Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Markerad text i en <TEXTAREA>

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-19 20:48

Kan man markera text i en <TEXTAREA> när sidan ritas upp i en webläsare. Jag skulle vilja markera t.ex. alla ord i en <TEXTAREA> som är 'polisbil'. Går det att använda t.ex. HTML/JavaScript/CSS/??? för detta?

jag tror att det är mer eller mindre omöjligt, vad jag vet kan man endast "fånga upp" markerad text med js.

Ursprungligen av johan dansk:

jag tror att det är mer eller mindre omöjligt, vad jag vet kan man endast "fånga upp" markerad text med js.

I Safari och IE mac går väl inte ens det? Jag vet att det fungerar i Gecko-läsare som Firefox, men så vitt jag vet kan man inte ens komma åt ett markerat ord i Safaris textrutor.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-19 20:56

Precis var jag misstänker...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-05-19 21:32
Ursprungligen av Wire:

Kan man markera text i en <TEXTAREA> när sidan ritas upp i en webläsare. Jag skulle vilja markera t.ex. alla ord i en <TEXTAREA> som är 'polisbil'. Går det att använda t.ex. HTML/JavaScript/CSS/??? för detta?

Kan du förklara vad du menar?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-19 22:00

Som det står... Vet inte om jag kan förklara tydligare... ska försöka...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-05-19 22:07
Ursprungligen av Wire:

Som det står... Vet inte om jag kan förklara tydligare... ska försöka...

Nä, tror inte de behövs.
Jag ä trött som ett ägg, och skallen funkar inte.
Det är alltså text som du själv skrivit in i en textarea som du vill ändra på nåt sätt?
Jag tror knappast det går, mer än ett i taget.
Kopiera hela tajjet, klistra in i ett TextEdit dokument, redigera, kopiera och klistra in i textarean igen.
Det är väl det som gäller....

  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-19 22:14

Sidan laddar en <TEXTAREA> med en artikel där användarens sökord ska vara markerade. Fungerar bra på vanliga "HTML-texter" (Lasso/MySQL). Men önskvärt även i en <TEXTAREA>. Texten innehåller även QuarkXPress formatkoder, och måste ligga i en <TEXTAREA> för vidare flöden...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-05-19 22:31
Ursprungligen av Wire:

Sidan laddar en <TEXTAREA> med en artikel där användarens sökord ska vara markerade. Fungerar bra på vanliga "HTML-texter" (Lasso/MySQL). Men önskvärt även i en <TEXTAREA>. Texten innehåller även QuarkXPress formatkoder, och måste ligga i en <TEXTAREA> för vidare flöden...

Det där var ungefär en mil ovanför mitt huvve. Men eftersom t.ex. Google lyckas markera sökorden man använt när dom skjuter fram ett PDF, så kan man ju tänka sig att det skulle funka i en textarea också.
Har inte en susning...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-20 00:19

Har själv försökt med liknande grejer, men icke. Vet att det funkar med lite VBScript men då låser man sig till IE och det är ju inte så roligt...

Nån plattformsoberoende lösning har jag inte skådat. Och jag har sökt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-20 11:08

Att markera flera ord i en textarea när de inte ligger i följd blir nog svårt, och jag tycker att det är rätt logiskt att det är så. Det är ju en markering av text du verkar vara ute efter och i andra applikationer som t.ex. texteditorer osv så kan man ju oftast bara markera ett ord, en följd av tecken, en rad, ett stycke, eller hela texten. Att markera ett antal ord och med en enda operation t.ex. radera dem är ju lite svårare, då är det ju sök-och-ersätt som gäller.

Vad jag inte riktigt förstår är varför texten måste ligga i en textarea? Du skriver något om QuarkExpress formatkoder och att de måste ligga i en textarea, men varför? Skulle du inte kunna visa texten inuti t.ex. <pre></pre> och markera orden där?

1
Bevaka tråden