Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Redagruppen startar MacSkrot

Tråden skapades och har fått 61 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Om en vecka öppnar en ny svensk marknadsplats för begagnade och utgångna Appleprodukter och reservdelar. Bakom sajten står RedaGruppen - en av landets äldsta Appleåterförsäljare.

I en presentation för återförsäljare berättar man att ska bli landets största köp & säljmarknad och en plats för restpartier och hyllvärmare. Dessutom finns en yta för servicepartners att lista sig mot en mindre kostnad. Sajten har premiär den 25:e Maj men går att besöka redan idag med begränsad funktionalitet. Lanseringen kommer ske i genom annonsering på exempelvis MacWorld men såvitt vi har förstått kommer inte MacSkroten och MacBörsen samarbeta i övrigt.

Det är intressant att Appleåterförsäljare testar nya initiativ och vi ser alla fram emot lanseringen!

http://www.macskroten.se/

Kanske kan en ny bärbar locka för under 1500kr?

PowerBook 520/33MHz/12/1GB/Diskettstation
- Operativsystem 7.6.1
- Bra skick
Pris: 1.495,-

Ursprungligen av Björnström:

Kanske kan en ny bärbar locka för under 1500kr?

PowerBook 520/33MHz/12/1GB/Diskettstation
- Operativsystem 7.6.1
- Bra skick
Pris: 1.495,-

Sorry, en sån skulle jag inte betala mer än 350 kronor för...

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-05-19 12:09

Mycket trevlig nyhet!

  • Medlem
  • Piteå
  • 2004-05-19 12:14

Alltså sidan ser ju ut som att den är designad 1990 :/

  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-19 12:30

Design

Ursprungligen av Gadd:

Alltså sidan ser ju ut som att den är designad 1990 :/

Tror att det är det som är meningen jag gillar det i alla fall. Det handlar ju just om klassiker och annat som inte är direkt nytt.

Jag sände redan en förfrågan på en CD/DVD-rom till en PB 400

Hurra !
Jag köpte min begagnade iBook 366 Firewire privat för 2500:- istället för 5995:- +moms hos Macskroten.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2004-05-19 13:30
Ursprungligen av Per Selander:

Hurra !
Jag köpte min begagnade iBook 366 Firewire privat för 2500:- istället för 5995:- +moms hos Macskroten.

Ja, priserna var onekligen i överkant.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2004-05-19 13:31

PowerBook G3/14.1"/233Mhz/192MB/2GB/512K-L2/CD/56k
Operativsystem 9.2.2
-Bra skick

4 295 kr

Herregud, kommer nån gå på det där?

  • Medlem
  • 2004-05-19 13:46

Hittar inte ännu mer info om garantier osv... Det kommer väl. Men om man tittar på Bärbara står det "2v, fs". Betyder det kanske 2 veckor, friskrivning... eller liknande? Tror inte att man någonsin kan friskriva sig helt från konsumetlagen med mer än att man kan acceptera vissa brister i en begagnad vara om de upplysts om innan köpet (repor, glapp etc). Det innebär alltså också att MacSkroten är skyldig att åtgärda div ursprungliga fel, och under första 6 månaderna är bevisbördan på dem. Intressant att se hur de kommer att utforma villkoren till de 25:e, nu finns inget ännu om detta på sidan...

Säger det inte sig självt att om mellanhänder ska ha sitt när en begagnad dator byter ägare, så blir det dyrare. Kanske kan någon känna att det är tryggare att handla så här, men skulle jag köpa begagnat så skulle jag gå via annonser istället.

Vad får jag för min PB 145B egentligen? Jag såg att de tog 1.395 kr för den modellen. Om jag hade satt ut en annons så hade jag inte försökt med mer än 200 kr max, eventuellt hade jag skänkt bort den. (25 Mhz, 4MB ram, 80 MB Hd, svart-vit 640x400 skärm.)

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-05-19 15:30

undra vad dom ska ha för spartacusen. nypriset på 75 lax känns ju lite i överkant, men den e onekligen läcker!

Dom kanske är så dyra för att dom försöker få råd med ett bindestreck i sitt företagsnamn; Reda Gruppen.

Förlåt mitt OT, men jag var tvungen...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-26 10:42
Ursprungligen av Jånte:

undra vad dom ska ha för spartacusen. nypriset på 75 lax känns ju lite i överkant, men den e onekligen läcker!

Räkna i underkant 50 lax så prickar du nog rätt :).....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-26 11:34
Ursprungligen av CUBEIS:

Räkna i underkant 50 lax så prickar du nog rätt :).....

Troligen då Macrent har en sådan till salu för 7000 + moms.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2004-05-19 16:17

Ta nuvarande priser med en rejäl näve salt. Det är ju bara fiktiva exempelpriser

Citat:
"NEDAN ÄR EN DEMONSTRATION FÖR VÅRA PARTNER"

Dvs ju högre fiktiva priser dom satt, desto mer vattnas det i munnen på (orealistiska) partners som ser möjligheter att kränga hyllvärmare.

Dessutom så är priserna angivna exklusive moms och frakt - vilket justerar slutpriset från kategorin "dyrt" till "ocker".

