Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac version 4.2

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Idag har vi uppdaterat 99mac till version 4.2 med en mängd småförändringar.

Bland förändringarna hittar du en uppdaterad logotyp som i fortsättningen kommer vara enfärgad för att passa på t-shirts och andra profilföremål. Vi har skapat en lista över alla förändringar nedan.

- Uppdaterad enfärgad logotyp

- Uppdaterade skins som heter "99mac original" och "99mac grey". Originalutseendet ifrån 2001 är nu tillbaka med olika nyanser av brunt.

- Forumet är uppdaterat till version 3.0.1.

- Under menyn "snabblänkar" finns nu två nya funktioner: mina senaste inlägg och diskussioner startade av dig. Ett bra sätt att hålla reda på vilka diskussioner du är involverad i.

- Profilfältet innehåller nu återigen antalet inlägg och datumet då du registrerade dig.

- "30 senaste nyheterna" är borta och sidorna är därmed 750 pixlar breda återigen.

- Länkar till offtopic, ipod.se, mac.se och 99musik finns nu i forumtoppen.

Vi har inte hunnit uppdatera förstasidan speciellt mycket och "kommentera" funktionen är fortfarande strulig. Mer kommer när vi får tid.

länge leva det bruna!

  • Oregistrerad
  • 2004-05-20 19:18

Mycket bra med de olika bruna nyanserna.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-20 19:25

fint...men jag saknar fortfarande snabblänken till senaste inlägg i filarkivet

Ser bra ut, förutom de gula "knapparna" i Diskussioner spalten. (Sista olästa knappen). Gör dem grå eller bruna eller blå. Just nu ser de ut som något som är stulet från en "gif-samling á la 80-tal"!

I övrigt blir 99mac bara bättre och bättre

Färgerna känns enhetligare nu, och vi har fått lite nya (eller nygamla) bra funktioner. Snyggt jobb!

Jag vet inte om det bara är jag som stör mig på den gula färgen i den högra spalten? Tycker den skär sig mot den gul-bruna bakgrundsfärgen. Men eftersom bakgrundsfärgen liknar guldfärgen på iPod mini tänkte jag att det kanske kunde vara snyggt att hämta en färg till från iPod. Bara ett litet förslag alltså - jag tänker mig färgerna som på den nedre halvan av bilden här:

Ursprungligen av Manne:

fint...men jag saknar fortfarande snabblänken till senaste inlägg i filarkivet

Den kan man ju lägga som ett eget bokmärke. Och kör man safari och har det som första i bokmärkesraden är det bara att trycka äpple+1 för att komma till senaste inlägg.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-20 20:04

Jaa! Så jag har längtat efter att vi som håller kvar vid den bruna färgen också ska få de snygga knapparna!
Och vad jag också har saknat inläggsräknaren! Verkligen kul att den kom tillbaka äntligen!!! Det känns som att den behövs, utan att jag vet varför.

Dock är det några detaljer fel:
Några knappar har vit bakgrund, trots att fältet de ligger på är brunt. Knappen har alltså en vit ram. Detta kan man se högst upp i en diskussion vid "Visa olästa" och längst ner vid Snabbsvar.
Högst upop i den diskussion är bara en ruta brun, resten är gråa. Vet inte om det ska vara så eller inte, men det ser ut som det inte passar riktigt.
Högst upp, ovanför bilden, står det fortfarande "99mac version 4.0 by Manta Ray".
Jag saknar fortfarande symbolen bredvid en diskussion som visade att man själv skrivit ett inlägg där.
På förstasidan är AppleStore-bannern längst ner inte centrerad i rutan, vilket ser lite konstigt ut.
Svaraknappen är mörkare än de övriga knapparna med samma utseende.
Smileys blir lite nedsänkta i meddelandet, de är inte centrerade framför texten lixom, utan ligger med överkanten i kant med kanten på textens överkant (hoppas du förstår...).

Men vadå? Var inte loggan redan enfärgad, fast svart? Nån som har en bild på den gamla? (Och varför kan den förresten inte finnas på profilprodukter om den är enfärgad?).
Betyder det förresten att ni kommer lansera profilprodukter? Det blev ju inget av den där tröjan - synd tycker jag...

I övrigt håller jag med MagnusB om att det bara blir bättre!

Bra också att offtopic har fått lite mer uppmärksamhet (väldigt lite - men iaf!)

