Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iSkin ProTouch PB

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Brukar du äta knäckebröd när du jobbar med din Powerbook? Då kanske iSkin ProTouch är något för dig!

Jag tror inte jag är ensam om att råka spilla CocaCola eller kaffe i tangentbordet på min dator. Om du använder ett tangentbord till en stationär dator innebär det i värsta fall ett besök till närmaste Applebutik för att köpa nytt. Använder du Powerbook som jag kan det bli väldigt mycket dyrare än så.

iSkin erbjuder tangentbordsskyddet ProTouch PB för oss som använder Powerbook G4 (passar både titanium och nya aluminium), iBook G4, iBook G3 (även snäckskalen) och Powerbook G3.

Produkten består av tunt formpressad gummi med god matchning mot tangenterna och erbjuds i två färger: frostat vitt och elektriskt blått. Vi testade ProTouch PB på en Powerbook G4 17" och en ny 15" och passningen mot tangenterna var mycket bra men tyvärr blev passningen lite vågig och ytterkanterna var inte jämnt skurna (se bilder).

iSkin hävdar att ljudet ifrån tangenterna minskar rejält och det kan vi intyga. I vårt fall berodde det mycket på att viljan att använda tangentbordet minskade rejält med ProTouch. Känslan i fingertopparna blir något otydlig och man möts av en sladdrig gummikänsla när man skriver. Två av oss tre som testade produkten vill inte använda den i längden trots dess goda skydd mot damm och stänk.

Funktionen som tangentbordskydd är optimal - ingenting slinker mellan tangenterna. Däremot frågade vi oss vad som händer vid ev kaffestänk, troligen rinner nämligen kaffet ner i högtalarna intill tangentbordet med ungefär lika katastrofalt resultat. Däremot är skyddet mot smulor och damm väldigt bra.

Många som använder Powerbook råkar ut för fettfläckar på bildskärmen som kommer ifrån flottiga tangenter som pressas mot skärmen när locket stängs. ProTouch PB ger ett hyggligt skydd mot detta men kräver att man sköljer av skyddet med vatten och diskmedel lite då och då.

Information
Tillverkare: iSkin
Svensk distributör: Macoteket
Beskrivning: Tangentbordsskydd för bärbara Macar
Pris: 149 kr exkl moms, 186 kr inkl moms.

Slutsats:
ProTouch PB är ändamålsenlig för den som behöver använda sin dator i dammig miljö eller på andra ställen då datorn kan utsättas för exempelvis stänk. Kanske för den som har sin Powerbook som DJ-dator? För den som istället använder sin Powerbook för att skriva längre texter kan vi inte rekommendera produkten. Priset är dock lågt och det är lätt att vika ihop ProTouch och förvara det i en ficka på datorväskan. Vi tror att den som är intresserad av en produkt som ProTouch kommer bli nöjda med produkten.

iSkin ProTouch PB

  • Medlem
  • 2004-05-17 12:13

Precis vad jag misstänkte, den är bra men det är inget roligt att skriva på den. Men med tanke på priset och den miljö där jag kommer att använda min PB ibland kommer jag nog att köpa den i alla fall.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-17 14:38

korkat att skyddet inte täcker högtalarna hehe

Ursprungligen av tobot:

korkat att skyddet inte täcker högtalarna hehe

Alla olika storlekar av Powerbooks har ju olika högtalare, och att tillverka tre olika modeller av skyddet kan inte vara ekonomiskt lyckat. Jag tror dessutom att de flesta gillar att ha ljud i sin dator!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-17 21:48
Ursprungligen av Mats Björnström:

Alla olika storlekar av Powerbooks har ju olika högtalare, och att tillverka tre olika modeller av skyddet kan inte vara ekonomiskt lyckat. Jag tror dessutom att de flesta gillar att ha ljud i sin dator!

Hellre lite dovt ljud än kaffe o kortslutning, eller?.. man skulle dessutom kunna klippa till skyddet så att det passar respektive modell (12" & 15")

Frågan är ju om det nästan inte är värre om det rinner ner något i högtalarna? Vet inte riktigt hur skiljda de är från resten men under tangentbordet sitter väl iaf en metallplatta. Är dock säkert svårt att göra ett skydd på så många andra sätt, eller kanske det skulle gå att göra ett tangentbord som är vattensäkert i grunden?

  • Medlem
  • 2004-05-17 16:52

Natuligtvis borde det gjort skyddet större så att man sedan kunde klippa/skära till det för att få det som man vill.

En viktig sak att komma ihåg är att alla powerbooks ventilerar genom tangentbordet. Detta stoppas helt med denna typ av produkt. Detta ger varma PowerBooks!

  • Medlem
  • 2004-05-18 22:13
Ursprungligen av tompab:

En viktig sak att komma ihåg är att alla powerbooks ventilerar genom tangentbordet. Detta stoppas helt med denna typ av produkt. Detta ger varma PowerBooks!

AluBooks ventilerar mest på baksidan faktiskt, mellan skärmen och baksidan av tangentbordet. I alla fall 15-tummaren.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-05-17 22:33

Hade jag haft en sådan där för två veckor sedan kanske jag hade suttit här med min ibook..

  • Oregistrerad
  • 2004-05-18 18:25

Drullades lite mineralvatten över vänstra högtalaren på min alubook 15" häromdagen. Vände snabbt upp och ner och torkade. Och den verkar faktiskt ha klarat sig utan några som helst skador, peppar peppar.

Jag har haft ett iSkin i tre månader nu, ungefär, och jag kan inte skriva utan det längre. Man vänjer sig efter en vecka ungefär, åtminstone enligt min erfarenhet. Vad gäller ventilation genom tangentbordet så har de på iSkin testat det, och inte märkt någon temperaturökning, och inte jag heller. Fast jag undrar hur fanken det går till. Jag är supernöjd.

Ursprungligen av Ivan Milles:

Jag har haft ett iSkin i tre månader nu, ungefär, och jag kan inte skriva utan det längre. Man vänjer sig efter en vecka ungefär, åtminstone enligt min erfarenhet. Vad gäller ventilation genom tangentbordet så har de på iSkin testat det, och inte märkt någon temperaturökning, och inte jag heller. Fast jag undrar hur fanken det går till. Jag är supernöjd.

Använder du iSkin varje dag? Jag är faktiskt både förvånad och imponerad på en gång. Jobbar du i en dammig miljö eller har du andra anledningar?

Jupps, jag tar aldrig av den. Jag är fullständigt vettskrämd vid tanken på att jag ska råka spilla läsk eller vatten i den (och det finns ofta mycket av bägge i närheten av den. ) så jag låter det ligga på. Dessutom är ljuddämpningen en bra bonus, eftersom jag ofta sitter och jobbar när min flickvän sover i samma rum.

  • Medlem
  • 2004-05-24 22:32

Nu är jag ännu närmare ett iSkin-köp.

1
Bevaka tråden