna rättsmedvetandet är innehav rättsgrundande, dvs den som innehar InDesign, eller vilken pryl som helst, antar vi (oftast på goda grunder) är ägare.

Filbytarprogram har däremot som enda syfte att ÖVERFÖRA digitalt material. Praktiskt taget allt digitalt material är upphovsrättsligt skyddat, vilket gör att man kan vara nästan hundraprocentigt säker på att någons rättigheter kränks då såna program används. Det är en helt avgörande principiell skillnad mellan filbytarprogram och t.ex. iTunes som enbart hanterar material man redan har.

Vi ska alltså anta att alla som frågar om Adobe-program är reko men samtidigt ska vi anta att alla som frågar om p2p är kriminella?

Känns lite magsurt tycker jag... storebror bestämmer vilken lek vi ska leka liksom.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-20 12:36
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Cool down mattan. Jag har aldrig påstått att jag har ensamrätt eller något sånt, det är bara lite överreaktion från din sida.

Nej, men du antydde ngt åt det hållet. Jag e cool...

Citat:

Filbytarprogram har däremot som enda syfte att ÖVERFÖRA digitalt material.

Helt rätt. P2P har det som enda syfte i likhet med en massa andra program/tekniker/protokoll inkl. http och TCP/IP.

Citat:

Praktiskt taget allt digitalt material är upphovsrättsligt skyddat, vilket gör att man kan vara nästan hundraprocentigt säker på att någons rättigheter kränks då såna program används.

Det där stämmer ju helt enkelt inte... hur kan du ens påstå det? Digitalt material må vara upphovsrättskyddat men man kan faktiskt ta del av det utan att det är ett intrång... tex shareware/freeware/GNU?

"hundraprocentigt säker" !?! RR kom igen nu! Nu får du ta och ge dig. Det här håller ju på att spåra ur helt!

Senast redigerat 2004-05-20 12:56
  • Oregistrerad
  • 2004-05-21 08:36
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Anders, såhär är det. I vårt rättssystem, lika väl som i det allmäna rättsmedvetandet är innehav rättsgrundande, dvs den som innehar InDesign, eller vilken pryl som helst, antar vi (oftast på goda grunder) är ägare.

Filbytarprogram har däremot som enda syfte att ÖVERFÖRA digitalt material. Praktiskt taget allt digitalt material är upphovsrättsligt skyddat, vilket gör att man kan vara nästan hundraprocentigt säker på att någons rättigheter kränks då såna program används. Det är en helt avgörande principiell skillnad mellan filbytarprogram och t.ex. iTunes som enbart hanterar material man redan har.

Internet överför alltid digitalt material och långt ifrån allt är upphovsmannarättsligt skyddat.

All göra någonting förbjudet är att göra det intressant. Speciellt genom den här typen av diskussioner.

Den allmänna inställningen att det inte är ok att piratkopiera och i de flesta forum vilket verkar fungera bra. Lagstiftning är något som just LAGSTIFTARNA skall ägna sig åt och inte någon annan.

Internet är en form av strukturerad anarki. Om man inte gillar det finns det möjlighet att logga ut.

P2P är inte olagligt, därför borde det inte heller förbjudas på denna sajt.

Vill man ha anvisningar om piratkopiering så finns även dessa helt lagligt ute på nätet. http://piratbyran.org/

Det enda som är olagligt är piratkopieringen i sig självt, och den kommer man inte åt oavsett vad detta forums policy är.

Faktum är att man alls inte behöver gissa vad folk använder filbytarprogram till. Åtminstone några av dem har funktioner för att se vad andra söker och om man tar en snabb titt där så ser man att den absolut marjoritet av det efterfrågade är upphovsrättligt skyddat.

Thevil, det fanns ingen meningen att såra någon. Jag ber om ursäkt om det kunde uppfattas så. Det var ett dåligt exempel som missade målet.

Det jag inte orkar med är "sweclockers-språket". Alla ord särskrivna och svengelska rakt igenom. Där slår mitt orkar-inte-filter på direkt och jag surfar vidare bort från tråden.

Det jag försöker lägga synpunkter på är förslaget på ny regel. Om man skriver in en regel som säger att det är inte tillåtet att kommentera andras språk så säger man mellan raderna "skriv hur fan ni vill på det här stället".

För att väga upp detta så borde i så fall den nya regeln kompletteras med några rader text där forumet uppmanar till ett korrekt språk. Några rader om "om du vill få bra respons på dina inlägg tänk på att skriva ...". Sen kan man ge några exempel.

Det var det hela.

Bäst är dock att inte den föreslagna språkregeln går igenom och att vi inte kommenterar varandras språk. Ungefär som det är nu alltså.

Jag noterar att det är många som blir otroligt upprörda över att jag har en annan uppfattning än de har. Så upprörda att de glömmer att läsa vad jag faktiskt skriver. Jag talar inte om vare sig lagstiftning, förbud, censur eller något annat sånt.

Jag säger att varje forum har en policy för vad som ska diskuteras inom ramarna för det forumet. Dessutom hävdar jag att det inverkar negatvit på anseendet för den som blir förknippad med en teknik som nästan uteslutande används för piratkopiering. Det är som med alla andra saker som iofs är lagliga, men knappast omdömesgilla.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-05-21 22:16

Jag tycker att vi förbjuder internet. Det är ju allmänt känt att internet har som enda syfte att överföra digital information, och som vi alla vet är ingenting här i livet gratis. Alltså måste all internettrafik vara olaglig. Jag hoppas vi kan stoppa detta innan det går för långt och hela världen är piratkopierad.

:rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2004-05-22 09:10

Jag är inte orolig över någons uppfattning. Jag blir vettskrämd när det talas om förbud. Speciellt om förbudet kan skada 99%mac och dess användare för att skydda tredje part. Om man inte får diskutera något på ett forum ÄR det ett förbud.

I det genialiska namnet 99%mac ligger policyn.

(Jag är en kopia av min mamma och pappa. )

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-12-13 07:22

Så, hur blev det nu med reglerna såhär i efterhand? Får man lov att diskutera fildelningsprogram eller inte och får man lov att skriva isär?

Bevaka tråden