Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PowerBook vägrar automatisk vila

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-19 03:10

Helt plötsligt vägrar min PB att automatiskt gå i viloläge när den är nätansluten. Skärmen blir bara svart men datorn är fortfarande på och ingen pulserande vilolägeslampa går på. Att manuellt sätta den i vila går bra och det funkar även med den automatiska inställningen när den går på batteri.

Det enda jag kan komma på som kan medfört någon ändring är att jag installerade Battery Update och jag tror att det var efter det som den började bete sig så här. Det jag testat hittills är:

1. Slängt preferencefilen com.apple.PowerManagement.plist
2. Kört sudo periodic daily/weekly/monthly
3. Nollställt PMU:n
4. Nollställt NVRAM
5. Ominstallerade batteriuppdateringen
6. Zappat PRAM
7. Kollat/reparerat skivbehörigheter med skivverktyget

Ingen skillnad...

Finns det något annat man kan prova? Måste ju vara mjukvarubaserat fel känns det som.
Några tips?

Senast redigerat 2004-05-19 03:53
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-19 11:33

Uppdaterade även till 10.3.3 och körde Yasu utan någon skillnad.

Testade i desperation att välja något av de förvalda värdena i Strömsparare, alltså inte läget Anpassad. Det kanske man borde tänkt på tidigare för se, nu funkar det!

Helt logiskt...kanske inte?!

Min skärm går inte att stänga när datorn är igång. Den öppnar sig automatiskt då, jag måste trycka på sleep manuellt och sedan stänga locket. Mycket skummt...

..det var ju inget svar på ditt problem, men det kanske känns tryggt att andra har skumma problem också...=o)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-24 23:45

Har också massa skumma problem med min PB. Datorn går ner i viloläge utan orsak, fläkten rusar utan orsak osv.

Clabur: Trodde jag hade testat nästan allt, men nu undrar jag vad hur man nollställer "NVRAM"? För det har jag inte gjort.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-05-25 10:00

Jag kan berätta att jag också hade samma problem att den ibland/ibland inte gick i automatisk vila med 10.3.3. Det gick helt enkelt inte att säga när det skulle fungera. Detta gällde en maskin som varit med sedan 10.3.0 och fått alla uppdateringar allteftersom den släpptes.
Efter en garantireparation så installerade jag om från 10.3.0 och lät den plocka hem resten via Software Update. Då blev det ju lite andra uppdaterngar som plockade hem än innan då jag fick alla smådelar. Vad är effekten/skillnaden då? Jo, nu fungerar det! Om detta beror på .plist-filer sedan äldre versioner och/eller att det har lagts in mindre uppdateringar i den senaste 10.3.3-combon jämfört med det tidigare deluppdateringarna ska jag låta vara osagt men det är en skillnad.

Summa summarium: har du problem med automatisk vila kan du installera om från scratch.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-25 12:18

Du resettar NVRAM genom att starta om datorn och håll nere tangenterna:
Kringla+Alt+O+F
När det kommer upp text på vit bakgrund släpper du tangenterna

skriv: reset-nvram och tryck enter
skriv: set-defaults och tryck enter
skriv reset-all och tryck enter

Klart!

Frågan är dock om det kommer att hjälpa men du kan ju prova.

Som jag skrev tidigare fungerade det återigen när jag valde det förinställda värdet "Automatiskt" i strömspararinställningarna. Det fungerade även när jag efter detta ändrade på tiden för vila så att det stod "Anpassa" i inställningen.

Fram tills igår...

Testade nu att återigen sätta i läge Automatiskt men nu verkar inte det heller funka. Trött blir man.

Känns väl i och för sig bra att det verkar försvinna efter en ominstallation från scratch som Frazze skriver men det känns ju inte som ett jättelockande alternativ.

Jag har för mig att jag sett någon sida på Apple där man kan rapportera buggar via ett formulär. Någon som har adressen dit?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-25 12:27
Ursprungligen av clabur:

Jag har för mig att jag sett någon sida på Apple där man kan rapportera buggar via ett formulär. Någon som har adressen dit?

< http://www.apple.com/macosx/feedback/ >
Men jag antar att dom får in mängder med sådant som inte helt och fullt är buggar oxå, så det är nog mycket för dom att "lirka i"

Du har kört "periodic" antar jag? Det brukar ju hjälpa...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-25 12:48

Tack. Kan ju vara bra att rapportera i alla fall...

Jo jag testade att köra periodic förra gången. Vet inte riktigt vilken av mina ovanstående metoder som löste det förra gången, förmodlligen en kombination? Skall testa igen.

Senast redigerat 2004-05-25 17:05
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-25 15:27

Tack för tipsen. Har nollstållt NVRAM, verkar inte göra någon nämnvärd skillnad. Det är i och för sig mest fläkten som spökar för mig för tillfället. Den drar igång, fast datorn inte är ansträngd. Ibland drar den igång max och försätter då samtidigt datorn i vila. Startar man från vila igen så går den igång max och försätter datorn i vila igen...så kan man hålla på tills man lyckas starta om datorn.

Ibland börjar fläkten och brumma igång var 30 sek. Sen lägger av igen, och så kommer det tillbaka... Fattar inte riktigt vad so händer.

Väntar nog in 10.3.4 innan jag gör en ominstallation. Datorn är 1 år i slutet av juli så jag tänkte lämna in det innan dess om det inte löst sig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-25 17:09

Hej. Det är jag igen.

Ville bara rapportera att det visst funkade med inställningen "Automatiskt" i Strömsparare... Tänkte inte på att jag hade Virtual PC igång och då har jag märkt tidigare att den inte går i automatisk vila. Har väl något att göra med processer eller något men det kan jag leva med i det specialfallet.

I övrigt vilas det fint nu

1
Bevaka tråden