Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

gammal iMac som vägrar starta

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har problem med en gammal revision B bondi-blue iMac som är stendöd. Den vägrar helt enkelt starta. Måste vara något elfel.

Nån annan som hafft liknande problem?

Vad kan det kosta att laga el-delen?

Är det möjligt att plocka ur hårddisken och sätta i den i en G4?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-13 13:14

Säger den inte ens surr?

Om den surrar till lite innan den dör så prova med att ta bort "bildskärmskontakten"
(under kåpan på undersidan - 1st skruv)

Om - och endast om - detta hjälper så kolla på iTFTmac

edit: Visst går HD:n plocka ur (sitter under CD-spelaren, dra ur "moderkortslåddan) - vanlig sur IDE 3.5"

Nepp, den säger inte ens surr. Helt dött.
Är det lätt att få upp plast-skalet eller behövs det speciella tillvägagångssätt och verktyg? (har inte datorn här)

  • Oregistrerad
  • 2004-05-13 13:37

Du klarar allt med en stjärnmejsel och lite klurande

Tror det finns en säkring invid "nätintaget" om jag inte missminner mig...
Är det illsketagôrjättedött så låter ju det rimligare...

Det finns lite "how to disassemble" siter om du söker på google...

En säkring? som man kanske behöver byta då? kan det vara problemet?

Jag har också en rev B som dött. Helt stendöd, inget liv alls.

På min var det tyvärr inte säkringen som var trasig. Efter lite letande hittade jag en sajt (kommer inte ihåg var) där det fanns lite felsökningsförslag. Bla var det ett där man skulle testa spänningen mellan två punkter på powerboarden och den skulle vara 5 volt men min var bara 2,5. Då gav jag upp.

Inte för att detta var något konstruktivt inslag egentligen, men jag tänkte bara nämna det.

Jag skruvade upp plasthöljet, tog ur moderkortslådan och nollställde CUDA genom att hålla nere knappen en stund. Sen när jag skulle starta datorn började faktiskt datorn surra lite och den hann så långt som att spela upp startljudet innan datorn dog igen. Så, CUDA-knappen gjorde faktiskt något. Men vad kan det då vara för fel? Hade startljudet spelats även om säkringen var trasig?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-19 12:40
Ursprungligen av Jonas Sagard:

Så, CUDA-knappen gjorde faktiskt något. Men vad kan det då vara för fel? Hade startljudet spelats även om säkringen var trasig?

Givetvis hade en trasig säkring förhindrat den att komma så långt...
Antar att den börjar kolla hårdvaran men stöter på patrull (trasig skärm ligger i slutet på den sekvensen), så plocka dän och sätt dit det mesta som går göra så med (processorkort, minne, grafikminne, hd-kontakter och alla jäkla kontakter mellan strömkortet och grafikkortet etc. Akta fingrarna Börja med det lättaste och ta det mer svåråtkomliga senare - och att ta loss skärmkabelanslutningen är väl döenklast).
Var tusan hittade du "cuda" någonstans

"CUDA reset" står det med pyttesmå bokstäver brevid det enda som ser det minsta ut som en knapp på moderkortet. Ganska nära processorn, i ena hörnan typ.

Jo, han som har datorn har sagt att skärmen hållit på att flimmra lite då och då. Kanske är något fel på den. Så du föreslår att jag bara kopplar ur skärmsladden och ser om det funkar?

Det är väl inte det lilla analogkortet som spökar även i detta fall?:mad:

Det är ju mer eller mindre standard att det lägger av, har upplevt det tvivelaktiga nöjet med TVÅ iMac som dog på 24 timmar, i båda fallen p.g.a lilla analogkortet.:mad:

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2004-05-20 20:34

Blir det inte ett sånt resultat om man kör system 10 utan att ha uppdaterat till senaste firmware?

