Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

latex -svenska tecken

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-05-19 00:48

vet inte om detta är rätt plats för denna fråga, men jag antar att det funkar.

har fixat texShop nu. det vill inte skriva ut svenska tecken -hur ska det konfigureras?
eller går det att komma runt på nåt sätt?

alla tips och länkar om tex/latex tas tacksamt emot.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-05-19 02:34

Det problemet som jag har haft som inte dyker upp med tex på andra platformar är att man måste lägga till kommandot

\usepackage[applemac]{inputenc}

För att få TeX att förstå macen tekenuppsättning. Sen om du vill ha några länkar kan jag föreslå denna sida

/ ToK

\usepackage[swedish]{babel} 
\usepackage[T1]{fontenc} 

Fungerar fint. TexShop är ett riktigt bra program. Ett tips är att använda templates mycket.

Ciryon

Ursprungligen av tok:

Det problemet som jag har haft som inte dyker upp med tex på andra platformar är att man måste lägga till kommandot

\usepackage[applemac]{inputenc}

För att få TeX att förstå macen tekenuppsättning. Sen om du vill ha några länkar kan jag föreslå denna sida

/ ToK

Skulle gissa på ett radbrytningsrelaterat problem. TeX väntar sig ju UNIX-radbrytningar (LF) men en del (gamla) Mac-program kör med CR i stället. Har iaf aldrig stött på problemet med TeXShop.

Vart hittar man TexShop, är det ett gratis program?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-05-19 14:48
Ursprungligen av Gunslinger:

Vart hittar man TexShop, är det ett gratis program?

TexShop är grattis, precis som många anadra TeX program, finns på denna sida. Vill du ha tag på fler resurcer för TeX under Mac os X så kan du besöka denna sida

Guld värt! Man bockar och bugar!

  • Medlem
  • 2004-05-20 09:55

får det inte att fungera i texShop. hur ser era dokument huvuden ut?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-20 10:45
\documentclass[10pt,a4paper]{article}

\usepackage[latin1]{inputenc}
\usepackage[swedish]{babel}

jag använder texShop och external editor, vilken givetvis är subetha.

  • Medlem
  • London
  • 2004-05-20 11:17

Så här ser mitt ut, det funkar kanon i TeXShop...

\usepackage[swedish]{babel}
\usepackage{ucs}
\usepackage[applemac]{inputenc}

Så här ser mitt standarddokumenthuvud ut, inga problem alls i TeXShop:

% Säger att vi skriver en "artikel", vi använder a4, och texten ska vara 11pt
\documentclass[titlepage,a4paper,11pt]{article}

% diverse paket som vi använder
\usepackage{isolatin1,moreverb,fancyheadings,graphicx, amssymb}

% fixa svenska radbrytningar
\usepackage[swedish]{babel}

En sak jag märkt är att fonterna blir "hackiga" och fula om man använder svenska tecken. Har även sett en hel del PDF'er gjorda från matlab (som inte jag har gjort själv) som ser likadana ut. De är också otroligt sega att scrolla i.

Har ni samma problem?

Ciryon

Ursprungligen av Ciryon:

En sak jag märkt är att fonterna blir "hackiga" och fula om man använder svenska tecken. Har även sett en hel del PDF'er gjorda från matlab (som inte jag har gjort själv) som ser likadana ut. De är också otroligt sega att scrolla i.

Har ni samma problem?

Ciryon

Det där är bara ett konfigurationsproblem, men jag minns tyvärr inte på rak arm hur man löser det. LaTeX kan antingen använda högupplösta bitmappade typsnitt (så att varje tecken blir en svartvit bild) eller bädda in hela vektoriserade typsnitt i de genererade PDF:erna. Ett LaTeX-genererat PDF-dokument med bitmappade tecken ser hackigt ut på skärmen och är oftast segt att skrolla i, men kör man ut det på papper ser det helt OK ut eftersom tecknen är ganska högupplösta.

Lyckas du ställa in (pdf-)LaTeX så att de genererade PDF:erna får vektoriserade bokstäver i stället kommer problemet att bli avhjälpt. Själv har jag inte det problemet på min iBook, och jag kör med en standardkonfigurerad fink-installation.

T1-fonter

Ursprungligen av Samuel K:

Det där är bara ett konfigurationsproblem, men jag minns tyvärr inte på rak arm hur man löser det. LaTeX kan antingen använda högupplösta bitmappade typsnitt (så att varje tecken blir en svartvit bild) eller bädda in hela vektoriserade typsnitt i de genererade PDF:erna. Ett LaTeX-genererat PDF-dokument med bitmappade tecken ser hackigt ut på skärmen och är oftast segt att skrolla i, men kör man ut det på papper ser det helt OK ut eftersom tecknen är ganska högupplösta.

Lyckas du ställa in (pdf-)LaTeX så att de genererade PDF:erna får vektoriserade bokstäver i stället kommer problemet att bli avhjälpt. Själv har jag inte det problemet på min iBook, och jag kör med en standardkonfigurerad fink-installation.

Innan jag switchade från Linux/Gentoo så skrev jag en del forskningsartiklar i LaTeX och problemet ovan löste sig när jag hämtade hem och konfigurerade för Postscript T1-typsnitt (T1 vektor T3 bitmap). Sök på Google. Det fanns massor av info, åtminstone för Linux, när det var aktuellt för mig.

Nästan där

Hej!

Sitter och ska få latex att funka med svenska tecken. och det gör det. när tecknena är skrivna på en pc. för när jag tittar på en kompis fil så är t.ex. ä <-> ‰ och en massa andra grejor. När jag försöker använda tangentbordets å,ä,ö så vill den inte kompilera filen. Någon som har något tips?

Använder:
\usepackage[latin1]{inputenc}
\usepackage[swedish]{babel}

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-21 11:19

Så här har jag i mitt sidhuvud.. kan det hjälpa tro?

\usepackage[pdftex]{graphicx}

Jag använder det för att kunna importera png-bilder (har jag för mig)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-25 22:08

Jag använder:

\documentclass[a4paper, 11pt]{article}
\usepackage[english]{babel}
\usepackage{graphicx}
\usepackage[T1]{fontenc}
\usepackage[applemac]{inputenc}
\usepackage{textcomp}

\begin{document}
\title{Inl statmek set I}
\author{Johan Carlström}
\date{\today}

\maketitle
\section{Air molecules}

bla bla bla

\end{document}

Om åäö inte funkar beror det nog på att du kör latin 1. Swedich-tagen gör bara att etiketter blir på svenska (typ figur i stället för figure etc)...

1
Bevaka tråden