Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac version 4.2 på väg - vad vill du förbättra?

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-04-03 23:40

Att vi skribenter kan se hur många som läser våra nyheter

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-04-04 01:20

Kanske att ni sätter igång wap-funktionen igen? Vad jag testat, fungerar den fortfarande inte.

Att man ser vilka trådar man har postat i, d.v.s. tillbaks med den lilla gubben som fanns i trean!
Möjlighet att kunna välja vilka feeds man vill se på förstasidan.

J.

bättre hantering mellan framside-nyheter och själva forumet (dvs tydligare navigation), samt möjligheten att kunna söka/titta i framsidanyhets arkiven.

sen saknar jag testlabbet :/

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2004-04-04 15:16

Har inte kunnat finna det. Men vilka som ingår i de olika forumen och redaktionen för vad på 99MAC, listade. Om man har tips på nyheter och vill skicka dessa direkt, vem skickar man de till.

Så man bla kan skicka ett tack.

Mången tack till de som skriver om spelnyheterna.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-04 17:59
Ursprungligen av Sten_n:

Mången tack till de som skriver om spelnyheterna.

You're most welcome

Ursprungligen av johan dansk:

bättre hantering mellan framside-nyheter och själva forumet (dvs tydligare navigation), samt möjligheten att kunna söka/titta i framsidanyhets arkiven.

Vad tycker ni som sättet som Bold (fd. 99reklam) har löst problemet med forum och en redaktionell del? Exempelvis MacWorld har delat upp det ganska hårt, men det gör också att kommentarer kring artiklarna hamnar i ett eget systen, vilket jag inte gilar.

http://www.bold.se

  • Oregistrerad
  • 2004-04-05 17:42
Ursprungligen av Christian Åhs:

Vad tycker ni som sättet som Bold (fd. 99reklam) har löst problemet med forum och en redaktionell del? Exempelvis MacWorld har delat upp det ganska hårt, men det gör också att kommentarer kring artiklarna hamnar i ett eget systen, vilket jag inte gilar.

http://www.bold.se

Jag tycker Bold.se är grymt snygg. Nyhetssidan känns inte så plottrig som 99mac.se gör just nu, med de 30 senaste nyheterna till höger om allt och äldre nyheter till höger och alldeles för många rss-feedar.

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Jag tycker Bold.se är grymt snygg. Nyhetssidan känns inte så plottrig som 99mac.se gör just nu, med de 30 senaste nyheterna till höger om allt och äldre nyheter till höger och alldeles för många rss-feedar.

jag tycker bold.se känns grymt plottrig, man ser under tio ord av nyheten, så ifall det är någon kort nyhet har man klickat iväg sig ett steg bara för att läsa 10 ord till som mest.

Nej, jag röster på att ha något liknande som redan finns på framsidan här, kanske dela upp det lite grann och försöka bestämma vilka nyheter som är stora, och ha ingressen för "mindre" nyheter på någon passande plats.

Ursprungligen av johan dansk:

jag tycker bold.se känns grymt plottrig, man ser under tio ord av nyheten, så ifall det är någon kort nyhet har man klickat iväg sig ett steg bara för att läsa 10 ord till som mest.

Det är de fem senaste rubrikerna du ser på Bolds förstasida. Inte en del av en tråd, som dessutom sällan/aldrig innehåller endast 10 ord Hos Bold påverkas i dagsläget inte senaste inlägget på förstasidan utan visar de senaste nyheterna från vårt redax. Men precis som på 99mac finns "Dagens inlägg" i forumet.

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Jag tycker Bold.se är grymt snygg. Nyhetssidan känns inte så plottrig som 99mac.se gör just nu, med de 30 senaste nyheterna till höger om allt och äldre nyheter till höger och alldeles för många rss-feedar.

Smaken är som baken - vi är så många på 99mac att det är svårt att tillfredsställa allas önskemål. En AD ifrån Jönköping har gjort ett nytt skin som jag ska titta närmare på, eventuellt har vi en smaskig design på gång då.