Jo, det förrekommer, även det är ju helt otroligt. Det är intressant att en iMac kan krascha p.g.a utebliven FW-uppgradering medan en Power Mac som är jämngammal inte gör det. Jag drar slutsatsen att iMacen är en dator med inbyggda akilleshälar.;)

Värmen som en fläktlös iMac avger räcker ju också för uppvärmning av ett helt rum skulle jag vilja säga.;)

När jag var i kontakt med verkstäder avseende det lilla analogkortet som dött fick jag jättelåga priser på reparationerna - 2500 - 5000 kronor. Verkligen prisvärt.....

Kolla batteriet!

Hur kollar jag batteriet utan att behöva köpa ett nytt för flera hundralappar?

Och analogkortet, går inte det att byta själv? 2500-5000 kronor, så mycket är datorn inte ens värd.

Plocka ut batteriet på moderkortet och mät på det, skall ej vara under 3,3Volt. Nytt batteri hittar du exempelvis här:

http://inwarehouse.se/pb.asp?src=3&sku=e322712

Efter att du satt i batteriet igen (nytt/gammalt) vänta 10 sek och tryck därefter en (1) gång på cuda-knappen (Power Management Reset Button).

Edit: Elfa tar 86,60kr för batteriet. www.elfa.se (sök på LS14250).

Senast redigerat 2004-05-23 20:11

Tack Böckert! Ska försöka få tag i en sån där multimeter så jag kan mäta spänningen på batteriet. Om man kan få ett nytt under hundralappen känns det som ett kap.

Och förresten, vad är ett analogkort och vad gör det i datorn?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-23 17:27

Sen:
Tänk på att det är _lite_ skillnad på rev.A-D och nyare iMac:ar…
Det är ett gäng sammanblandningar i tråden

Ursprungligen av Pär:

Sen:
Tänk på att det är _lite_ skillnad på rev.A-D och nyare iMac:ar…
Det är ett gäng sammanblandningar i tråden

Hoppla! Fick se nu att det gällde rev.B. Ändrade på bilden i inlägget ovan så att rätt moderkort visas;). Då är jag inte helt säker om det är rätt typ av lithium-batteri som jag rekommenderade ovan, utan jag tror att det är den sorten som är något längre, d.v.s.: LS14500 (Elfa). Jonas: du ser ju själv vad det är för mått på det batteri som sitter i nu, och hittar en ersättare på www.elfa.se.

PS. Analogkortet är det kort som med analoga signaler styr CRT-bildskärmen (ritar upp på skärmen).

Okej Böckert, jag kollar Elfa.

Analogkortet känns dock som den troligare stötestenen. Skärmen betedde sig konsigt och flimrade stundtals innan den datorn slutligen gav upp. Hur kan man dubbelkolla om detta är trasigt? Finns det några yttre tecken? Och kan man få tag på ett nytt billigt och montera in själv?

När du startar upp iMacen, snurrar då fläkten?

OK, har nu kollat upp lite grejer. Rev.B skiljer sig visst en hel del i "uppbyggnad" om man jämför med det som kom senare. Om fläkten ej snurrar och startknappen ej lyser (dator död) så är det inte alls säkert att det här rör sig om något fel i analog-kortet. Utan vad som kanske behöver göras är att resetta moderkortet:

Logic Board Battery

The battery on the logic board controls the stored system settings, such as date and time. It is important to note that the battery does not affect power at startup. The battery should be replaced if the system loses date and time settings.

The Cuda Chip

The Cuda is a microcontroller chip. Its function is to: • Turn system power on and off. • Manage system resets from various commands. • Maintain parameter RAM (PRAM). • Manage the real-time clock. Many system problems can be resolved by resetting the Cuda chip (see the Symptom/Cure tables for examples). Press the Cuda reset button on the logic board to reset the Cuda chip. (The Cuda reset button is located on the back edge of the logic board between the modem port and the processor module. Refer to the Logic Board Diagram in the Basics chapter for location information.) If you continue to experience system problems, refer to “Resetting the Logic Board” later in this chapter.

