Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor PBG3 (2000)

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Undrar två saker om min PowerBook G3 från 2000!

Häromdagen testade jag att köra/ladda G3n med nätströmadaptern från en PB1400C. Spänningen och strömstyrkan verkade vara samma och mycket riktigt laddade batteriet... till ett oroande knastrande surr från kopplingshonan på datorns baksida. Är det farligt att använda 'fel' laddare eller finns det annars nåt att göra åt ljudet?

Och någon har tryckt fast ett gammalt modemkort i PCCard-slidan. Knappen/armen för att mata ut kortet är av och borta. Kan nån bidra med goda idéer att få ut skiten? Modemkortet fungerar visserligen men jag har ingen användning av modem - än mindre att använda två samtidigt.

Jag är lite osäker, men det borde funka att dra ut pc-card-kortet.

Ofta hjälper det att läsa service-manualen, har du den?

  • Medlem
  • 2004-05-18 22:06

1. Läs vad det står på adaptern. Kolla efter "Output", det ska stå 24V och 1,875A. Om avvikelserna är för stora finns det risk att nätkortet, där du sticker in adaptern på baksidan, blir överbelastat. I värsta fall kan någon komponent gå sönder och då har du ett trasigt kort.

2. Lyft tangentbordet. Om det inte sitter något Airport-kort i vägen då kan du peta ut modemkortet den vägen. Annars får du lyfta ut Airport-kortet först.

Går inte

Ursprungligen av 3OPAH:

1. Läs vad det står på adaptern. Kolla efter "Output", det ska stå 24V och 1,875A. Om avvikelserna är för stora finns det risk att nätkortet, där du sticker in adaptern på baksidan, blir överbelastat. I värsta fall kan någon komponent gå sönder och då har du ett trasigt kort.

2. Lyft tangentbordet. Om det inte sitter något Airport-kort i vägen då kan du peta ut modemkortet den vägen. Annars får du lyfta ut Airport-kortet först.

1) Som sagt: spänningen och strömstyrkan är samma. Men jag fick svar från annat håll…

2) Har testat ett antal gånger men det är lättare sagt än gjort. Det sitter en metallplatta ovanför kortet så bara ett område på ovansidan är blottat och det ger inget grepp. Metallplattan går inte att lossa från ovanifrån.

De gamla strömadaptrarnas sladdar kunde bli utmattade och börja glappa. Det blir överslag inuti sladden och det knastrar. Inte trevligt alls. Se om det knastrar mera när du vickar på sladdarna. Isåfall vill du nog försöka laga adaptern, t.ex. med en skarvning.

1
Bevaka tråden