  • Medlem
  • 2004-05-20 20:13

Jepp, nu har jag ändrat mitt skin till det bruna.
En sak saknar jag dock. Jag vill minnas att när man en gång i tiden listade nya inlägg då fanns det en liten ikon som visade om man själv var med i diskussionerna. Den finns inte nuförtiden. :/

Saknar 99Mac White. Gillar inte dom där gula blafforna.

Edit: ---->

Senast redigerat 2004-05-20 20:31
  • Oregistrerad
  • 2004-05-20 20:43

Grymt med en inlägg-räknare igen! Verkligen superbra. Dessvärre tycker jag allt har blivit fulare nu. Gult är fult, oavsett nyans och speciellt tillsammans med kaffekulör. Brunt, vitt och grått plus någon grön plupp här och var är helt ok, men gult? De runda gula aqua-knapparna är också en förändring till det sämre. Är de fel-sizade kanske?

Ändringar enbart till det bättre IMHO.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2004-05-20 21:54

vaför öppnas alltid ett nytt fönster när man trycker på "kommentera" ?

Klart snyggare!
Ger ett "renare" intryck mot förra versionen.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-05-21 11:08
Ursprungligen av carpark:

vaför öppnas alltid ett nytt fönster när man trycker på "kommentera" ?

Exakt. Det mest störiga från förra versionen är fortfarande kvar.

Men i övrigt verkar det bra, Martin.

Ursprungligen av hugin:

Exakt. Det mest störiga från förra versionen är fortfarande kvar.

Men i övrigt verkar det bra, Martin.

Arvid jobbar på förstasidan idag faktiskt - vi håller på att modifiera hela redaktionsdelen för att bättre smälta ihop våra olika sajter och öppnar för helt nya förstasidor dedicerade till specifika ämnen (spelgänget får en egen sajt exempelvis helt integrerad med 99mac men ändå fristående - det kommer fler liknande projekt).

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-05-20 22:07

är det meningen att man ska komma till forumet och inte förstasidan när man trycker på loggan? (gäller bara när man inte redan är i forumet) vill inte minnas att det var så innan...

  • Medlem
  • 2004-05-20 22:30

Bra, men jag gillar inte de gula och gröna plupparna...

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2004-05-20 22:44

En förbättring till det bättre, till skillnad från sist. Mycket snyggare och mer eststiskt tilltalande nu! Grattis, eller nåt? ;o)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-20 22:50

snyggt!! även om jag gärna skulle byta ut den bruna tonen..

Känns som att det var väldigt mycket som blev lite bättre. Det tackar jag för! Saknar bara en sak, nämligen det som carpark säger: inget nytt fönster vid kommentera. Eller i alla fall en inställningsmöjlighet om det vore underbart!

Det finns en hel del kvar att göra - vi hann knappt med hälften av det som var planerat pga att 2/3 av teamet blev upptagna mitt i jobbandet.

Den viktigaste uppdateringen är "kommentera" funktionen som måste bli bättre, ändrad förstasida och ett nytt CMS så att vi kan lägga till mer information om sajten, teamet, historik etc.

Och nya tydliga regler för vad som passar i forumen.

Under "Snabblänkar" tackar man för de "ofarliga" alternativen "Dina senaste inlägg" och "Diskussioner startade av dig" som separerar "Nya inlägg" och "Markera forumet som läst" - för oss med lepra i fingrarna.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-05-21 13:37
Ursprungligen av Nilsanders:

Under "Snabblänkar" tackar man för de "ofarliga" alternativen "Dina senaste inlägg" och "Diskussioner startade av dig" som separerar "Nya inlägg" och "Markera forumet som läst" - för oss med lepra i fingrarna.

Me too!

olov

99mac:s Jönköpingsredaktion tycker att Stockholmskillarna gjort ett bra jobb och hoppas de får en lugn och skön helg.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-21 10:51

Loggan!

Sjysst!!

Jag har aldrig lagt märke till det, men visst liknar 99Macs logga en upp och ner vänd Nike logga (fast med 99Macs text undertill)

Keep up the excellent work guys!

99mac:s logo har utvecklats långsamt mot en enfärgad design - precis som vi vill ha den. Nu kan vi leka med färger och "stilar" hur mycket som helst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-21 12:14
Ursprungligen av Björnström:

99mac:s logo har utvecklats långsamt mot en enfärgad design - precis som vi vill ha den. Nu kan vi leka med färger och "stilar" hur mycket som helst.

Apropå loggan så tycker jag att den skulle vinna mycket på att förlora swoshen.

Bevaka tråden