Resetting the Logic Board

Resetting the logic board can resolve many system problems (see the Symptom/Cure tables for examples). Whenever you have a unit that fails to power up, you should follow this procedure before replacing any modules. 1. Unplug the computer. 2. Disconnect the cable that runs from the power supply to the power filter board on the bottom side of the logic board/mass storage chassis. 3. Press the Power On button on the front of the unit. 4. Remove the logic board/mass storage chassis from the unit. 5. Remove the battery from the logic board. 6. Wait at least 10 minutes before replacing the battery. 7. Make sure the battery is installed in the correct +/- direction. 8. Reassemble the computer and test the unit. Note: This procedure resets the computer’s PRAM. Be sure to check the computer’s time/date and other system parameter settings afterwards.

Senast redigerat 2004-05-23 21:30

Fläkten snurrar inte och knappen lyser inte.

Så för att nollställa Logic Board kopplar jag bara ur alla kablar (trycker på On-knappen?) skruvar upp, drar ur moderkortslådan och tar ur batteriet i 10 minuter. Men om batteriet redan är slut? Och "replace", ska jag sätta tillbaka samma batteri? ett nytt behövs väl inte?

Okej, jag nollställde Logic Board:et och skruvade ihop datorn igen.

När jag tryckte på On-knappen började fläkten surra, knappen lyste rött, hårddisken började spinna, startljudet ljöd. Skärmen slogs aldrig på, utan istället hördes ett kort knastrande, fräsande ljud upprepade gånger och startknappen på framsidan av datorn blinkade i grönt. Sen stängde datorn av sig igen.

Din misstanke om att det är analog-kortet som knasar, verkar inte vara helt fel. Det står rätt så klart nu. En bra ursäkt med andra ord att upgradera till G5 nu :). Frågan är om det är lönt att gå vidare. /N

Jo, om reservdels-analogkort är så dyra eller svåråtkomliga som jag befarar får den här iMacen nog gå i pension.

Så, vad gör man med en gammal iMac med trasigt analogkort? Är det bara till att slänga på tippen, eller är det värt att ta omhand reservdelar? CD-läsaren går väl inte i min G4? Och RAM-minnet är väl specifikt för iMacen, eller går det att sätta i nån annanstans?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-27 12:39
Ursprungligen av Jonas Sagard:

Så, vad gör man med en gammal iMac med trasigt analogkort? Är det bara till att slänga på tippen, eller är det värt att ta omhand reservdelar? CD-läsaren går väl inte i min G4? Och RAM-minnet är väl specifikt för iMacen, eller går det att sätta i nån annanstans?

Du kan ju göra som jag skrev i första inlägget

Det är ju en vanlig bildskärmskontakt (mac) så det är ju bara att koppla in en skärm vad som...
Är du på humör så sätter du i en vanlig 15"TFT med VGA-anslutning (sök på iTFTmac här på 99 - sidan funkar på kvällar när min dator är på).
Gjort så så gick den gamla iMac:en från att ha lagt av med OS9 till att köra uppdateringen till 10.3.4 igår kväll...

Ursprungligen av Jonas Sagard:

Så, vad gör man med en gammal iMac med trasigt analogkort? Är det bara till att slänga på tippen, eller är det värt att ta omhand reservdelar? CD-läsaren går väl inte i min G4? Och RAM-minnet är väl specifikt för iMacen, eller går det att sätta i nån annanstans?

Minnet och Cd:n är standard vad jag vet och går i pc eller mac lika bra. Sedan är det väl knappast värt så mycket pengar ändå eftersom de har några år på nacken.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-27 11:53

Den går att sälja till någon stackare för typ 500 eller göra så här: http://www.applefritter.com/node/view/2241
Kan ju nämna att jag är lite intresserad själv...

Pär, vet du om någon lyckats med extern skärm på en iMac slot-in (utan vga-anslutning)? Dotterns iMac-skärm är inte så fräsch längre, har justerat så gott det går med autofocus, men nä! Vore rätt gött om man kunde koppla in en TFT på'n.

Bevaka tråden