Vänta och ni skola skåda ljuset den 25 maj. Kultdatorer för hundralappar.

kendoka är smart minsann! (I positiv bemärkelse)

hursomhelst, kul med retro mac saker, även om jag nog måste vara ärlig och tillstå att jag inte är tillräckligt fanatiker för att köpa något där, men man ska ju aldrig säga aldrig..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-19 16:42

En Powerbook 170 annonserades ut i DN härom dagen för 200:- istället för 1745 (med moms) på macskroten.
Själv sålde jag ett par PB 140 på Tradera för en dryg hundring styck nyligen och var nöjd med det.

Att registrera sig som servicepartner kostar 995 kronor + moms. Om alla som står i listan har gjort det är deras affärsidé lysande med tanke på att där finns 70 företag. Har dom inte betalt eller ens tillfrågats är det ju än mer tveksamt. Jag skulle inte vilja att mitt företag (som inte är med på listan) skulle kallas servicepartner till Redagruppen.

Att sen ta 100 spänn för radannonserna kommer säkert bli en hit med tanke på att det är gratis både här och på andra ställen som är betydligt mer etablerade.

Men ta bra betalt har väl Redagruppen varit bra på länge.

  • Medlem
  • 2004-05-19 17:10

Jag är lite kritisk till namnet. MacSkrot? Vadå skrot? Vem vill ha skrot?

Om de inte får in en hel bunt med nyare Macar, kanske några G5:or till hyffsat pris, så kommer det här absolut inte att funka. Om de däremot kan leverera ganska nya Macar till ett bra pris så är det ju helt OK.

Ursprungligen av stfm:

Jag är lite kritisk till namnet. MacSkrot? Vadå skrot? Vem vill ha skrot?

Om de inte får in en hel bunt med nyare Macar, kanske några G5:or till hyffsat pris, så kommer det här absolut inte att funka. Om de däremot kan leverera ganska nya Macar till ett bra pris så är det ju helt OK.

Det var också min tanke, folk förknippar inte deras fina gamla Macar med skrot. De är ju nästan heliga. Sen verkar "skrotet" deras hemskt dyrt dessutom.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-05-19 23:26
Ursprungligen av stfm:

Jag är lite kritisk till namnet. MacSkrot? Vadå skrot? Vem vill ha skrot?

Jämförbart med bilskroten. Sådant som andra har kasserat kan mycket väl komma till användning för någon annan. Perfekt för den som inte har råd med nytt men som vet hur man mekar med Mac.

Sköts det rätt, kan det bli bra. / Terhi

  • Medlem
  • 2004-05-19 17:24

"Men ta bra betalt har väl Redagruppen varit bra på länge."

Möjligt, men när jag köpte min PowerBook så var de billigast på den i Sverige enligt MacBörsen...

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2004-05-19 19:13

som sagt designen känns 1990...."made with mac"-symbolen.....herre gud. barnsligt o inget ställe jag skulle köpa prylar på

  • Medlem
  • 2004-05-19 20:37

Macskrot? Inte då.

Gamla Macar ska inte säljas, dom ska skickas till Afrika. Fast å andra sidan tar jag ju inte emot lägre än G3.

Fick förresten in min första G4 i veckan. Trasig sa man, men då kände man inte mej. 16 timmar tog det, men nu rullar den på som en skållad ål. Den ska jag vara särskilt noga med var den hamnar.

Redagruppen har kontaktat mig och meddelar att dom inte står bakom tjänsten - trots att all information vi fått säger så.

Jag kommer reda ut frågan imorgon bitti när jag kommer tillbaka till kontoret!

Ursprungligen av Björnström:

Redagruppen har kontaktat mig och meddelar att dom inte står bakom tjänsten - trots att all information vi fått säger så.

Jag kommer reda ut frågan imorgon bitti när jag kommer tillbaka till kontoret!

Nå, vad säger dom?

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Nå, vad säger dom?

Jag skickade länken till NIC.SE och undrade varför dom står registrerade på domänen om dom inte driver den. Jag tror vi får svaret imorgon när dom har premiär.

  • Avstängd
  • International user
  • 2004-05-25 14:36
  • Avstängd
  • International user
  • 2004-05-25 15:15
Ursprungligen av Björnström:

Redagruppen har kontaktat mig och meddelar att dom inte står bakom tjänsten - trots att all information vi fått säger så.

Jag kommer reda ut frågan imorgon bitti när jag kommer tillbaka till kontoret!

Förnekar de fortfarande att de står bakom sidan? De verkar ju inte stå helt rätt till hos dem...

Reda Gruppen vs macskroten

Skickar över information som Martin enkelt kunnat kontrollera
innan han skrivit artikeln. Men troligtvis har han som vanligt många bollar i luften
Källa http://www.nic.se

Vi tackar naturligtvis 99mac för publiciteten, då vi verkar
vara ensamma om att annonsera på macskroten.se.

Med vänliga hälsningar

Michael Eriksson
Försäljningsansvarig

http://www.redagruppen.se

Bevaka tråden