Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Cd skiva fastnat i Powermac G4 quicksilver. hjälp?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, en vän gav mig en brännbar dvd skiva. Efter jag stoppat in den i min Powermac G4 Quicksilver händer inget. Skivan dyker ej upp på skrivbordet. Jag försöker med eject via tangentbordet inget händer. Startat om datorn och försökt få ut skivan men inget händer...verkar som skivan fastnat inne i min burk.

Någon som vet hur man får ut den?

jag öppnade nyss Toast och där står det No recorder found check cables. vad kan ha hännt?

Ursprungligen av kleremark:

jag öppnade nyss Toast och där står det No recorder found check cables. vad kan ha hännt?

Starta om datorn med musknappen nertryckt hela tiden. Tvingar cd luckan att öppna sig.

Håll musknappen nedtryckt när du startar om datorn. Då matas skivan ut (om det inte är något mekaniskt fel på utmatningsmekanismen).

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2004-05-17 18:57

alt starta med Ejectknappen intryckt...

  • Medlem
  • 2004-05-17 20:19

Eller så finns det väl ett litet hål nära cd-öppningen som man kan peta in ett gem i och mekaniskt tvinga upp luckan. Så slipper man en omstart.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2004-05-17 20:54

Om du blir tvingad att sticka in ett gem i det lilla hålet så gör det hellst med datorn avstängd Man kan få sig en redig kyss annars.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-05-17 20:56
Ursprungligen av kleremark:

Hej, en vän gav mig en brännbar dvd skiva. Efter jag stoppat in den i min Powermac G4 Quicksilver händer inget. Skivan dyker ej upp på skrivbordet. Jag försöker med eject via tangentbordet inget händer. Startat om datorn och försökt få ut skivan men inget händer...verkar som skivan fastnat inne i min burk.

Någon som vet hur man får ut den?

Nä, det är nog kört, tyvärr.
Jag ta hand om skrotet åt dig för ett par hundra.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-18 00:01

Hehe, har du öppnat hojjen och kollat så kablarna sitter rätt då? Du kan ju kolla vad Disc Utility/Skivverktyg säger..

  • Medlem
  • 2004-05-18 01:47

Med tanke på den uppsjö av olika DVD:er man kan bränna så är det väl inte så konstigt att råka på ett format en "gammal" dator som din inte förstår sig på. Kolla vilka format läsaren stödjer så ska det nog inte vara fler problem än med CD-skivor (som ju inte alltid vill monteras).

Detta problem får jag ibland med min G4. Det händer att Toast inte kan hitta brännaren. Det är en eftermonterad DVD Brännare Pioneer DVR-107 (Superdrive). Lösningen brukar bli en omstart, eller alternativt logga ur och in igen. Jag har inte kommit på vad det beror på men det lutar åt att brännaren går i viloläge eller liknande. Broblemet uppstår inte om jag tar ut CD-skivorna ur datorn direkt efter användning. Lösning: Plocka ur CD-skivan ur datorn så fort som du är klar med den, låt den inte ligga kvar i onödan.

tack för alla svar! jag har nu fått ut skivan efter lite trixande.

1
Bevaka tråden