Jag funderar på att göra en portal på mac.se som samlar det mesta inom macvärlden (vi har grymt mycket hits där) och där skulle man kunna göra en cleanare nyhetssida á la blog utan RSS:er etc. Samtidigt är ju den sidan avsedd för att locka användare till mail.mac.se, blog.mac.se och andra kommande tjänster på ett sätt som inte 99mac gör.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-04-04 19:31

Jag tycker att bilderna i sidhuvudet är ganska trevliga, speciellt i början innan man sett alla bilderna, men eftersom det är lite få bilder i databasen, så börjar man bli lite trött på dem vid det här laget. Anledningen är nog att det kommer en ny bild varje gång man går till någon annan del av sidan. Därför tycker jag att det borde vara en bild/dag eller en bild/gång man loggar in. Dessutom får ni gärna lägga in fler bilder i databasen.

(För övrigt skulle vissa bilder må bättre av en annan beskärning. Som det är nu så är många bilder beskurna så att en person finns i mitten av bilden och sedan något mässgolv i bakgrunden.)

Ursprungligen av dala:

Jag tycker att bilderna i sidhuvudet är ganska trevliga, speciellt i början innan man sett alla bilderna, men eftersom det är lite få bilder i databasen, så börjar man bli lite trött på dem vid det här laget. Anledningen är nog att det kommer en ny bild varje gång man går till någon annan del av sidan. Därför tycker jag att det borde vara en bild/dag eller en bild/gång man loggar in. Dessutom får ni gärna lägga in fler bilder i databasen.

(För övrigt skulle vissa bilder må bättre av en annan beskärning. Som det är nu så är många bilder beskurna så att en person finns i mitten av bilden och sedan något mässgolv i bakgrunden.)

Mats fixar tio nya inom kort. Vi kommer fylla på bilder i takt med att vi är med på nya events etc. Kom också ihåg att vi får 250 nya medlemmar i månaden som aldrig sett bilderna förut

  • Medlem
  • 2004-04-04 23:39

Ny 99mac.app hade självklart varit trevligt också. Vid lanseringen av 99mac version 4 har jag för mig att Martin sa att 99mac.app skulle byta namn till enbart mac.app. Är det lagt på is?

/majk

Jag skulle vilja att man kunde skriva in vad man jobbar med där det nu är vad man har för mac och iPod. Ta bort iPod för det är ändå inte så intressant. Det kan man väl skriva in på vad man har för Mac.

Mitt förslag är att "Dagens inlägg" bör byta plats med "Nya inlägg" som just nu huserar i menyn "Snabblänkar".
Detta skulle göra att man sparar in onödigt klickande.
Bildförklaring: http://99mac.se/forum/attachment.php?attachmentid=2178

det var lättare att komma till de olika forumen i den gamla versionen.

det är nog mest en personlig åsikt ifrån min sida iom allting är så inboxat. Kan inte glädja alla...

Sammanfattning av önskemål inför 99mac 4.2:

- Uppdatering av förstasidan med bättre presentation av nyheter, nyhetsarkiv, möjlighet att söka på nyheter och möjlighet att kunna välja nyhetskategorier. Troligen kommer våra RSS-kanaler och "senaste 30 nyheterna" samlas på ett mer attraktivt sätt i högerspalten på alla 99mac sidor.

- Möjligheten att kommentera nyhter kommer förbättras rejält.

- Vi uppdaterar forumprogramvaran till senaste version. Innebär mest lite buggfixar och småförändringar i utseendet.

- Förändring av "99mac original" till mer kaffefärger och skapa ett nytt helvitt utseende.

- Toppmeny med direktlänkar till ipod.se, offtopic.se, support, och mac.se

- Uppdaterad logo i svart/vitt.

- Bättre feedback till skribenter så att man kan se hur många som läst nyheterna

- Testlabbet skall tillbaka

- Kunskapsproven skall tillbaka

- Fler toppbilder

- "Mina aktiva diskussioner" knapp

- Utökade profilsidor med mer information om medlemmarna

- Utökade profilsidor för moderatorer och skribenter

Keep 'em coming! Jag har lite ledig tid i helgen...

  • Oregistrerad
  • 2004-04-30 15:01
Ursprungligen av Björnström:

Sammanfattning av önskemål inför 99mac 4.2:

- Bättre feedback till skribenter så att man kan se hur många som läst nyheterna

Tack!

