Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Långsamt nätverk utan zoner..

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

God morgon sabeldragare!

Vi har nyligen bytt internetleverantör och då har vi ändrat nätverket lite. Innan låg vi på en Appletalk-zone som fanns i nätet och nu i det nya nätet finns inga zoner. Man ser ju alla datorer fint och sådär, problemet ligger i de volymer som ska mountas vid boot på os9 clienter.

Det tar betydligt längre tid att få upp login-rutan till servern när man startar datorn än vad det gjorde innan när alla låg i en och samma zon.

Har det med zonerna att göra eller är det något annat fel som någon kan komma och tänka på?
Det ända som ändrats är ju ipnummer och detta med zoner.

Sedan undrar jag om någon satt upp en AFP-router i linux för att skapa zoner, funkar detta bra isåfall?

Har upplevt samma problem men i en o samma zon.. det skulle ju kunna vara så att problemet ligger i routrarna ..

Det tror jag inte eftersom det är samma routers som innan. Det enda som ändrats är den utgående linan och ipnummer. Så internt (innanför brandvägg) är ju nätet precis samma fast nya ipnuffrer och utan zones..

Mmm inte riktigt samma som i mitt case då men lyckas du kan det vara bra o känna till vad som påverkade det hela och hur man löser det.

Iofs kör vi inte OS9 längre men dock

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-03-19 11:33

Johan, vad har du kört för Appletalk-router för att dela upp nätet i zoner?

Kan det vara så enkelt att det finns nåt "gammalt" som klienten söker efter.
Kolla i Systemmappen - Servrar

Kalle: Tidigare fanns zonen i nätet och de var inte jag som körde den routern som fixade zonen, vår vår tidigare ISP. Nu är vi utan zoner och jag är lur på att de är just där problemet ligger..

Har du några tips på appletalk-router i linux, funkar typ netatalk?

Micke: Nej, så enkelt är de tyvärr inte :/ går lika slött på alla os9.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-03-19 13:09

Ett problem som i upplevde här på LU när våra 250 zoner försvann var att i ett när utan zoner får datorerna ett zonnumer över 65000, men datorerna sparar ju sitt zonnummer i PRAM:et och ligger således kvar med sitt gamla zonnummer. Nya datorer och datorer på vilka man zappat PRAM:et får det nya zonnumret och då har man plötsligt 2 eller fler zonnummer vilket ställer till problem. Särskilt HP-skrivare strulade, de åkte upp och ner. Ibland finns de i väljaren, ibland inte. Även vissa datorer har det problemet.

Jag löste det temporärt genom att sätta en Linuxburk med ett appletalk-router-program som seedade samma zonnummer som innan (det var inte netatalk utan konkurrenten, minns inte namnet, det var något med ett amerikanskt universitet i) och det löste en hel del.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-03-19 13:59

Finns det inga Appletalk-routerprogram till mac? De enda jag har hittat är till Win eller Linux... Skumt...

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-03-19 14:39

Xserver kan seeda. Framför allt X server 1.2 hade en bra seed-router i sig.

1
Bevaka tråden