Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bra gratis Mejl program

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag söker ett nytt Mejl program, jag har tills nu använt PowerMail men det var 30 dagars prov.

Tidigare hade jag programmet Mail men det har mystiskt slutat fungera, varför vet jag inte det startar inte ens längra.

Så jag jagar ett nytt program, gratis funkar bäst.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-05-17 19:15

Thunderbird, Thunderbird, Thunderbird, Thunderbird, Thunderbird, Thunderbird, Thunderbird, Thunderbird, Thunderbird, Thunderbird, Thunderbird, Thunderbird, Thunderbird, Thunderbird, Thunderbird, Thunderbird, Thunderbird, Thunderbird, Thunderbird, Thunderbird, Thunderbird, Thunderbird, Thunderbird, Thunderbird, Thunderbird, Thunderbird, Thunderbird, Thunderbird, Thunderbird, Thunderbird, Thunderbird, Thunderbird, Thunderbird, Thunderbird, Thunderbird, Thunderbird,
http://www.mozilla.org.
Nämnde jag Thunderbird?

Hur var det, tunber.... thumbenn.....thun...thunder...Thuderbird! Hoooooooo!! (Thundercats ; ) )

Skall kolla upp, tack.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-17 20:35

är Mozilla och GNUmail lika underbart snabba och smidiga som Powermail på att söke bland tusentals arkiverade mail?

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2004-05-18 07:38

jag har alltid hållt mig till Eudora och lär inte byta på ett tag: http://www.eudora.com/

Jag vet att det inte är gratis (18 dollar är iofs inte mycket) men har någon testat GyazMail?

Vad är det för fel på Mail?

Jag har aldrig ens funderat på att byta från Mail, varför gör ni det?

Jakob

  • Oregistrerad
  • 2004-05-18 15:29
Ursprungligen av Jakob Sollerman:

Jag har aldrig ens funderat på att byta från Mail, varför gör ni det?
Jakob

Det undrar jag oxå...
...och det var därför jag rekommenderade GNUMail.app för det är i stort sett samma sak

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2004-05-18 16:03
Ursprungligen av Jakob Sollerman:

Jag har aldrig ens funderat på att byta från Mail, varför gör ni det?

Jakob

För att jag aldrig ens funderat på att byta från Eudora

Ursprungligen av Jakob Sollerman:

Jag har aldrig ens funderat på att byta från Mail, varför gör ni det?

Jakob

Frågan är snarare om det finns tillräckliga skäl att byta till Mail... (jag har använt epost sedan 1995 åtminstone och Mail kom 2001 om jag minns rätt).

Ursprungligen av Adrian B:

Frågan är snarare om det finns tillräckliga skäl att byta till Mail... (jag har använt epost sedan 1995 åtminstone och Mail kom 2001 om jag minns rätt).

Rätt stor skillnad på Mail 2001 och Mail 2004. Mail är schysst och passar de flesta, annars finns ju nya Entourage.

Ursprungligen av Jon Adolfsson:

Rätt stor skillnad på Mail 2001 och Mail 2004.

Sant, det var väl först i och med Panther som Mail blev riktigt bra. Men min poäng var att Jakob Sollerman verkade tro att folk bytte från Mail, när det i många fall handlar om folk som inte bytt till Mail (ännu). Jag tror inte nån byter från Mail till Eudora, t.ex., men det är många (nåja, några iaf) som är kvar i Eudora eftersom det funnit med längre än de flesta mejlprogram.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-18 20:06

Mail fungerar utomordentligt bra. Eudora hanterar inte HTML-meddelanden på rätt sätt men har extremt bra filtreringsfunktioner, och Thunderbird känns som gamla Netscape...

Ursprungligen av Mondo:

Mail fungerar utomordentligt bra. Eudora hanterar inte HTML-meddelanden på rätt sätt men har extremt bra filtreringsfunktioner, och Thunderbird känns som gamla Netscape...

Har du testat senaste Thunderbird? Den känns långt ifrån som gamla Netscape, tro mig.

Tilläggas kan att Eudora ser ut som stenåldern i datasammanhang, men är snabbt och kan hantera *stora* mängder sparad e-post.

Svar på en fråga som ställdes av Jakob Sollerman:

Mitt Mail vill inte starta, jag vet inte varför men det (ikonen) bara blinkar till när jag klickar på den sen händer inget mer.
Hittade någon slags log där det stod något om att en fil (som antagligen hör till programmet) var tom, vem som tömde den vet jag inte.:confused:

Så jag försöker hitta ett alternativ som funkar bra och är gratis.

Har kollat lite på Thunderbird och det verkar fint, men... Jag verkar inte hitta inställningarna där man skriver in lösenordet för min mail och utan det så får jag inte in något mejl i prograammet.
Sen tänkte jag kolla om någon vet om det går att importera exporterade mail, jag har nämligen gjort en "PowerMail exchange mailbox" innan demon gick ut (på PowerMail).

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-05-25 12:36
Ursprungligen av mikemccool:

Har kollat lite på Thunderbird och det verkar fint, men... Jag verkar inte hitta inställningarna där man skriver in lösenordet för min mail och utan det så får jag inte in något mejl i prograammet.
Sen tänkte jag kolla om någon vet om det går att importera exporterade mail, jag har nämligen gjort en "PowerMail exchange mailbox" innan demon gick ut (på PowerMail).

Du ställer in lösenordet för smtp-servern (som alltså tar hand om mail du SKICKAR) när du skapar nytt mail-konto. När du sen vill hämta mail frösta gången, så kommer det upp ett fönster där du fyller i användarnamn och lösenord till POP-kontot (som alltså sköter mail som kommer till dig).

Jo, det går att importera mail från olika andra klienter. Kolla File -> Import (tror jag att det var...)

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-05-25 14:18

Till er som har problem med att Mail har slutat fungera: har ni raderat ~/Library/Preferences/com.apple.mail.plist? Eller åtminstone flyttat på det? Där finns alla inställningar till programmet för din användare. Det tillverkas en ny när man startar programmet. Man kan också flytta på ~/Library/Mail och låta programmet tillverka en ny mapp från scratch.

frazze - Jag testade båda dina förslag men icke. Det händer fortfarande ingenting.

Bra epostprogram

Jag är en gammal Eudora-räv sen snart 10 år tillbaka men nu börjar jag leta efter ett bättre alternativ. Jag har två krav:
- När man får ett nytt mail skall det under några sekunder visas i ett transparent fönster, oavsett i vilket program man är, så att man kan se om det är viktig eller inte.
- När man har nya mail att läsa så ska det indikeras på ikonen i dockan, INGET hoppande alltså.

Jag vet att Mail har båda dessa funktionerna (den första via en plugin) men Mail har andra brister som jag inte kan leva med.

Jag är mycket nöjd med Eudora annars, men det känns som tekniken har kommit ikapp...

Några tips?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-26 22:41

Jag har kört Eudora från det att det kom och varit nöjd. Har nu, fr o m Panther bytt till Mail. Endast av den anledningen att jag tycker Mail fixar teckenkodningen på ett enklare och bättre sätt än Eudora. När det kommer brev, som inte visar åäö och andra tecken i Eudora så verkar Mail klara det i de flesta fall och om det inte gör det så finns den utmärkta teckenkoverteraren under formatmenyn, men detta gäller endast senaste versionen, de tidigare var sämre än Eudora. I Eudora är det krångligare, först måste man installera filerna och sedan är det krångligare att välja i menyer och undermenyer. Annars är ju Eudora ett suveränt program.

1
Bevaka tråden