Ursprungligen av Pallish:

Tack!

Det finns egentligen redan men du vet nog inte hur man ser det bara

(skicka ett ICQ så skickar jag en länk...)

Ursprungligen av Björnström:

Sammanfattning av önskemål inför 99mac 4.2:

[...]

Keep 'em coming! Jag har lite ledig tid i helgen...

Nu är jag så fräck att jag inte läser igenom tråden innan jag postar, men här är några tankar:

- Lägg tillbaka titlar och/eller antalet inlägg eller liknande info. Det har ju varit många diskussioner om detta och om Kharma, men just nu är det faktiskt väldigt anonymt och en nackdel jämfört med hur många andra forum har det. En grundläggande info är ju att veta vilka som är administratörer och moderatorer, det är rätt grundläggande på de flesta forum.

- Styr upp Filarkivet eller ta bort det, för det fungerar inte idag och underhålls inte alls.

Ja, det blev visst bara två punkter jag kom på sådär i all hast. Jag har dock funderat en del på en mera kontroversiell tanke som går tvärt emot 99macs nuvarande idéer som verkar vara "växa och växa" samt "mera är bättre".

Den tanken går ut på att 99mac skulle satsa på "back to basics" dvs ägna sig främst åt att vara ett diskussionsforum och göra den biten riktigt bra. Att jobba på att inte göra så mycket utan att göra det bra istället. Att rensa istället för att lägga till. Men det går som sagt tvärt emot dagens portalliknande 99mac. Bara en tanke såhär i natten...

Ursprungligen av Adrian B:

Nu är jag så fräck att jag inte läser igenom tråden innan jag postar, men här är några tankar:

- Lägg tillbaka titlar och/eller antalet inlägg eller liknande info. Det har ju varit många diskussioner om detta och om Kharma, men just nu är det faktiskt väldigt anonymt och en nackdel jämfört med hur många andra forum har det. En grundläggande info är ju att veta vilka som är administratörer och moderatorer, det är rätt grundläggande på de flesta forum.

- Styr upp Filarkivet eller ta bort det, för det fungerar inte idag och underhålls inte alls.

Ja, det blev visst bara två punkter jag kom på sådär i all hast. Jag har dock funderat en del på en mera kontroversiell tanke som går tvärt emot 99macs nuvarande idéer som verkar vara "växa och växa" samt "mera är bättre".

Den tanken går ut på att 99mac skulle satsa på "back to basics" dvs ägna sig främst åt att vara ett diskussionsforum och göra den biten riktigt bra. Att jobba på att inte göra så mycket utan att göra det bra istället. Att rensa istället för att lägga till. Men det går som sagt tvärt emot dagens portalliknande 99mac. Bara en tanke såhär i natten...

- Angående titlar etc: ska titta närmare på det.

- Angående filarkivet: Vi har talat om en egen typ av versiontracker men jag vet inte hur vi ska kunna genomföra det utan att vi hittar en eller ett par ansvariga.

- Utveckla "back to basics". Innebär det att vi ska rensa upp designen (förstasidan t ex) osv eller att vi ska sluta med tester och redaktionellt material? (tolkade: "att rensa istället för att lägga till" på det sättet).

Jag ska försöka ta mig tid i helgen - röda dagar är perfekt för serverjobb!

  • Medlem
  • 2004-05-19 13:16

Bara en liten sak: kan man lägga in när en fråga/rubrik skapades? Tycker det är mer relevant än vem.

Tycker det var bra tidigare när man kunde se hur många inlägg en person har gjort. Som någon sa i en annan tråd så är man ibland mer hjälpsam mot nya medlemmar, och ibland kanske man även vi tipsa om hur det fungerar på forumet, om sökfunktioner osv. när någon är ny.

Det verkar ju bli lite ändringar på startsidan också. Det som jag designmässigt tycker behöver åtgärdas akut är den gula färgen i rutorna med nyheter från MacNN, Think Secret osv. Den skär sig illa mot den snygga guldgula bakgrundsfärgen.

Hur är det med 99mac.app:en då? Den saknar jag. Finns den i fungerande form för 10.3?

Bevaka tråden