Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

en till om 12" och värmen...

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-05-19 23:15

Vet att detta disskuterats om och om igen, men tänkte ändå fråga er med RevC-burkarna om de är lika varma som föregångarna? Känns lite underligt att Apple tillåter så hög värme runt komponenterna, tycker jag i alla fall.
Min huvudfråga är ändå om det går att arbeta med datorn under dessa varma förhållanden, eller blir det en pina att sitta framför den? Känns ju tråkigt att köpa en bärbar, som inte går att använda som bärbar
Tänkte främst använda den under skoltid och då släpar man ju inte gärna med sig extra tangentbord m.m. till klassrummet. Bärbarheten försvinner ju även den ganska omgående i så fall

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2004-05-20 10:21

Jag har en PB 867 som blir duktigt varm när man hårdkör den, men någon pina handlar det inte om för min del. Har svårt att tänka mig att de nyare maskinerna skulle bli lika varma, men det vet jag inget om. Skulle de bli det så behöver man nog inte gråta blod för det. Man kan inte vara cool jämt!

Trots värmen så verkar dom fungera riktigt bra. Inte som iBook 12 som kan liknas vid ett skraplotteri med många nitlotter.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-05-20 13:17
Ursprungligen av whoami:

Trots värmen så verkar dom fungera riktigt bra. Inte som iBook 12 som kan liknas vid ett skraplotteri med många nitlotter.

Är det så illa med iBook?

Ursprungligen av nikce:

Är det så illa med iBook?

Njä, men läs lite i forumet så får du dra dina egna slutsatser.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-05-20 13:22
Ursprungligen av whoami:

Njä, men läs lite i forumet så får du dra dina egna slutsatser.

Ja, det har jag gjort. Men läser man på Sweclockers så hittar man 10 000 som har problem med sina datorer? Är det ett osäkert kort att köpa en iBook? Ska man köpa en Dell istället?

Ursprungligen av nikce:

Ja, det har jag gjort. Men läser man på Sweclockers så hittar man 10 000 som har problem med sina datorer? Är det ett osäkert kort att köpa en iBook? Ska man köpa en Dell istället?

Skapa en ny tråd om detta annars så fördärvar vi patrik_j:s tråd.

Ursprungligen av nikce:

Ja, det har jag gjort. Men läser man på Sweclockers så hittar man 10 000 som har problem med sina datorer? Är det ett osäkert kort att köpa en iBook? Ska man köpa en Dell istället?

Fullständigt oväsentligt i detta sammanhang! Nu diskuterade vi värmen i PB12-maskiner och inte Dell-maskinernas vara eller icke vara.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-20 10:49

Nej, det är klart... Coolhetsfaktorn ryker ju
De nyare PBerna hade ju även nya "heat-pipes" så de lär ju knappast vara varmare? Vore väl i så fall för den nya processorn. Behöver inte vara orolig över värmen på 12"-aren i alla fall då. Låter bra det.

Funderar på att köpa datorn från macoteket istället, så man slipper problemen med döda pixlar. Är ju synd att man förlorar 10%-rabbaten och möjlighet till 5400rpmaren, men skulle inte stå ut med en felande skärm. Låter det vettigt, eller är det få 12"-are som har problem med just döda pixlar eller liknande?

Ursprungligen av patrik_j:

Funderar på att köpa datorn från macoteket istället, så man slipper problemen med döda pixlar.

Jasså? Varför skulle du slippa problemet med döda pixlar hos Macoteket, dom låter dig inte öppna och kika innan du har betalat för varan.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-20 13:45
Ursprungligen av whoami:

Jasså? Varför skulle du slippa problemet med döda pixlar hos Macoteket, dom låter dig inte öppna och kika innan du har betalat för varan.

Mailade till dem och frågade. För 300 kunde de både köra test av skärmen (för döda pixlar) och installera mer minne.

Ursprungligen av patrik_j:

Nej, det är klart... Coolhetsfaktorn ryker ju
De nyare PBerna hade ju även nya "heat-pipes" så de lär ju knappast vara varmare? Vore väl i så fall för den nya processorn. Behöver inte vara orolig över värmen på 12"-aren i alla fall då. Låter bra det.

Funderar på att köpa datorn från macoteket istället, så man slipper problemen med döda pixlar. Är ju synd att man förlorar 10%-rabbaten och möjlighet till 5400rpmaren, men skulle inte stå ut med en felande skärm. Låter det vettigt, eller är det få 12"-are som har problem med just döda pixlar eller liknande?

Jag köpte från Macoteket och har inget att klaga på. Fast jag har iofs en RevA-modell av PB12, kan inte uttala mig om huruvida de blir bättre eller sämre i senare modeller.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-20 13:49

Funderar på att köpa till en extra Hyundai TFT 17" Q17S-skärm. Förstår inte riktigt hur de extra usb-kontakterna fungerar bara? Kan jag koppla in extra tangentbord + mus i usb-kontakterna på skärmen och sedan bara köra dvi-kabel för att få kontakt mellan datorn och tangentbord+mus?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-21 02:25

Jag har en 12" rev. B och den blir inte speciellt varm. Antingen är det ett rev. A-problem eller så är jag extremt okänslig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-28 22:14

Hur är det med PB 12" 867, 10.3.4 och Silent Night (som återställer arbetstemperaturen till det högre så att inte fläkten går för jämnan)? Håller sig hacket genom uppdateringen eller måste man installera det på nytt efteråt?

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2004-05-29 00:52
Ursprungligen av pichia:

Hur är det med PB 12" 867, 10.3.4 och Silent Night (som återställer arbetstemperaturen till det högre så att inte fläkten går för jämnan)? Håller sig hacket genom uppdateringen eller måste man installera det på nytt efteråt?

Det verkar som om Silent Night överlevt uppdateringen. Min PB är fortsatt tyst, varm och go'!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-28 23:44

Min BP12 rev B är mycket svalare än min tidigare rev A. Det är stor skillnad. Men det var aldrig så varmt att man blev besvärad. Inte jag ialla fall...

PS
Kul att höra att macoteket skärpt till sig! Synd att man ska behöva betala för att få reda på om varan är defekt eller inte... hahaha databranchen.. hästhandlare i modern tid... jag säger då det...

  • Oregistrerad
  • 2004-05-29 00:32

Jag har en ny 12" och den är inte särdeles varm. Har dock den långsammare disken.

Min iBook e grejt den med! så det så! jävla apple att dom uppdaterade dom typ precis efter jag köppt min!!!!

Min PB12" 1,33 1280ram känns bara varm och mysig att hålla händerna på. Den blir inte varmare än någon annan kompakt bärbar. En kompis ASUS P4 blir betydligt vamare.

Men kör man med extern skärm som jag på skrivbordet hemma så bör man iallafall ha locket uppfällt någon centimeter och helst köpa ett iCurve ställ. eller som jag lägga en liten distans under framkanten på datorn så att det kommer in luft under datorn. För då kommer fläkten sällan att starta.

Min PB 12" 8 GENERATION 2 - 1 GHZ, 768 MB MINNE, 40 GB 4.200 rpm DISK - håller sig tämligen sval... står den på bordet och jobbar flitigt så visst den blir varm på ena undersidan men inte så att jag skulle bränna mig eller att fläktar brakar igång för fullt... mycke nöjd med denna som levererades av SOS-data i Göteborg. Bästa köp sedan Apple dödade Cuben.

1
Bevaka tråden